Norsk Fyrverkeriforening

Beskyttelsesbriller må bli obligatorisk

Fyrverkerisalget har skutt i været de siste årene og i fjor bikket det private fyrverkerisalget en halv milliard kroner. Samtidig har antallet rapporterte øyeskader stått stille i flere år. Nå vil Fyrverkeriforeningen ha obligatorisk bruk av beskyttelsesbriller. Målet er å redusere skader ytterligere og skape en trygg nyttårsfeiring for alle. I Finland har antall øyeskader blitt redusert med 75% siden de innførte påbud om bruk av beskyttelsesbriller.

"Vi har en nullvisjon når det kommer til person- og materielle skader. For å klare det er beskyttelsesbriller avgjørende. Vi ser at antallet skader fortsetter å synke, slik det har gjort de siste årene. Likevel er vi ikke fornøyde før vi når nullvisjonen vår på antall skader", sier Rikard Spets i Norsk Fyrverkeriforening.

I 2021 ble det rapportert 11 øyeskader forårsaket av fyrverkeri. I 2022 var tallet 10. Ingen av disse personene benyttet beskyttelsesbriller på tidspunktet de ble skadet.

Kilde: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ti-personer-fikk-oyeskader-under-arets-nyttarsfeiring/14462817/

Kraftig reduksjon i skader og flere lokale feiringer

Sammenligner man perioden 2004-2008 med 2014-2018, er antall personskader blitt redusert med to tredeler. De materielle skadene er nesten halvert.

"Fra forbrukerundersøkelser vet vi at privat fyrverkeri er en viktig del av barnefamilienes nyttårsfeiring. Hele 2/3 av alle barnefamilier kjøper inn fyrverkeri. Blant familiene som ikke kjøper fyrverkeri svarer halvparten at de ikke gjør det fordi en annen familie har dette ansvaret. I 2020 år måtte familiene feire hver for seg, på grunn av smittevernhensyn", sier Spets.

Sikkerhetsfontene bør lovfestes

Spets og Norsk Fyrverkeriforening mener det ikke bare må være lovkrav om beskyttelsesbriller, men også den såkalte sikkerhetsfontenen.

En sikkerhetsfontene gir et tydelig varselbluss når batteriet er antent. Dette forlenger tiden fra lunten antennes til effektene skytes opp i luften. Barn og voksne får dermed både tydelig varsling og god tid til å holde trygg avstand før fyrverkeriet begynner. Det forhindrer også at folk går tilbake til et batteri som allerede er antent.

"Sikkerhetsfontene på alle effektbatterier som blir solgt i Norge vil være et viktig tiltak, som ytterligere vil redusere risikoen for alle som har glede av fyrverkeri på nyttårsaften", understreker Spets.

På nyttårsaften feirer 1,8 millioner nordmenn med eget fyrverkeri og 8 av 10 barnefamilier har kjøpt fyrverkeri eller ser på andres private fyrverkeri.

Rikard Spets
Talsperson for Norsk Fyrverkeriforening
spets@norskfyrverkeri.no

Om Norsk Fyrverkeriforening

Norsk Fyrverkeriforening
Fred Olsensgt. 6
0152 OSLO

Norsk Fyrverkeriforening (NFF) ble stiftet i 1995 og har som formål å ivareta og beskytte bransjens interesser, rettigheter og plikter.

NFF skal sette standard for fyrverkeriartikler som omsettes i Norge, innenfor de rammer norske og internasjonale myndigheter setter på området. Vi tilstreber en optimal sikkerhet innen vårt fagområde, med spesiell vekt på sluttbrukers sikkerhet.

Følg pressemeldinger fra Norsk Fyrverkeriforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Fyrverkeriforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Fyrverkeriforening

Unngå å gamble med synet ditt, benytt deg av beskyttelsesbriller på nyttårsaften27.12.2023 10:00:00 CET | Pressemelding

De siste årene har vi sett en markant økning i fyrverkerisalget. I fjor kjøpte nordmenn fyrverkeri for en halv milliard kroner, og 2022 ble et rekordår for salg av fyrverkeri. Fyrverkeri er både en fin avslutning på 2023 og gir pangstart for 2024. Det som derimot ikke vil gi en pangstart på 2024 er øyeskader som følge av fyrverkeri. Beskyttelsesbriller er helt avgjørende for å redusere skader og sikre en trygg nyttårsfeiring. Derfor vil Norsk Fyrverkeriforening ha obligatorisk bruk av beskyttelsesbriller.