Bli med Halvor Harsem på urban exploring!

Norge er proppfull av skjulte eventyr med fascinerende historier – alt fra nedlagt gruver og bunkerser, til forfalne fabrikker og mentalsykehus. Dette er steder du ikke visste fantes, men nå viser Halvor deg hvordan du kan finne dem!
Foto: Michael Schult Ulriksen / Egmont People

- Jeg håper jeg kan inspirere deg til å bli mer nysgjerrig. Mer observant. Det finnes så utrolig mange spennende plasser rundt oss – som bare venter på å bli oppdaget, sier Harsem, som allerede er på vei ut på nye eventyr. Denne gangen går turen først til huler og skipsvrak på Nordvestlandet, før han kjører sørover til bunkerser, fort og gruver. Han avslutter sommerutforskningen med Alta canyon og bunkerser opp til Nordkapp.

Urban exploring – urban utforskning eller urbex – er å utforske byens skjulte kriker og kroker, der folk vanligvis ikke ferdes. En anonym dør nederst i et parkeringshus på Vika leder eksempelvis inn til en trang betongtrapp i rått fjell. Følger du trappa kommer du til en tung, rød ståldør. Og hvis du åpner døra står du plutselig på Nationaltheatret T-banestasjon, på den østgående perrongen. Det finnes mange slike snarveier, tunnel- forbindelser og underjordiske labyrinter.

- Da jeg begynte å utforske rare plasser, så fikk jeg et enormt utløp for mye av min innestengte rarhet. Jeg finner spenning der andre rusler rett forbi. Bærekraftig er det også! Du trenger ikke fly jorda rundt for å oppleve spennende steder.

Halvor avslører mange lokasjoner i boka, men ikke sine aller villeste spots. Han ønsker å inspirere leserne til selv å lete etter dem. Det krever at man drar ut på eventyr, at man prøver, og ikke minst at man ikke ødelegger noe og forlater stedene slik de opprinnelig var. Alle kan finne sin indre Indiana Jones.

- Jeg vil oppleve eufori, adrenalin, stress, frykt og mestring. På den måten blir jeg ikke bare kjent med verden, jeg blir også kjent med meg selv. Min indre Indiana. Indreana Jones.

Om «Norges skjulte eventyr – historier og steder du ikke visste fantes»:

Bli med Halvor Harsem, også kjent som Kong Halvor, på eventyr til spennende og unike plasser du ikke visste om i Norge. Her utforskes underjordiske tunneler, nedlagte gruver og bunkerser, og forfalte fabrikker og mentalsykehus. Det er godt skjulte urbane rom og gjengrodde hus langt ute i skogen. Alle plasser har sin historie og sine hemmeligheter, og Halvor ønsker å finne dem.

Denne boken er stappfull med spennende og morsomme fortellinger, utflukter til de rareste destinasjoner og har mange tips og triks til hvordan du selv kan begynne å utforske nabolaget sammen med gode venner eller barn. Gjennom boken finner du også QR-koder til eksklusive og private videoer fra de ulike objektene/stedene. Styr unna turistfeller og oppbrukte stier, og vær heller din egen Indiana Jones på eventyr med Halvor!

«Norges skjulte eventyr» gikk rett inn på 2. plass på Boklista for sakprosa for uke 21.

Foto: Nicolai Bergum