Bilsalget stuper på grunn av leveringsproblemer - dette gjør du om bilen er forsinket

Så langt i år er det kjøpt 74 000 nye biler, en nedgang på 20 prosent fra samme periode i fjor. Da ble det kjøpt 92 000 nye biler. Det viser tall fra OFV, Opplysningsrådet for Veitrafikken.
- Grunnen til nedgangen er leveringsproblemer, ikke at folk ikke vil ha nye biler, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF. - Det er ventelister på ny elbil til langt ut i 2023, og om du bestiller ny bil nå er det kun unntaksvis at forhandlere kan levere nye biler raskt og før nyttår, sier han.
Så langt i år har 78 prosent av alle nye biler vært en elbil, mens ni prosent er ladbare hybrider. Resten er bensin og dieselbiler.
Moms fra nyttår, også om bilen er bestilt i år
Det er to ting nybilkjøpere må være klar over, ifølge NAF.
Det ene er at fra 1. januar 2023 er det moms på kjøpesummen over 500 000 kroner på elbiler. Det betyr at om har bestilt en ny elbil til 600 000 kroner og får den levert over nyttår får du en ekstra momsregning på 25 000 kroner. Momsen beregnes da av de 100 000 kronene som overstiger 500 000 kroner. Bilen er altså ikke momsfri selv om den ble bestilt i 2022. Dette skjer fordi myndighetene ilegger moms på beløpet den dagen bilen utleveres, ikke den dagen den bestilles.
- Det andre er at man har rettigheter som nybilkjøper, for eksempel om bilen blir veldig forsinket eller om den blir mye dyrere enn antatt, forklarer Braadland.
NAF: Sjekk kjøpekontrakten
NAFs klare anbefaling er å bruke en standardkontrakt når man bestiller bil. Her vil man avtale både leveringstidspunkt og pris. Forhandleren kan imidlertid ha rett til å øke prisen på bilen hvis det er tatt forbehold om prisøkning.
- Hvis leverandøren ikke klarer å holde løftene i kontrakten så har du rettigheter. Det vanlige er å sette en grense på maks seks prosent prisøkning fra bestillingstidspunktet, dette dekker blant annet avgifter og endring av valutakurser. Men ikke regn med å få bilen raskere eller penger refundert. Dine rettigheter er i praksis å heve kjøpet, sier Braadland.
Ved avtaler med mer enn seks måneders leveringstid, må du etter standardkontrakten akseptere større prisøkning enn seks prosent uten å ha rett til å heve kjøpet.
Heving av kjøpet er derfor hovedsakelig aktuelt for de som heller vil kjøpe en bruktbil, som har mulighet til å beholde bilen sin en stund til, eller som velger leasing eller en abonnementsløsning i stedet for ny bil.
- Om du hopper ut av køen, så er det som alle andre steder: Du risikerer å havne bakerst, om du bestemmer deg for å gå inn i den igjen, sier han.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - For selvsikre menn bak rattet16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hele 45 prosent av norske menn tror de er bedre til å kjøre bil enn de fleste andre. - Selvsikkerheten er høy, men det er menn som krasjer oftest, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Krever rask avklaring om månedspris på bombrikke2.12.2025 09:45:41 CET | Pressemelding
Norges største tilbyder av bombrikker, AutoSync, vil doble månedsprisen for sine kunder. – Vi forventer raske avklaringer på hva kundene faktisk må betale for, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Ja til mer bruk av 30-sone1.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. - NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom

