Betydelig nedgang i tv-reklame fra pengespillselskapene
Medietilsynet har kartlagt pengespillselskapenes tv-reklame rettet mot norske seere siden 2013. Etter en kraftig økning fram til 2017, brukte pengespillselskapene totalt 13 prosent mindre penger på tv-reklame i perioden august 2018 til juli 2019 enn i samme periode året før. Det er de utenlandske pengespillaktørene som ikke har tillatelse til å markedsføre spill i Norge som står for fallet i reklameinntekter. Det er også disse aktørene som fremdeles står for majoriteten av pengespillreklamen som rettes mot norske tv-seere. Det viser tall fra Nielsen Media Research.
– Positivt at markedsføringen går ned
Lotteritilsynet ser i likhet med Medietilsynet positivt på at det blir mindre pengespillreklame fra utenlandske aktører.
– Vi tror at reduksjonen i markedsføring for andre år på rad kan skyldes at norske myndigheter har vært tydelige på at denne markedsføringen er ulovlig, og at reguleringstiltak gjør det mindre attraktivt å markedsføre i Norge. Samtidig kan en del av reklamen ha beveget seg over på andre plattformer, og det følger vi tett, sier direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet, Gunn Merete Paulsen.
Nedgang på over 130 millioner kroner
Reklamemarkedet for utenlandske pengespill rettet mot det norske markedet, der Unibet og Betsson er sentrale aktører, falt med nesten 19 prosent i perioden august 2018 til juli 2019 målt mot samme periode året før. Samtidig økte pengebruken på norsk spillreklame med litt over seks prosent. Totalt var markedet på 880 millioner bruttokroner (det reelle tallet er lavere på grunn av rabatter på annonsering). Det er en nedgang på 133 millioner kroner, tilsvarende 13 prosent, fra samme periode året før.
Henter tapte reklameinntekter
Samtidig som inntektene fra utenlandske pengespillaktører faller, øker de totale reklameinntektene hos kanalene som sender fra andre land, men retter sendingene sine mot Norge. Dette er tv-kanaler som blant annet TV3, FEM, MAX, VOX og Eurosport Norge.
– Denne utviklingen kan tyde på at kanaler som har mistet inntekter fra den utenlandske pengespillreklamen klarer å kompensere for fallet med andre reklameinntekter, sier Velsand.
Reklamestatistikken fra Nielsen Media Research viser at tv-kanalene som sender fra Norge hadde en nedgang på 2,1 prosent i totale reklameinntekter i den siste perioden Medietilsynet har hentet tall fra, mens kanalene som sender fra andre land hadde en økning på 0,4 prosent i totale reklameinntekter i samme periode.
Postkodelotteriet har etablert seg
Fra august 2018 til juli 2019 brukte de norske spillselskapene Norsk Tipping, Rikstoto, Pantelotteriet og Postkodelotteriet totalt 248 millioner bruttokroner på tv-reklame, en økning på til sammen seks prosent fra samme periode året før. Veksten skyldes i all hovedsak etableringen av den nye aktøren Postkodelotteriet.
– Dette er som forventet når vi får en ny, lovlig aktør. Så er det viktig å understreke at de lovlige aktørene bruker langt mindre penger på TV-reklame enn selskapene som ikke har lov til å markedsføre pengespill i Norge, sier Paulsen i Lotteritilsynet.
Totalt brukte de norske spillselskapene 54 millioner reklamekroner på tv-kanaler som sender fra Storbritannia mot 41 millioner kroner året før, en økning på over 30 prosent. De utenlandske pengespillselskapene brukte nesten alle sine tv-reklamekroner på kanaler som sender fra Storbritannia, tilsvarende 630 millioner bruttokroner.
– For pengespilltilbydere med tillatelse i Norge er det nødvendig å markedsføre for å kanalisere kunder til de lovlige spilltilbudene. Lotteritilsynet har god kontroll med disse aktørene i dag, og innholdet i denne markedsføringen er strengt regulert og fokuserer på pengespill med lav risiko for spilleavhengighet, noe som i hovedsak er andre spill enn den ulovlige markedsføringen reklamerer for, sier Paulsen i Lotteritilsynet.
Regjeringen vil endre lovverket
Regjeringen jobber nå med å lage forslag til en ny pengespillov og vil foreslå endringer i kringkastingsloven for å hindre tv-reklame fra aktører som ikke har tillatelse etter norsk lov. Medietilsynet støtter regjeringens lovforslag om å stoppe pengespillreklame som er ulovlig etter norsk rett.
Hovedfunn
• Totalmarkedet for pengespillreklame fortsetter å falle og gikk ned med 13 prosent i perioden august 2018 til juli 2019 målt mot samme periode året før. Til sammenligning gikk markedet ned med tre prosent i fjor målt mot perioden august 2016 til juli 2017
• Reklame for utenlandske pengespill rettet mot norske tv-seere falt med 19 prosent i perioden august 2018 til juli 2019 målt mot samme periode året før
• Reklame for norske, lovlige pengespill økte med seks prosent samme periode
• Veksten i reklame for norske pengespill kommer i all hovedsak de britiske tv-kanalene til gode. Reklame for norske pengespill økte med 33 prosent for utenlandske kanaler og med 0,5 prosent for de norske tv-kanalene i den siste perioden som er kartlagt
• 14,2 prosent av de utenlandske kanalenes reklameinntekter kommer fra pengespill, mot 2,6 prosent for de norske kanalene
• De norske tv-kanalenes totale reklameinntekter falt med 2,1 prosent i den siste perioden som er kartlagt. Til tross for at reklameinntektene for pengespill falt med tre prosentpoeng, økte de utenlandske tv-kanalenes totale reklameinntekter med 0,4 prosent i samme periode. Fallet i reklameinntekter fra pengespill ble derfor kompensert med vekst i inntekter fra annen reklame
Om tallene Alle tall er basert på gjeldende prislister for den enkelte kanal, og er derfor gjengitt som bruttokroner. Rabattene for annonsering kan være svært høye, og bruttobeløpet kan derfor avvike mye fra nettobeløpet. Denne prislistemetoden benyttes da den er den eneste som er allment tilgjengelig. Metoden gir et godt sammenlikningsgrunnlag på tvers av kanalene, og den prosentvise endringen er reell forutsatt at rabattene ikke endres drastisk. Tv-kanaler som sender fra Norge: TVNorge, TV 2, TV 2 Livsstil, TV 2 Humor, TV 2 Sport, TV 2 Nyhetskanalen og TV 2 Zebra. Tv-kanaler som sender fra utlandet: BBC Brit, Comedy Central, Discovery Channel, Disney Channel, Eurosport 1, Eurosport Norge, FEM, FOX, MAX, National Geographic Channel, Nickelodeon, TLC, TV3, TV6, Viasat 4 og VOX. |
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom