Ber om mer ambisiøse ladeplaner

- Fremfor å kun vurdere hvilke grep som skal gjøres på sikt, og igangsette pilotprosjekter, er det flere blanke deler av ladekartet som bør prioriteres her og nå. Vi er glade for at man planlegger grundig for en helhetlig utvikling fremover, men er mer bekymret for fraværet av nært forestående og konkrete løsninger, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
- Nå har elbilgjennombruddet også kommet til distriktene, men ladeinfrastrukturen henger etter over store deler av landet. Det bør være en like naturlig oppgave for det offentlige å planlegge ladeinfrastruktur som det er å planlegge veibyggingen, særlig langs de viktigste transportkorridorene, sier Hekneby. Han legger til:
- Elbilsalget utenfor storbyene har tatt seg kraftig opp, og de store elbilvolumene skal leveres ut over hele landet i løpet av de kommende månedene. Vi hadde håpet at Nasjonal transportplan i enda større grad skulle adressere de åpenbare utfordringene ladeetterslepet innebærer på kort sikt. Min frykt er at dette kan bli en snubletråd på vei mot 2025-målet, sier Hekneby.
Nasjonal transportplan for 2022 – 2033 ble lagt frem av regjeringen fredag 19. mars, og i regjeringens egen omtale skal «…planen skal bidra til et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem.». Mange forventet tydeligere mål for ladeinfrastrukturen i Klimaplanen da den ble lagt frem, og nå forventet flere at dette heller kunne bli enda tydeligere berørt i Nasjonal transportplan.
- Innenfor vår sektor dreier Nasjonal transportplan seg i all hovedsak om veibygging, som åpenbart er av stor betydning for hele samfunnet. Men det bekymrer meg at regjeringen ikke synes å vektlegge viktigheten av konkrete grep for å sikre ladeinfrastrukturen på vei mot effektive og miljøvennlige transportløsninger, sier Hekneby.
Han savner mer konkrete planer og løsninger for hvordan ladeutfordringene skal løses. Hekneby oppfordrer regjeringen til en kraftigere satsing på ENOVA, og deres rolle i utbyggingen av nødvendig ladeinfrastruktur over hele landet.
- Staten skal og bør ikke bygge denne infrastrukturen selv. Men ENOVA trenger tydeligere bestillinger, et sterkere mandat og mer midler i sitt arbeid med å legge til rette for at ladeaktørene kan satse i deler av landet hvor det enn så lenge ikke er kommersielt grunnlag for å investere i hurtigladestasjoner, sier Hekneby.
Det er bred politisk enighet om målet om at alle nye personbiler som selges i Norge fra 2025 skal være fullelektriske. Harald A. Møller, som representerer personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og SEAT i det norske markedet, har ambisjoner om å nå målet allerede i 2023.
- Vi har investert tungt gjennom mange år for å dreie vår del av markedet i retning av elbilene. Etter lanseringen av familievennlige modeller som Volkswagen ID.4 og SKODA ENYAQ ser vi at elbilene også appellerer til distriktene. Men det virkelige gjennombruddet utenfor storbyene fordrer at infrastrukturen kommer på plass, sier Hekneby.
Hekneby håper at ladespørsmålet blir en del av det politiske ordskiftet inn mot valget.
- Jeg vet det er mange andre saker som hoper seg opp foran den nært forestående valgkampen. Mitt håp er allikevel at ladeinfrastruktur kan finne sin plass i skillelinjen by-distrikt. Først nå kan elbilfordelene komme hele landet til gode, men da må infrastrukturen henge med. Det burde blitt adressert i Nasjonal transportplan, og det bør på agendaen frem mot stortingsvalget, sier Hekneby.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder



Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom