Betydelig lavere prisvekst enn fryktet på mat og drikke i februar

Tøff konkurranse i dagligvarebransjen
Årsprisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned i februar, fra 12 til 8,8 prosent. Dette er betydelig lavere enn prisveksten i våre naboland.
Det var forventet en prisøkning på mat og drikke i februar, blant annet fordi dagligvarekjedene og leverandørene forhandler om priser to ganger i året, og 1. februar er det ene av to «prisvinduer» der leverandørene kan justere sine priser til butikkene. Det siste halvåret har aktørene i matverdikjeden opplevd store kostnadsøkninger, både for strøm, drivstoff, emballasje, gjødsel og råvarer, og forventningen var derfor at matprisene ville øke betydelig i dette «prisvinduet».
De første dagene etter 1. februar meldte flere aviser at prisene hadde økt med nær ti prosent siden januar, men etter at flere av de største dagligvareaktørene valgte å avstå fra prisøkninger, falt prisveksten markant i forhold til det som var forventet, og endte til slutt på 1,6 prosent. Til sammenlikning var tallet 4,5 prosent i februar i fjor. Årsprisveksten gikk dermed ned fra12 til 8,8 prosent.
- Praksisen med prisvinduer gjør at matprisene normalt stiger den 1. februar. Når enkelte dagligvarekjeder likevel valgte å avstå fra prisøkninger, og flere fulgte etter, viser det at konkurransen mellom butikkjedene er knalltøff, sier Bendik Solum Whist, direktør for dagligvare i Virke.
Fortsatt lavere prisvekst enn i Sverige og Danmark
En årsprisvekst på 8,8 prosent er betydelig lavere enn i våre nærmeste naboland, Sverige og Danmark, der matprisene har økt med nær 20 og 15 prosent det siste året. I EU har matprisene i gjennomsnitt økt med drøyt 18 prosent det siste året.
- Det at matprisene har økt vesentlig mer i våre naboland viser at prisveksten vi opplever ikke er et særnorsk fenomen. Og selv om det kan føles som en mager trøst, så er det jo positivt for kundene at prisveksten i februar ikke ble så høy som det mange hadde fryktet i forkant, sier Whist.
Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare
Kontakter
Gullik Slagsvold StøreKommunikasjonsrådgiverVirke
Tel:90408828gullik.slagsvold.store@virke.noBilder



Om Virke
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Forventer tidenes sommerhandel24.6.2025 09:07:35 CEST | Pressemelding
Virke forventer tidenes norske sommerhandel, med en vekst på 5,3 prosent sammenlignet med 2024. En prognose hovedorganisasjonen har utarbeidet viser at nordmenn vil bruke totalt 119,5 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. Sommerhandelen er spesielt viktig for Hardanger og Lofoten.
Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord20.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.
Ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke19.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Martina Pohjanen, Direktør for JYSK i Norge, er valgt som ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke.
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom