Beregner ikke god nok tid - risikerer å bli sittende igjen med regningen selv

Lange køer på flyplassene skaper trøbbel for norske reisende. Den klare oppfordringen fra Norges største reiseforsikringsselskap er å beregne ekstra god tid før avreise.

Køer på norske flyplasser skaper forsinkelser for de reisende. Derfor oppfordrer Europeiske Reiseforsikring til å legge inn ekstra god tid. Foto: NTB Scanpix

Etter en lang periode med reiseråd har UD nå opphevet dette for EU, Schengen og Storibritannia, samt en rekke land på EUs såkalte tredjelandsliste.

I praksis betyr dette at kundene kan reise med gyldig reiseforsikring til de aller fleste land i Europa, samt til blant annet USA, Australia, New Zealand og Japan.

Dette merkes hos Europeiske Reiseforsikring.

- Vi opplever nå en solid økning i henvendelser rundt utenlandsreiser. Akkurat nå går det mye i køer og forsinkelser på flyplasser, som gjør at kundene ikke rekker flyet sitt, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

- Forsinkelser er noe som under mange omstendigheter dekkes av forsikringen, eksempelvis hvis det skyldes ekstreme værforhold eller trafikkulykker. Det at det er lange køer på norske flyplasser fordi mange nå skal ut og reise er godt varslet på forhånd, og erstattes dermed ikke av reiseforsikringen, sier han.

- Vår klare oppfordring er å legge inn ekstra god tid på flyplassen. Da reduserer man risikoen for å miste et fly, og dermed også den økonomiske belastningen det er å måtte kjøpe nye billetter selv. I tillegg blir starten på reisen en hyggeligere opplevelse uten for mye stress og mas, sier Handeland.

Kunder i Europeiske Reiseforsikring er forsikret uavhengig av vaksinestatus og hvorvidt de har koronasertifikat eller ikke.

- Alle våre kunder har full forsikringsdekning på reise i land der det ikke foreligger reiseråd. Vi skiller ikke på vaksinerte og uvaksinerte, eller hvorvidt en hendelse er koronarelatert eller ikke. Sommerferien er høysesong for oss, så vi er godt bemannet for å hjelpe til når noe skjer, sier Andreas Handeland.

Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring og If Skadeforsikring. Foto: If