Betydelig lavere prisvekst enn fryktet på mat og drikke i februar

Tøff konkurranse i dagligvarebransjen
Årsprisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned i februar, fra 12 til 8,8 prosent. Dette er betydelig lavere enn prisveksten i våre naboland.
Det var forventet en prisøkning på mat og drikke i februar, blant annet fordi dagligvarekjedene og leverandørene forhandler om priser to ganger i året, og 1. februar er det ene av to «prisvinduer» der leverandørene kan justere sine priser til butikkene. Det siste halvåret har aktørene i matverdikjeden opplevd store kostnadsøkninger, både for strøm, drivstoff, emballasje, gjødsel og råvarer, og forventningen var derfor at matprisene ville øke betydelig i dette «prisvinduet».
De første dagene etter 1. februar meldte flere aviser at prisene hadde økt med nær ti prosent siden januar, men etter at flere av de største dagligvareaktørene valgte å avstå fra prisøkninger, falt prisveksten markant i forhold til det som var forventet, og endte til slutt på 1,6 prosent. Til sammenlikning var tallet 4,5 prosent i februar i fjor. Årsprisveksten gikk dermed ned fra12 til 8,8 prosent.
- Praksisen med prisvinduer gjør at matprisene normalt stiger den 1. februar. Når enkelte dagligvarekjeder likevel valgte å avstå fra prisøkninger, og flere fulgte etter, viser det at konkurransen mellom butikkjedene er knalltøff, sier Bendik Solum Whist, direktør for dagligvare i Virke.
Fortsatt lavere prisvekst enn i Sverige og Danmark
En årsprisvekst på 8,8 prosent er betydelig lavere enn i våre nærmeste naboland, Sverige og Danmark, der matprisene har økt med nær 20 og 15 prosent det siste året. I EU har matprisene i gjennomsnitt økt med drøyt 18 prosent det siste året.
- Det at matprisene har økt vesentlig mer i våre naboland viser at prisveksten vi opplever ikke er et særnorsk fenomen. Og selv om det kan føles som en mager trøst, så er det jo positivt for kundene at prisveksten i februar ikke ble så høy som det mange hadde fryktet i forkant, sier Whist.
Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare
Kontakter
Gullik Slagsvold StøreKommunikasjonsrådgiverVirke
Tel:90408828gullik.slagsvold.store@virke.noBilder



Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Møbel- og interiørbransjen på stedet hvil i 202230.3.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Samlet sett opplevde møbel- og interiørbransjen en nullvekst i 2022. Netthandelen med møbler- og interiør er lavere enn rekordåret 2021 men fortsatt dobbelt så høy som 2019
Halvparten av bedriftene vil bli mer miljøvennlige29.3.2023 10:22:42 CEST | Pressemelding
I undersøkelsen «Handlekraft – bærekraft fra ord til handling» har Opinion på oppdrag fra Hovedorganisasjonen Virke kartlagt 650 ledere i handels- og tjenestenæringens holdninger knyttet til bærekraftig, miljø og klima.
Virke reisepuls: Hytta i Norge er mest populær i påsken.26.3.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Tall fra Virkes reisepuls finner at 1 av 3 nordmenn planlegger å ha påskeferie i år. Mest populært er ferie på hytta i Norge.
Virkes konjunkturrapport: Detaljhandelen står ovenfor et tøft år22.3.2023 10:32:03 CET | Pressemelding
Dagen før Norges Banks rentemøte viser Virkes konjunkturrapport at mange bransjer nå begynner å merke effekten av rentehevninger og reallønnsnedgang.
Presseinvitasjon: Virkes konjunkturseminar 22. mars15.3.2023 13:27:17 CET | Presseinvitasjon
Presseinvitasjon til Virkes konjunkturseminar
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom