Ber om mer ambisiøse ladeplaner

Norges største bilimportør, Harald A. Møller AS, hadde forventet mer konkrete planer for utbygging av hurtigladenettverket i Nasjonal transportplan.
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør, Harald A. Møller AS

-  Fremfor å kun vurdere hvilke grep som skal gjøres på sikt, og igangsette pilotprosjekter, er det flere blanke deler av ladekartet som bør prioriteres her og nå. Vi er glade for at man planlegger grundig for en helhetlig utvikling fremover, men er mer bekymret for fraværet av nært forestående og konkrete løsninger, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

- Nå har elbilgjennombruddet også kommet til distriktene, men ladeinfrastrukturen henger etter over store deler av landet. Det bør være en like naturlig oppgave for det offentlige å planlegge ladeinfrastruktur som det er å planlegge veibyggingen, særlig langs de viktigste transportkorridorene, sier Hekneby. Han legger til:

-  Elbilsalget utenfor storbyene har tatt seg kraftig opp, og de store elbilvolumene skal leveres ut over hele landet i løpet av de kommende månedene. Vi hadde håpet at Nasjonal transportplan i enda større grad skulle adressere de åpenbare utfordringene ladeetterslepet innebærer på kort sikt. Min frykt er at dette kan bli en snubletråd på vei mot 2025-målet, sier Hekneby.

Nasjonal transportplan for 2022 – 2033 ble lagt frem av regjeringen fredag 19. mars, og i regjeringens egen omtale skal «…planen skal bidra til et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem.». Mange forventet tydeligere mål for ladeinfrastrukturen i Klimaplanen da den ble lagt frem, og nå forventet flere at dette heller kunne bli enda tydeligere berørt i Nasjonal transportplan.

-  Innenfor vår sektor dreier Nasjonal transportplan seg i all hovedsak om veibygging, som åpenbart er av stor betydning for hele samfunnet. Men det bekymrer meg at regjeringen ikke synes å vektlegge viktigheten av konkrete grep for å sikre ladeinfrastrukturen på vei mot effektive og miljøvennlige transportløsninger, sier Hekneby.

Han savner mer konkrete planer og løsninger for hvordan ladeutfordringene skal løses. Hekneby oppfordrer regjeringen til en kraftigere satsing på ENOVA, og deres rolle i utbyggingen av nødvendig ladeinfrastruktur over hele landet.

- Staten skal og bør ikke bygge denne infrastrukturen selv. Men ENOVA trenger tydeligere bestillinger, et sterkere mandat og mer midler i sitt arbeid med å legge til rette for at ladeaktørene kan satse i deler av landet hvor det enn så lenge ikke er kommersielt grunnlag for å investere i hurtigladestasjoner, sier Hekneby.

Det er bred politisk enighet om målet om at alle nye personbiler som selges i Norge fra 2025 skal være fullelektriske. Harald A. Møller, som representerer personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og SEAT i det norske markedet, har ambisjoner om å nå målet allerede i 2023.

- Vi har investert tungt gjennom mange år for å dreie vår del av markedet i retning av elbilene. Etter lanseringen av familievennlige modeller som Volkswagen ID.4 og SKODA ENYAQ ser vi at elbilene også appellerer til distriktene. Men det virkelige gjennombruddet utenfor storbyene fordrer at infrastrukturen kommer på plass, sier Hekneby.

Hekneby håper at ladespørsmålet blir en del av det politiske ordskiftet inn mot valget.

-  Jeg vet det er mange andre saker som hoper seg opp foran den nært forestående valgkampen. Mitt håp er allikevel at ladeinfrastruktur kan finne sin plass i skillelinjen by-distrikt. Først nå kan elbilfordelene komme hele landet til gode, men da må infrastrukturen henge med. Det burde blitt adressert i Nasjonal transportplan, og det bør på agendaen frem mot stortingsvalget, sier Hekneby.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør, Harald A. Møller AS
Volkswagen ID.4
SKODA ENYAQ

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.