Blodsugere på reisefot

Når folk reiser mer, så gjør veggedyr det også. Og nå reiser folk mer. Alle som er på reise, bør være obs på hva de får med seg.
BLINDPASSASJERER: Her kan veggedyrene ha sneket seg om bord. Foto: Pixabay

I 2022 har det vært en stor økning i antall flypassasjerer i Norge sammenlignet med de to forrige årene. Det er sannsynlig at den økte reiseaktiviteten vil føre til flere veggedyrinfestasjoner. Det beste er å unngå å få dyrene med seg, men har man vært uheldig, så er det viktig å ta grep så fort som mulig. Problemet går ikke over av seg selv, men blir heller verre. Det klokeste er å tilkalle profesjonell hjelp.

I forrige uke satte Storebrand, i samarbeid med PELIAS Norsk Skadedyrkontroll, opp stand ved ankomst utland ved tollen på Gardermoen. Her ble det tilbudt veggedyrsjekk av bagasje, utført av spesialtrente hunder. Ved funn ble nedfrysing av bagasje tilbudt. Standen ble en stor suksess. Pågangen viser at veggedyr er et problem folk er bevisste på, og det er bra at mange tar ansvar for å hindre spredning.

De blodsugende veggedyrene holder helst til i eller nær sengen og går til angrep om natten. Å våkne opp dekket av røde, kløende prikker er en svært utrivelig opplevelse, enten det er på hotell eller hjemme. Hvor enn du møter på dem, så har de kommet dit med hjelp fra deg eller andre mennesker, oftest med bagasjen.

BLINDPASSASJERER: Her kan veggedyrene ha sneket seg om bord. Foto: Pixabay

Om PELIAS Norsk Skadedyrkontroll

Martensvegen 63
2409 Elverum

33 33 00 00https://pelias.no/

PELIAS Norsk Skadedyrkontroll er landsdekkende, og en av landets største innen skadedyr. Vi tilbyr i tillegg tjenester innen hygiene, trygg mat, fuglesikring, radon og sopp.

PELIAS er eid av det norske private equity selskapet Norvestor. Vårt hovedkontor ligger i Elverum. Vi har i dag over 200 ansatte og godt over 27 000 privat- og bedriftskunder.