Bård Enerstad slipper tittelsporet fra debutalbumet

Hør «Hvit måned» her!

Multi-instrumentalisten Bård Enerstad opplevde suksess med garasjerockgruppa Cato Salsa Experience på 2000-tallet som altmuligmann på gitar, perkusjon, tangenter, theremin og vokal. Nå spiller han for første gang inn et soloalbum i en ganske annen musikkstil, og briljerer med vakre melodier innen vise-sjangeren.

Bård Enerstad er vokst opp på Kongsberg og har i voksen alder bosatt seg på Nesodden med familien der han jobber som lærer. De siste årene har det vært mer akustisk musikk på spilleren, som Bert Jansch og Pentangle og utøvere av den skandinaviske visetradisjonen som Lillebjørn Nilsen og Fred Åkerstrøm. Med disse inspirasjonskildene har han laget et knippe utsøkte låter som nå endelig ser dagens lys.

«Hvit måned» handler om overganger i livet der hovedpersonen gleder seg til å se folk og lysere dager etter en hvit måned. Men hvordan går denne overgangen? Mye tyder på at det fort kan bli litt mye av det gode. Resultatet er en fengende sang som drives fram av et nydelig komp av Morten Qvenild på piano, Arild Andersen på kontrabass og Olaf Olsen på slagverk som briljant ledsager Bård sin unike stemme og fortellerevne.

Debutalbumet Hvit Måned slippes 18. september 2020.

På singelen bidrar:
Komponist: Bård Enerstad
Tekst: Håvard Kongsgården

Bård Enerstad – vokal/gitar
Arild Andersen – kontrabass
Morten Qvenild – tangenter
Olaf Olsen – trommer

Foto: Kimm Saatvedt
Singelcover for «Hvit måned»

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Huntsville er ute med albumet Bow Shoulder!25.9.2020 11:13:22 CESTPressemelding

Huntsville er endelig ute med albumet Bow Shoulder! - med gjester Nels Cline, Glenn Kotche, Darin Gray og Yuka Honda Spilt inn for 10 år siden i the Loft i Chicago, kommer endelig plata Bow Shoulder fra Huntsville. Samarbeidet mellom Huntsvilles Ivar Grydeland (el-gitar, akustisk gitar, pedal steel, banjo, elektronikk og tablamaskin), Ingar Zach (perkusjon, tablamaskin) og Tonny Kluften( el-bass) og gjesteartister Nels Cline (el-gitar), Glenn Kotche (perkusjon), Darin Gray(kontrabass) og Yuka Honda (keyboards) har resultert i et strålende fullt improvisert verk. Hør det her: https://orcd.co/huntsville Vitaliteten og fokuset av improvisert musikk kan lide under vekten av så mange stemmer – det gamle «for mange kokker»- syndromet – men blant grunnene bak suksessen til «Bow Shoulder» er at gjesteartistene beholdt deres personlige identiteter mens de ekspertfullt tilpasset seg den ambiente fremdriften, det teksturelle samspillet og melodiføringen som Huntsville har utviklet gjennom årene.

Groven og Buen er ute med The Sound of Telemark!25.9.2020 08:45:16 CESTPressemelding

Endelig er det for første gang sluppet en plate med Sigmund Groven og Knut Buen sammen. Hør The Sound of Telemark her! To av norsk folkemusikks aller største helter står bak denne utgivelsen. Som anerkjente musikere på henholdsvis munnspill og hardingfele, samt som ambassadører av høyeste rang for Telemark, er det virkelig en ikonisk duo vi snakker om når Sigmund Groven og Knut Buen gir ut albumet The Sound of Telemark sammen. Til tross for at begge har hatt livslange karrierer og har krysset hverandres veier flere ganger i løpet av den tid, er dette første gang de samarbeider om en utgivelse. Knut og Sigmund har kjent hverandre i mange år og hatt flere konserter sammen. The Sound of Telemark inneholder en nydelig blanding tradisjonsmusikk, folketoner, slåtter og egne låter. Buen har skrevet flere nye tekster som de to har tonesatt, og som framføres av folkesangeren og telemarkingen Anne Gravir Klykken. Med andre ord er dette obligatorisk lytting for alle folkemusikkinteresserte- og el

De Musikalske Dvergene slipper ny singel18.9.2020 09:25:00 CESTPressemelding

I dag kommer den andre singelen fra De Musikalske Dvergenes kommende album. Hør «Eg liker biff» her! Det mest brukte ordet i bandets tekster gjennom årene er «poteter». Sånn sett passer det fint at den nye singelen til De Musikalske Dvergene heter «Eg liker biff», ettersom den føyer seg inn i rekken av låter gjengen har om mat; «Torsdagsfisken», «Rå poteter», «For en neve boller», for å nevne noen. Men alle disse låtene, inkludert «Eg liker biff», har til felles at de i bunn og grunn ikke handler om mat. Dette er på sett og vis deres versjon av The Sound of Music-klassikeren «My Favorite Things». – Vi lister egentlig bare opp en mengde ting vi liker. Dette er en hardnakket hyllest til hverdagen, forteller frontfigur Helge Grønhaug. «Eg liker biff» er som nevnt den andre singelen fra bandets kommende album, kalt Bak neste blåne, som er ute 16. oktober på Grappa Musikkforlag. Singelen er, som Grønhaug treffende beskriver, musikalsk sett som «heisann-hoppsann-pop» fra tidlig 60-tall ikled

Bård Enerstads debutalbum er ute nå!18.9.2020 08:34:00 CESTPressemelding

https://orcd.co/hvit Én av høstens fineste nye skiver er ute overalt nå. Hør Hvit Måned her! Multi-instrumentalisten Bård Enerstad opplevde suksess med garasjerockgruppa Cato Salsa Experience på 2000-tallet som altmuligmann på gitar, perkusjon, tangenter, theremin og vokal. Nå har han for første gang spilt inn et soloalbum i en ganske annen musikkstil, og briljerer med vakre melodier innen vise-sjangeren. Bård Enerstad er vokst opp på Kongsberg og har i voksen alder bosatt seg på Nesodden med familien der han jobber som lærer. Etter å ha flyttet til Nesodden, trakk Bård seg ned i kjellerstuen og begynte å lære seg Bert Jancsh-låter. Ut fra denne fingerspillsteknikken kom det nye type melodier, mer melodiøse, som samtidig ga et gjenkjennende tilbakeblikk til mye Lillebjørn Nilsen-eksponering i barndommen. Med disse inspirasjonskildene har Bård laget et knippe utsøkte låter som nå endelig ser dagens lys. Bård har over lenger tid hatt en diktutveksling med sin gamle venn Håvard Kongsgårde

Sigrid Moldestad er ute med sin nye singel «Bonden»11.9.2020 08:54:00 CESTPressemelding

Hør den tredje singelen fra Sigrids kommende album her! Denne gang inviteres vi inn i gyngende sensommervarm americana-stemning. Det fortelles om bondeliv og ensomhet og om håpet som fins når det lyser en eneste lampe i “et altfor stort hus”. Det er lapsteel og feler. Det er historien om han som tok over, om drømmer som forsvant, og om stolthet og trofasthet til slekt, gård og bygd. – Etter en sommer der mange av oss har feriert hjemme er det kanskje på sin plass å gi en god tanke til de som passer på jorda og bygdene våre, sier Moldestad. – «Bonden» handler om en mann og et hus jeg tror mange kjenner igjen. Tidligere har hun sluppet sangene «Song til deg» og «Karolina» fra albumet som kommer på nyåret. «Bonden» er produsert og spilt inn hos Yngve Leidulv Sætre i Duper studio i Bergen.

hei kalas sitt debutalbum er endelig her!11.9.2020 07:42:00 CESTPressemelding

hei kalas sitt debutalbum, hvorfor er jeg allergisk, er ute i dag på Grappa Musikkforlag! Hør hele det vidunderlige albumet her! Hvordan var det for Neil Armstrong å reise fra alle han var glad i? Ble han svimmel av å være vektløs? Hva sier egentlig en kommodovaran og hvorfor må man tenke så mye på katter som mjauer og kopper som knuser og kometer som krasjer og at man ønsker seg briller og fanger som rømmer akkurat når man skal sove? Dette og mye annet handler sangene på denne rare og fine plata om. Med fengende melodier og underfundige tekster har denne trioen sammen skapt hvorfor er jeg allergisk. Plata vekker følelser i hele spekteret, og inneholder sanger alle kan kjenne seg igjen i. Sårt, varmt, morsomt, trist og rart. «Er dette en plate for deprimerte barn?» var det en som spurte en gang. Ja, dem også! Trioen har gitt ut tre singler («Hadet bra, Neil Armstrong», «Stygge dyr» og «Sove») – riktignok etter en god del diskusjon på grunn av beslutningsvegring og fordi alle låtene er