BEKYMRET FOR AT NORSKE ARBEIDSPLASSER LANGS GRENSEN KAN GÅ TAPT

Forbundsleder Christopher Beckham jubler over økning av fagforeningsfradrag, men er skuffet over at regjeringen ikke kommer med tiltak mot økt grensehandel. I verste fall kan dette føre til tap av norske arbeidsplasser.

Torsdag morgen la Støre-regjeringen frem statsbudsjett for 2023

-          Det gjør oss bekymret at det ikke er tydelige grensehandlestiltak i budsjettet. Den eneste måten vi klarer å sikre heltidsarbeid langs grensen på er med aktiv politikk. Sier forbundsleder i HK Norge, Christopher Beckham

Stengte grenser under koronaen har synliggjort hvor mye nordmenn handler i nabolandet Sverige. Nå øker handelen igjen, og i følge SSB la nordmenn igjen 3,6 milliarder kroner på dagsturer over grensen bare i løpet av april, mai og juni i år.

-          En større andel av disse pengene kunne blitt brukt i Norge, og vært med å sikre flere norske arbeidsplasser. Vi har etterlyst handling fra regjeringen lenge. Fortsetter forbundslederen

Partene i arbeidslivet er utålmodige etter tiltak fra regjeringen for å begrense grensehandelen. Grensehandelsalliansen, bestående av HK Norge, NNN, Virke, NHO Mat og Drikke, og NHO Service og Handel, har bedt regjeringen om å sette ned et utvalg med partene som skal foreslå konkrete tiltak for å redusere grensehandel slik at omsetning og arbeidsplasser i Norge bevares.

-          Det er snakk om tusenvis av arbeidsplasser, og milliarder i skatteinntekter for stat og kommuner. Det vi ber om er at regjeringen setter ned et utvalg som kan se på tiltak, sier Christopher Beckham

-          Men helhetlig endrer hovedlinjene i norsk politikk seg i en positiv retning. Budsjettet har en sosial vridning i skattepolitikken, styrking av heltidsarbeid og dobling av fagforeningsfradraget. Det vil folk merke., Avslutter Beckham

HK Norge (Handel og Kontor i Norge) ble stiftet i 1908 og er i dag LOs tredje største forbund. De organiserer folk ansatt i det private, blant annet i kontorjobber, handelsnæring og organisasjonsliv.