Barn og medier 2020: Halvparten av norske niåringer er på sosiale medier
– Når barn er på sosiale medier fra så ung alder, er de helt avhengig av både veiledning og grensesetting fra foreldrene sine. Foreldre må engasjere seg, følge med og snakke med barna om nettvett. Det gjelder for eksempel temaer som personvern, deling og hva barna skal gjøre dersom de opplever noe ubehagelig på nett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
TikTok og Snapchat er mest populært blant de yngste
Blant de yngste er TikTok aller mest populært. Av 9-10-åringene er fire av ti på TikTok, og tre av ti på Snapchat.
– Bruken av TikTok har tatt av blant norske barn og unge det siste halvannet året. Da den forrige barn og medier-undersøkelsen ble gjennomført i 2018, var TikTok så lite kjent at vi ikke så behovet for å undersøke bruken. Det viser hvor raskt de unges digitale medievaner endrer seg, og hvor viktig det er å følge utviklingen tett, sier Velsand.
YouTube er den tjenesten som er aller mest brukt blant barn og unge. 95 prosent av 9-18-åringene og 88 prosent i gruppen 9-10 år bruker YouTube.
De unge bruker sosiale medier til å pleie vennskap
Nesten ni av ti av 13-18-åringer har mye kontakt med vennene sine i sosiale medier. Halvparten sier at de møter folk med samme interesser som seg selv, mens nesten fire av ti deler ting som er viktige for dem i sosiale medier.
– Tallene dokumenterer at sosiale medier betyr mye for de unge, og at disse tjenestene i stor grad brukes til å pleie vennskap, sier Velsand.
Det 9-18-åringene gjør aller mest på sosiale medier er å «like» noe. Å dele eller sende en video og lage egne videoer er nest mest populært.
Medietilsynet har utarbeidet råd til foreldre om hvordan de kan snakke med barna sine om sosiale medier. Les rådene her: Foreldretips om sosiale medier.
Medietilsynet ønsker en nasjonal strategi
Medietilsynet er opptatt av at arbeidet med å utvikle barn og unges kritiske medieforståelse både må styrkes og koordineres.
– Selv om det er mange positive sider med digital aktivitet, er det også betydelige utfordringer. Det gjelder digital mobbing, kommersielt press, kroppspress og eksponering for skadelig innhold. Medietilsynet mener det er på tide med en nasjonal strategi på området barn og medier. Mange aktører bidrar i arbeidet med å trygge barn og unge på nett, og vi mener det er viktig at denne viktige innsatsen samordnes for å få størst effekt, sier Velsand.
Omfattende undersøkelse om norske barn og unges mediehverdag
Medietilsynet har siden 2006 samlet inn data om barn og unges mediehverdag annethvert år gjennom Barn og medier-undersøkelsen. I årets undersøkelse har cirka 3400 9-18-åringer fra 51 skoler over hele landet deltatt.
– Barn og medier-undersøkelsen gjør at Medietilsynet kan følge utviklingen i de unges medievaner over tid. Denne innsikten er uvurderlig i arbeidet med å styrke den kritiske medieforståelsen hos barn og unge, sier Mari Velsand.
Medietilsynet legger frem første delrapport fra Barn og medier 2020 tirsdag 11. februar på Mesh i Oslo i anledning den internasjonale «Safer Internet Day». Arrangementet strømmes.
Barn og unge på sosiale medier
- 90 prosent av 9-18-åringene er på sosiale medier
- 51 prosent av 9-åringene bruker ett eller flere sosiale medier
- Fra barna er 13 år er tilnærmet alle på sosiale medier
- 80 prosent av 9-18-åringene bruker Snapchat
- 65 prosent av 9-18-åringene bruker TikTok
- 65 prosent av 9-18-åringene bruker Instagram
- 51 prosent av 9-18-åringene bruker Facebook
- 95 prosent av 9-18-åringene bruker YouTube
- 78 prosent «liker» noe i sosiale medier minst ukentlig
- 58 prosent deler eller sender en video på TikTok, Snapchat eller Instagram minst ukentlig
- 52 prosent deler et bilde eller en video i en lukket eller privat gruppe minst ukentlig
- 49 prosent deler et bilde eller en video hvor ansiktet vises minst ukentlig
- 49 prosent kommenterer på noe i sosiale medier minst ukentlig
- 48 prosent lager sin egen video på Snapchat, TikTok eller Instagram minst ukentlig
- 13 prosent deler et bilde eller en video åpent i sosiale medier minst ukentlig
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom