Grønt Fokus

Bergen størst på drivhus

Del

I over 230 regndøgn mellom syv fjell stortrives bergensere utendørs, inni drivhuset sitt. Hagestue- og drivhuskjeden Grønt Fokus forteller at Bergensregionen i 2021 hadde størst økning i antall solgte høykvalitetsdrivhus i hele Norge, og melder om over 144 prosent vekst i dette drivhussalget de siste to årene mot «bare» 62% i resten av landet.

Bergensere kjøper flest drivhus i landet.
Bergensere kjøper flest drivhus i landet.

- Markedet for drivhus og ikke minst de aller beste drivhusene, har tatt av i Bergen. Når du først har opplevd et drivhus, et orangeri eller en hagestue, så starter ofte drømmen om få en selv også. Det er ofte slik at man vet ikke hva man ønsker seg før man ser naboen har det. Den roen du finner i et flott drivhus eller orangeri er helt unik og må oppleves, forteller Thore Fossheim, markedskoordinator i Grønt Fokus. 

Det er ikke hvilke som helst drivhus som selges i Bergensregionen heller. Bergensere utmerker seg som veldig kvalitetsbevisste, og det med god grunn. 

- Drivhuset Oasen er den modellen vi selger absolutt mest av i Bergen. Det er vår mest eksklusive og solide modell. På Vestlandet anbefaler vi alltid å gå opp et nivå på kvalitet, for å være sikre på at drivhuset tåler det røffe klimaet de har der, sier Fossheim. 

Grønt Fokus har frem til april i år hatt butikken sin inne hos Plantasjen på Os, men med den enorme veksten har de nå flyttet ut av hybelen og skal finne seg et nytt sted å bo.  

- Vi har for øyeblikket samlokalisert oss med morselskapet Byggmax, og leter nå høyt og lavt etter et permanent lokale til våre hagestuer og drivhus, som alle bergensere kan oppleve. De siste årene har Grønt Fokus hatt solid vekst i Bergen, og vi ønsker å gi bergensere og andre i regionen en utstillingsbutikk som de virkelig fortjener, forklarer Fossheim. 

Fra drivhus til orangeri 

Orangerier skiller seg ofte fra et drivhus i den forstand at det også brukes som oppholdssted. Navnet orangeri kommer av at sitrustrær kunne overleve inne i et orangeri gjennom vinteren også nordover i Europa.   

- Vi ser en tydelig utvikling i retning orangeri. Den gjennomsnittlige størrelsen på drivhusene vi selger har økt de siste par årene. Mange opplyser at de også gjerne vil sette inn en stol eller to, og gjerne et lite cafebord også. Drivhusene er ikke lenger bare der for at grønnsakene skal stortrives, men bygges nå stadig oftere for at mennesker skal møtes og trives der. Med en liten varmekilde i drivhuset kan du utvide sommeren med flere måneder.  

Grønt Fokus forteller om ny og kreativ bruk av drivhuset i en tid hvor mange har sett seg rundt etter et ekstra rom. Mye tid hjemme, og kanskje også tid til overs, har gitt et løft i alle plan hjemme hos den jevne bergenseren.  

- Vi er aktive i ulike sosiale kanaler og ser en klar utvikling i mangfoldig bruk av drivhuset. Mot jul ser vi nå magiske vinterland i drivhusene, som er dekket for juleverksted med stearinlys på bordene og ekte isroser på glasset.  Vi har også sett flere te- og kakebilder inne fra drivhusene på våren, og hører ofte om hvordan folks kreativiteten blomstrer i drivhus. Likevel er det nok aller mest den enkle kosen og hyggen, som en kaffe om morgenen eller et glass på kvelden, som trekker bergensere ut i orangeriet 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bergensere kjøper flest drivhus i landet.
Bergensere kjøper flest drivhus i landet.
Last ned bilde
Med over 230 regndøgn i året er det mange bergensere som har valgte å skjerme seg med eget drivhus.
Med over 230 regndøgn i året er det mange bergensere som har valgte å skjerme seg med eget drivhus.
Last ned bilde

Lenker

Om Grønt Fokus

Grønt Fokus
Grønt Fokus
Mjåvannsvegen 54
4628 Kristiansand

https://www.grontfokus.no/

Grønt Fokus har gjort den norske sommeren lenger gjennom 30 år med drivhus, hagestuer, vinterhager, og utstyr til hjem og hage. Selskapet setter kunderelasjonen først og vektlegger tilgjengelig kundeservice og rådgiving med egne eksperter og et bredt sortiment av standardiserte varer av høy kvalitet til en lav pris, ofte under eget merke. Produktene er testet for norske forhold og flere har fått kvalitetsstempelet «P-merke», som er et stempel fra Sveriges Tekniske Forskningsinstitutt. Grønt Fokus selger produkter i hovedsak gjennom en profesjonell nettside, som vektlegger råd, veiledning og transparente priser. Grønt Fokus har i tillegg utstillingsbutikker i Oslo, Stavanger, Bergen og Kristiansand (HK). Grønt Fokus er eid av Skånska Byggvaror, og er en del av Byggmax Group.