NAF

Bilsalget stuper på grunn av leveringsproblemer - dette gjør du om bilen er forsinket

Del

Så langt i år er nybilsalget 20 prosent lavere enn i fjor. Årsaken er leveringsproblemer og forsinkelser fra fabrikkene på grunn av krig og pandemi. NAF oppfordrer bilkjøperne til å være nøye når de skriver kontrakt på ny bil.

Så langt i år er det kjøpt 74 000 nye biler, en nedgang på 20 prosent fra samme periode i fjor. Da ble det kjøpt 92 000 nye biler. Det viser tall fra OFV, Opplysningsrådet for Veitrafikken.

- Grunnen til nedgangen er leveringsproblemer, ikke at folk ikke vil ha nye biler, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF. - Det er ventelister på ny elbil til langt ut i 2023, og om du bestiller ny bil nå er det kun unntaksvis at forhandlere kan levere nye biler raskt og før nyttår, sier han.

Så langt i år har 78 prosent av alle nye biler vært en elbil, mens ni prosent er ladbare hybrider. Resten er bensin og dieselbiler.

Moms fra nyttår, også om bilen er bestilt i år

Det er to ting nybilkjøpere må være klar over, ifølge NAF.

Det ene er at fra 1. januar 2023 er det moms på kjøpesummen over 500 000 kroner på elbiler. Det betyr at om har bestilt en ny elbil til 600 000 kroner og får den levert over nyttår får du en ekstra momsregning på 25 000 kroner. Momsen beregnes da av de 100 000 kronene som overstiger 500 000 kroner. Bilen er altså ikke momsfri selv om den ble bestilt i 2022. Dette skjer fordi myndighetene ilegger moms på beløpet den dagen bilen utleveres, ikke den dagen den bestilles.

- Det andre er at man har rettigheter som nybilkjøper, for eksempel om bilen blir veldig forsinket eller om den blir mye dyrere enn antatt, forklarer Braadland.

NAF: Sjekk kjøpekontrakten

NAFs klare anbefaling er å bruke en standardkontrakt når man bestiller bil. Her vil man avtale både leveringstidspunkt og pris. Forhandleren kan imidlertid ha rett til å øke prisen på bilen hvis det er tatt forbehold om prisøkning.

- Hvis leverandøren ikke klarer å holde løftene i kontrakten så har du rettigheter. Det vanlige er å sette en grense på maks seks prosent prisøkning fra bestillingstidspunktet, dette dekker blant annet avgifter og endring av valutakurser. Men ikke regn med å få bilen raskere eller penger refundert. Dine rettigheter er i praksis å heve kjøpet, sier Braadland.

Ved avtaler med mer enn seks måneders leveringstid, må du etter standardkontrakten akseptere større prisøkning enn seks prosent uten å ha rett til å heve kjøpet.

Heving av kjøpet er derfor hovedsakelig aktuelt for de som heller vil kjøpe en bruktbil, som har mulighet til å beholde bilen sin en stund til, eller som velger leasing eller en abonnementsløsning i stedet for ny bil.

- Om du hopper ut av køen, så er det som alle andre steder: Du risikerer å havne bakerst, om du bestemmer deg for å gå inn i den igjen, sier han.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom