Birøkterne i Frelsesarmeens rusomsorg vant NM i honning

- Vi er utrolig stolte, deltakerne våre har jobbet hardt for å produsere Norges beste rørte honning! Gjennom arbeidstiltaket BiJobben opplever deltakerne våre tilhørighet og mestring på en rusfri arena, forteller regionleder i Frelsesarmeens rusomsorg, Frode Woldsund.

NM i honning arrangeres av Honningcentralen, Norges Birøkterlag, BYBI og Matmerk. De har har nå annonsert under Matstreif fredag 6. september at NM-tittelen i rørt honning går til BiJobben. Nyheten ble tatt i mot med enorm glede hos Frelsesarmeens Jobben Oslo.

- Dette er over all forventning, vi er utrolig stolte av våre deltakere som har klart å oppnå denne prestasjonen. Og jeg må legge til at vi er veldig enige i at vi har en super honning. Den fantastiske smaken kommer av at kubene våre står nært Botanisk hage, forteller regionleder i Frelsesarmeens rusomsorg, Frode Woldsund.

BiJobben er et prosjekt under Frelsesarmeens Jobben-tiltak, og deres åtte kuber på Ensjø og Grønland har produsert om lag 400 kilo honning i sommer. BiJobben er en sosial treningsarena for de som trenger et friminutt fra rusen, for å oppleve å mestre og smake på arbeidslivet. Honningen er høyt verdsatt og meget etterspurt, i fjor opplevde BiJobben at honningen ble utsolgt etter et par dager.

- BiJobben blir raskt et springbrett til mer jobb, vi ser at aktiviteter som dette er viktig på veien ut av rus. Å jobbe med dyr krever konsentrasjon, det er ikke tid eller anledning for å ruse seg. I tillegg opplever deltakerne våre å få et fellesskap og tilhørighet, som vi ser at også er svært viktig på veien ut av rus. Resultatene er fantastiske, og det er utrolig morsomt at deltakerne våre har klart å vinne en NM-tittel i honning, sier Woldsund.

Inntektene går til ytterligere aktivitet
Honningen fra BiJobben kan bestilles via Jobbens Facebook-sider

-  Pengene går til ytterligere aktivitet, og BiJobben vil utvide neste år, forteller Woldsund.

Frode Woldsund
Regionleder, Frelsesarmeens rusomsorg, region sør
Epost: frode.Woldsund@frelsesarmeen.no

Følg saker fra Frelsesarmeen

Siste saker fra Frelsesarmeen

Frelsesarmeen inntar Oslo sentrum - og inviterer byen til bordet27.6.2019 05:30:00 CESTPressemelding

Når Frelsesarmeen feirer sin årlige storsamling, dekker de for første gang et 100 meter langbord, og byr byen på gratis lunsj på Youngstorget. – Frelsesarmeen er jo født i friluft, og oppdraget vårt er uløselig knyttet til å være ute blant folk. Derfor er det helt naturlig at vi nå tar vår årskongress tilbake til gata, sier kommandør William Cochrane, leder for Frelsesarmeen i Norge, Island og Færøyene.