Blå Kors

Blå Kors barnas stasjon etableres i Skien sentrum

– Blå Kors barnas stasjon vil styrke tilbudet til de mange barna i kommunen som vokser opp i familier med vedvarende lavinntekt og levekårsutfordringer, sier teamleder Karianne B Brorson i barneverntjenesten.
Nasjonal leder Benita Christensen i Blå Kors barnas stasjon er glad for å få virksomhetsleder Rasha Al –Saadi med på laget.

Blå Kors barnas stasjon er et tilbud rettet mot barn i alderen 0-12 år som vokser opp i familier med mange samtidige utfordringer i hverdagen. Her får hver enkelt familie tilbud om aktiviteter og støtte som er tilpasset deres behov og mål.

Teamleder Karianne B. Brorson i barnevernstjenesten ønsker tilbudet velkommen.

– Det er behov for et tilbud til barn, unge og foreldre som ikke er tilknyttet barneverntjenesten, men som har behov for ekstra støtte i hverdagen. Det at det er enkelt å komme i kontakt med Blå Kors barnas stasjon anses som positivt for foreldrene. I tillegg ser vi et behov for utlån av utstyr og klær, som stasjonen vil kunne tilby.

Tjenesten skal også fungere som et supplerende tilbud til familier som allerede har kontakt med barnevernstjenesten, forteller hun.

– Tilbudet inn mot denne målgruppen vil ha særlig fokus på målrettet aktivitetstilbud til barn, foreldre og familier, i tillegg til å kunne tilby et fellesskap for foreldre med kurs og opplæring i ulike foreldreoppgaver.

Åpner dørene våren 2023

Nylig ble Rasha Al –Saadi ansatt som virksomhetsleder for Blå Kors barnas stasjon i Skien.

–  Jeg gleder meg til å komme i gang. Det blir spennende å være med på å bygge noe nytt i kommunen som vil ha betydning for mange, sier hun.

Al –Saadi har bred erfaring fra arbeid med barn og unge og god kjennskap til Skien, blant annet gjennom sin forrige stilling som familieveileder i kommunen.

– Jeg brenner for forebyggende arbeid rettet mot barn og unge. Og dette er et inkluderingstiltak som vil styrke foreldrenes kompetanse og samspill gjennom lavterskel veiledning, kurs og aktiviteter som gir barn og familier gode mestringsopplevelser. Det fine med Blå Kors barnas stasjon er at vi tilbyr mange ulike tjenester på et sted, som gjør det lettere for familiene å få den hjelpen de trenger.

Nasjonal leder Benita Christensen i Blå Kors barnas stasjon er svært glad for å ha Al-Saadi på plass.

– Jeg har stor tro på at hun med sin bakgrunn og gode kjennskap til Skien kommune vil bli en god leder for Blå Kors barnas stasjon Skien.

Blå Kors barnas stasjon har som mål å åpne dørene våren 2023 i Fossumgata som ligger i sentrum av Skien. Frem til da jobbes det med å gjøre klart lokalet for brukerne.

I tillegg jobbes det med å ansette to miljøterapeuter.

Bilder

Om Blå Kors

Blå Kors
Storgata 38

22 03 27 40http://www.blakors.no

I Blå Kors jobber vi med forebyggende tiltak, spesielt rettet mot barn og unge, samt behandling og oppfølging etter behandling. Rus er en av våre største samfunnsutfordringer og Blå Kors har i over hundre år gjort en viktig innsats i Norge for å hjelpe personer som er direkte eller indirekte rammet.

Blå Kors eier og driver 54 virksomheter fordelt over store deler av Norge. Vi har behandlingsinstitusjoner, poliklinisk virksomhet, arbeid for barn og unge, videregående skoler, gatenære tiltak, boligsentre, lokale stiftelser og foreninger med mer.

Følg pressemeldinger fra Blå Kors

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Blå Kors