Bergen får mer jernbanegods og færre lastebiler

– Ved å fornye Nygårdstangen sikrer vi våre godskunder mer kapasitet og effektivitet i årene som kommer. Ombygging av godsterminalen vil styrke jernbanens konkurransekraft foran veitransport. Det er i tråd med den nasjonale målsettingen om «mer gods på bane», sier Oskar Stenstrøm, direktør for godstrafikk i Bane NOR.
Bane NOR har nylig avviklet godsterminalen på Minde. Bygging av Bybanen til Fyllingsdalen er årsaken til det. I tillegg får Bybanen verdifulle arealer på Nygårdstangen. Dermed må mer gods håndteres på mindre areal. Jernbanedirektoratet har allerede gitt Bane NOR i oppdrag å bygge om godsterminalen.
– Behovet for ombygging har vært der lenge. Nå griper vi muligheten og sørger for at godsaktørene får en effektiv terminal som kan håndtere veksten i jernbanegods frem til 2035. Dette er i tråd med Jernbanedirektoratets bestilling, sier Oskar Stenstrøm.
Må rive terminalbygg
For å få nødvendig plass til både lengre jernbanespor, lastegater og depoter, må terminalbyggene på Nygårdstangen rives. På kort sikt innebærer det ulemper for to av godstransportørene som i dag leier lokalene av Bane NOR.
– Vi har forståelse for den ulempen som to av kundene våre vil få. Vi har hatt møter med dem og vil bistå dem i jakten på nye lokaler. Å rive byggene er nødvendig for å kunne ta imot og sende mer jernbanegods, og det er jo en fordel både for de to aktørene og de andre som konkurrerer om godstransporten, sier Oskar Stenstrøm.
En mer effektiv terminal betyr kortere ventetid og mindre tomgangskjøring inne på terminalen. Det kan gi lavere fraktkostnader for eksisterende og nye aktører.
Slutt på lastebilgods til Nygårdstangen
I dag ankommer gods til Nygårdstangen også med lastebil. Dette blir det slutt på etter ombyggingen. Dermed blir det betydelig mindre tungtransport inn og ut av Bergen sentrum. Etter Bane NORs beregninger kan det være snakk om 400 færre biler i døgnet.
Kapasiteten på godsterminalen Nygårdstangen er brukt opp. Håndtering av nye biler som fraktes på skinner fra Drammen ble flyttet til Nygårdstangen fra nedlagte Mindemyren i oktober 2019. Samtidig forventer Jernbanedirektoratet at Bane NOR skal tilrettelegge både for lengre godstog og en årlig vekst i godsvolumet til og fra Bergen på 2,4 prosent. Det tilsvarer 50 prosent mer gods i 2035 i forhold til dagens volum.
Nøkkelord
Kontakter
Oskar Stenstrøm
Tlf 907 09 081
Godsdirektør i Bane NOR
Bilder



Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Omfattende fornyelse av jernbanen i Oslo- området3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1200 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom