Berit Kjøll: - 1. juni sto øverst på vår ønskeliste i gjenåpningen av breddeidretten

Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet har i dag anbefalt en videre oppmykning av smittevernsreglene i norsk idrett. Forslaget går på å åpne for all barne- og ungdomsidrett opp til 20 år, inkludert kontaktidrett, på grupper inntil 20 personer, fra 1. juni.

Det blir ytterligere oppmykning av koronaregler fra 1. juni. Grunn til å juble! Foto: NTBScanpix

- 1. juni er en god dato for norsk idrett fordi det betyr at barn og unge er godt i gang med trening og fellesskapsfølelsen før sommerferien starter. Det vil være viktig for motivasjonen til våre unge utøvere i tiden fremover. Dersom vi nå får en tilnærmet normaltilstand i norsk barne- og ungdomsidrett fra månedsskiftet vil dette være svært positivt, sier idrettspresident Berit kjøll.

- Idrettslagene er den viktigste sosiale møteplassen for barn og unge ved siden av skolen. Det å kunne åpne idrettsanleggene og klubbhusene er idrettens viktigste bidrag for å normalisere hverdagen for barn og unge, fortsetter idrettspresidenten.

Mye har skjedd på kort tid med tanke på koronasituasjonen i norsk idrett. Barn og unge blir prioritert i oppmykningen av koronareglene.

Rekker igangsetting før sommerferie
- Norsk idrett har hele tiden forholdt seg til helsemyndighetenes råd og vært opptatt av å følge koronavettreglene til punkt og prikke. Derfor er det ekstra gledelig at helsemyndighetene allerede om 10 dager vurderer at vi kan ha mer eller mindre en normaltilstand når det gjelder idrettsaktivitet, selv om det fortsatt vil være tydelige smittevernsregler for utøvelse av idrett, sier en godt fornøyd idrettspresident.

Helse- og omsorgsdepartementet har bedt Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet om å revidere smittevernveilederen for idretten og vurdere hvordan det kan åpnes opp for mer bredde, barne- og ungdomsidrett som også innebærer begrenset fysisk kontakt. Den nye veilederen vil kunne gjelde fra 1. juni etter godkjennelse fra Helse- og omsorgsdepartementet og så lenge smittesituasjonen i samfunnet er lav.

Berømmer innsatsen
Berit Kjøll berømmer alle 11.000 idrettslag rundt omkring i Norge som hele tiden har tatt situasjonen på største alvor.
- Ansatte, frivillige, alle organisasjonsledd og våre medlemmer fortjener en stor takk for den jobben som er gjort i denne vanskelige tiden. Heldigvis får de nå den belønningen som de fortjener – å få tilbake idretten de er så utrolig glade i. Nå skal vi komme ordentlig i gang og vise idrettsglede i praksis – nok en gang! Dette betyr alt, sier idrettspresidenten.

Idrettsforbundet jobber videre for full gjenåpning av norsk idrett30.6.2020 12:58:29 CESTPressemelding

Store deler av norsk idrett er nå gjenåpnet. Dette gjelder all idrett for barn og ungdom hvor man kan trene normalt og gjennomføre lokale og regionale konkurranser fra 1. august. Toppidretten har fått grønt lys for trening og konkurranser så snart smittevernsprotokollene er på plass innen de ulike idrettene. I tillegg er trening og konkurranser tillatt for alle idretter – også for de over 19 år, som ikke medfører nærkontakt.

En annerledes Idrettsgalla 202122.6.2020 14:30:46 CESTPressemelding

Det blir idrettsgalla på NRK 9. januar 2021, men i en annerledes form enn seerne er vant til. Konkurransegrunnlaget i 2020, som følge av koronasituasjonen, gjør at de fleste klassene vil mangle prestasjonsgrunnlag som kvalifiserer for juryering. I den uvissheten som råder, vil det også kunne bli betydelige forskjeller i konkurransegrunnlaget for de ulike idrettene. Styret for idrettsgallaen har derfor besluttet at den store jubileumsgallaen, som skulle vært avholdt i Trondheim 9. januar, i sin helhet er flyttet til 8. januar 2022.