Bedre informasjon på skjermene våre

- For at dette skal bli best mulig har vi spurt de som reiser med toget om hvilke endringer de ønsker seg. Det har vært viktig for oss å ha med de som kjenner «reiseopplevelsen» på kroppen på lag, slik at vi kunne utvikle et best mulig produkt. Basert på konkrete tilbakemeldinger og brukertester har vi kommet frem til det nye utseendet på skjermene våre. Jeg er derfor veldig stolt av at vi nå får dette på lufta og er sikker på at det vil gi de som reiser med toget en enda bedre reiseopplevelse, sier Victor Hansen, direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR.
Endringene vi gjør skal gjøre det lettere for de som reiser med toget å finne informasjon om sitt tog. Der vi tidligere har hatt et design som har tillatt lite og statisk informasjon, har vi nå mulighet til å gi mer informasjon. Vi har også gjort ikonene vi bruker ved endringer større, mer tydelige i tillegg til at informasjonen blir gitt på norsk og engelsk.
-Endringen blir spesielt merkbart når det oppstår avvik. Da blir det enklere for de som reiser å finne relevant informasjon om sitt tog, som sporendringer, endringer i avgangstid og innstillinger. Det er dessverre slik at det oppstår avvik i togtrafikken innimellom og da er det viktig at folk finner den informasjonen de trenger så raskt som mulig. Vi mener at den nye layouten kommer til å gjøre dette enklere for de som skal reise enn det er i dag, sier Hansen.
Del av en større helhet
Denne endringen er siste etappe i en større helhet. Gjennom mange år har Bane NOR jobbet med å forbedre kundeinformasjonen for de reisende på stasjonene, i apper, og på nettsider. Fra et system der all informasjon ble gitt manuelt, har vi automatisert kundeinformasjonen i alle flater. I tillegg er det lagt ned et stort arbeid i å merke plattformene på de største stasjonene på Østlandet, slik at vi kan legge til rette for en mer effektiv påstigning på toget.
Stemmen som gir informasjon over høyttalerne har også blitt fornyet. Gjennom grundige brukertester har vi funnet ut hvilken stemme og hvilket støynivå som fungerer best. Dette gjør at «stemmen» du nå hører på stasjonen er klarere og tydeligere enn før.
I løpet av de siste årene har vi også tatt nye, digitaleå steg gjennom appen «NÅ». Appen gir deg mulighet til å ta med stasjonsinformasjonen fra din stasjon i lomma. I tillegg til at du her får selve skjermene i lomma, kan du også få varslinger om ditt tog.
-Vi har kommet et langt stykke når det gjelder kundeinformasjon og håper de som reiser med toget merker en forbedring. Jeg er stolt av at vi har kommet så langt, men nå gjelder det å jobbe videre med videreutvikling og utvidet funksjonalitet. Til de som reiser med toget vil jeg bare si at vi brenner for at du skal få en enklere reisehverdag, og vi håper du vil fortsette å gi oss tilbakemeldinger. Det er verdifullt i arbeidet vi gjør for å forbedre informasjonen, avslutter Hansen.
Nøkkelord
Kontakter
Victor Hansen
Direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR
Tlf: 482 04 167
E-post: victor.hansen@banenor.no
Bilder

Dokumenter
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Omfattende fornyelse av jernbanen i Oslo- området3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1200 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom