Bekymring for manglende brannsikkerhet på norske flyplasser
Leder av Flysikkerhetskomiteen i Pilotforbundet, Stian Holmlimo Kvam, sier innsparinger har ført til reduksjon i brann og redningstjenesten på flyplassene over lengre tid.
– Vi har tatt opp problemet med Avinor og Luftfartstilsynet, men uten at dette så langt har ført til bedring. Innsparingene har ført til færre redningspersoner på jobb, mindre trening for dem som er igjen og i praksis avvikling av røykdykkere på grunn av manglende kursing og sertifisering, sier Holmlimo Kvam.
Hva skjer om det begynner å brenne i et fly?
Ansatte ombord i et fly har ansvar i å evakuere flyet i løpet av 90 sekunder, men har ikke utstyr eller kompetanse til å utføre røykdykking og bære med seg personer som ikke selv er i stand til å gå.
– Førsteprioritet for brann og redningstjenesten er å redde liv. Ved å fjerne røykdykkerkompetansen på flyplassene vil ikke brann og redningstjenesten kunne bistå i denne type arbeid. Resultatet er at vi må vente på bistand fra nærmeste brannstasjon i kommunen, eller fylket, som har tilgjengelige røykdykkere. I praksis vil vi i en slik situasjon ikke kunne redde ut handikappede eller andre passasjerer som av en eller annen årsak ikke kommer seg ut på egenhånd, sier Holmlimo Kvam.
Innsparing kan koste liv
Nestleder i Norges Handikapforbund, Magnhild Sørbotten, sier funksjonshemmede skal ha samme mulighet til å reise som andre, men at dette fremstår som en bevisst nedprioritering av funksjonshemmede passasjergrupper i en kritisk situasjon.
– Mange har vanskelig for å evakuere seg like raskt på egen hånd, og manglende røykdykkere blir et alvorlig signal om hvem som skal reddes ved brann- eller røykutvikling, sier Sørbotten.
Hun håper norske stortingspolitikere vil engasjere seg i denne saken og får støtte av Holmlimo Kvam.
– Vi forstår behovet for å spare penger. Samtidig er dette en innsparing på et viktig sikkerhetstiltak som vil kunne koste liv. Brann og redningstjenestens første prioritet er å redde liv, enhver innsparing som reduserer deres evne til det er uakseptabelt. Norske politikere har muligheten til å gjøre noe med det før det er for sent, men det haster, sier Holmlimo Kvam.
Nøkkelord
Kontakter
Leder av Flysikkerhetskomiteen i Pilotforbundet, Stian Holmlimo Kvam: Telefon 99353659, epost: stian.kvam@pilot.parat.com
Om Parat
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Enighet i hotell og restaurant-meklingen15.4.2024 12:28:49 CEST | Pressemelding
Parat og NHO Reiseliv ble mandag formiddag enige etter mekling nærmere 12 timer på overtid. Det blir dermed ingen streik for Parats medlemmer på riksavtalen. Parats medlemmer i hotell-, restaurant- og cateringbransjen får lønnstillegg på linje med det som ble framforhandlet i frontfaget for en uke siden.
Parat fortsetter meklingen med NHO Reiseliv15.4.2024 10:59:31 CEST | Pressemelding
Parat har ikke kommet til enighet med NHO Reiseliv og meklingen fortsetter langt på overtid. Fellesforbundet har meldt enighet i sin mekling, mens Parat fortsetter meklingen og det er fortsatt fare for streik.
Fortsatt mekling for hotell og restaurant15.4.2024 07:18:51 CEST | Pressemelding
Mandag morgen mekles det fortsatt på overtid i oppgjøret mellom Parat og NHO Reiseliv om riksavtalen. Det er dermed fortsatt fare for streik.
Innspurt i meklingen for hotell og restaurant14.4.2024 19:00:47 CEST | Pressemelding
Søndag kveld er det innspurt i meklingen mellom Parat og NHO Reiseliv. Meklingen omfatter Parats medlemmer i hotell-, restaurant- og flycateringbransjen. Hvis partene ikke blir enige, tas 262 medlemmer ut i streik fra mandag.
Mekling i gang for hotell og restaurant – fare for streik mandag13.4.2024 10:00:05 CEST | Pressemelding
Meklingen er i gang i lønnsoppgjøret mellom Parat og NHO Reiseliv. Meklingen omfatter Parats medlemmer i hotell-, restaurant- og flycateringbransjen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom