Bane NORs urbane utbygging sparer 4,3 millioner tonn CO2

De neste tiårene skal det bygges ut tusenvis av nye boliger og arbeidsplasser i sentrum av norske byer og tettsteder. Det vil føre til at flere bor og jobber i sentrumsområder og nær en togstasjon.
Målet med fortettingen er å styrke kollektivtrafikken og redusere bilkjøring, noe som sparer folk og naturen for klimagassutslipp. I tillegg er toget energieffektivt og fører ikke til farlige utslipp av svevestøv eller mikroplast, som vi får fra veitrafikken.
(Artikkelen fortsetter under tabellen)
Byer/Kommuner |
Besparelse transport, tonn CO2 |
Arealendring, tonn CO2 |
Total besparelse, tonn CO2 |
Asker |
47 200 |
11 300 |
58 500 |
Askim |
16 200 |
4 500 |
20 700 |
Bergen |
38 200 |
10 700 |
48 900 |
Bærum |
14 600 |
18 400 |
33 000 |
Drammen |
847 300 |
280 900 |
1 128 200 |
Fredrikstad |
4 800 |
9 900 |
14 700 |
Gjøvik |
9 100 |
0 |
9 100 |
Halden |
114 700 |
32 100 |
146 800 |
Hamar |
191 100 |
53 500 |
244 600 |
Holmestrand |
1 800 |
3 700 |
5 500 |
Horten |
109 100 |
72 200 |
181 300 |
Jessheim |
21 000 |
30 000 |
51 000 |
Kongsvinger |
47 800 |
13 400 |
61 200 |
Kristiansand |
132 300 |
0 |
132 300 |
Kristiansund |
45 700 |
5 900 |
51 600 |
Lillehammer |
19 100 |
5 400 |
24 500 |
Lillestrøm |
95 500 |
26 800 |
122 300 |
Moss |
45 500 |
30 100 |
75 600 |
Mysen |
900 |
0 |
900 |
Nes |
1 800 |
3 700 |
5 500 |
Nordre Follo |
10 500 |
6 700 |
17 200 |
Oslo |
680 100 |
187 800 |
867 900 |
Porsgrunn |
138 200 |
29 500 |
167 700 |
Ski |
191 100 |
53 500 |
244 600 |
Skien |
32 800 |
23 600 |
56 400 |
Stavanger |
239 100 |
49 700 |
288 800 |
Steinkjer |
52 900 |
0 |
52 900 |
Trondheim |
58 400 |
57 900 |
116 300 |
Ullensaker |
3 600 |
7 500 |
11 100 |
Vikersund |
7 200 |
15 000 |
22 200 |
Voss |
56 200 |
0 |
56 200 |
Totalsum |
3 273 800 |
1 043 700 |
4 317 500 |
– Dette er like viktig i små tettsteder som i storbyen. Poenget er å bygge riktig når det først skal bygges nytt. Våre prosjekter er spredt over store deler av landet og skal bidra til en god, samfunnsnyttig og klimavennlig utvikling, sier Jon-Erik Lunøe, administrerende direktør i Bane NOR Eiendom.
Flere sentrale leiligheter
Basert på nye utregninger fra Bane NOR Eiendom vil fortetting rundt knutepunkt for kollektivtrafikken ha stor effekt. Når de 70 bolig- og næringsprosjektene står ferdig, vil det gi følgende besparelser for klimaet:
- 3,3 millioner tonn CO2 mindre, sammenlignet med utbygging i usentrale områder innen samme kommune. Når flere bor ved en sentrumsnær jernbanestasjon, reiser flere kollektivt. I tillegg går og sykler flere til matbutikken og andre forretninger, når de skal hente barna på skolen eller i barnehagen, til restauranter, caféer, og kulturtilbud. Kort sagt: flere dropper bilen på flere turer i hverdagen.
- En million tonn CO2 mindre på grunn av arealbruk. Det skjer når nye leiligheter kommer i allerede utbygde sentrumsområder. Det fører til en klimavennlig fortetting, i motsetning til når det bygges i utkanten av byene, der nye hus tar natur og matjord. Særlig skog og myr binder og holder på store mengder CO2. Denne klimagassen slippes ut når naturen erstattes av bygninger. Vi har ikke tatt med i regnestykket at nye boliger i ubebygde områder også bringer med seg veier, parkeringsplasser, hager og fellesområder.
Bevarer matproduksjon og artsmangfold
Bane NOR Eiendom skal bidra til at flere reiser kollektivt i hverdagen, ved å drive bærekraftig byutvikling nær togstasjonene. Overskuddet fra jernbanens eiendomsselskap går til staten.
– Vi ønsker å bygge slik at mange mennesker bor, jobber og handler samme sted – nær et knutepunkt for kollektivtrafikk. Da vil flere gå, sykle og reise med tog og buss, istedenfor å kjøre bil, sier Jon-Erik Lunøe, i Bane NOR Eiendom.
Han understreker at flere boliger i allerede utbygde sentrumsområder betyr at vi også sparer matjord og natur, i utkanten av tettstedene.
– Det er viktig at vi har matproduksjon i Norge, og at vi unngår nedbygging av natur for å bevare dyreliv og artsmangfold, sier Lunøe.
FAKTA – Nye hjem og nye arbeidsplasser
- Bane NOR Eiendom er en av landets største eiendomsaktører. Målet er å styrke togtrafikken gjennom eiendomsutvikling rundt stasjonene. Overskuddet fra virksomheten går til staten, ved Finansdepartementet.
- Vi bygger og planlegger totalt 70 utbyggingsprosjekter, med hele 26 000 nye boliger og rundt 1,4 millioner kvadratmeter næringsareal.
- Dette skal bli nye boliger og arbeidsplasser nær togstasjonene i byer og tettsteder. Det vil spare oss for store klimagassutslipp, ifølge utregninger fra Bane NOR Eiendom (BNE).
- I tillegg gir det en økonomisk gevinst for samfunnet på 11 milliarder kroner, viser tall basert på en ny utregningsmetode fra Samfunnsøkonomisk analyse AS. Metoden er beskrevet i rapporten «Lokaliseringsgevinst ved å bygge i knutepunkter».
FAKTA – Eksempler på hva som gir utslipp av ett tonn CO2:
- 250 hamburgere
- 12 mobiltelefoner
- En 4500 kilometer lang flytur for en person
- 2,4 fat med brukt olje
(Kilde: Framtiden i våre hender)
FAKTA – Eksempler på fortetting:
Barcode ligger rett ved Oslo S. Området består av 12.500 arbeidsplasser og mange boliger, men få parkeringsplasser. Her står jernbane, T-bane, buss, trikk, sykkel og gange for mesteparten av trafikken i området.
Det sparer byen for godt over 22.000 bilturer daglig, viser utregninger fra Transportøkonomisk institutt (TØI).
- Hadde Barcode ligget et sted med normal parkeringsdekning, ville de parkerte bilene fylt et område tilsvarende 55 fotballbaner.
- Nå sparer fortettingen rundt Oslo S. oss årlig for CO2 tilsvarende 50 000 flyreiser mellom Oslo og Bergen.
I årene som kommer skal Bane NOR Eiendom bygge ut 1000 nye arbeidsplasser og 400 boliger nær den nye togstasjonen i Ski. Utregninger viser at det betyr følgende for beboere i Ski kommune:
- Folk som jobber nær stasjonen vil redusere bilkjøringen med 25 prosent. Beboere sentralt i Ski vil reise mer kollektivt og dermed redusere bilbruken til jobb med rundt 15 prosent (TØI).
- Vi sparer 23 600 tonn CO2-utslipp fordi den nye bygningsmassen plasseres inn i Ski sentrum, i stedet for å erstatte verdifull matjord, natur eller skog – som binder klimagasser (BNE).
- Samtidig vil en fortetting i sentrum føre til færre bilturer innad i kommunen. Totalt vil det spare Ski for 11 millioner kjørte kilometer med bil (BNE).
FAKTA – Utregninger i denne saken
- Bane NOR Eiendom sine utviklingsprosjekter ved knutepunkt utgjør kun en del av fortettingen som skal skje de neste tiårene i norske byer og tettsteder. Det er mange som utvikler lignende prosjekter i sentrum av byer med god togforbindelse. CO2-besparelsen av all fortetting ved knutepunkt vil være et tresifret tall i millioner tonn. Så vil det være et større og mer komplisert regnestykke å tallfeste CO2-forbruk fra bygging og bruk av bygningene (energi, materialbruk, etc.), og trekke dette fra besparelsen ved fortetting.
- Våre beregninger baserer seg på CO2 ved nordisk energimiks og tar utgangspunkt i et knutepunkt av gjennomsnittsstørrelse. Bane NOR Eiendom (BNE) og Sintef utvikler nå en generisk metode for å kunne beregne CO2-besparelser ved fortetting på et spesifikt sted, dette slik at tall for hvert enkelt sted kan tas fram. Dermed vil man kunne beregne besparelsene i porteføljen mer nøyaktig.
- Vi har her beregnet CO2-besparelser innen to kategorier: reisevaner/transport og arealbruksendringer. CO2-besparelser fra reisevaner/transport er basert på Klimagassregnskap for transport for Bane NORs prosjekter i Paradis, Stavanger, gjennomført av COWI (2019). Utslipp fra transport i driftsfasen for prosjektene er sammenstilt med tilsvarende utviklingsvolum i en referansesituasjon (vektet snitt av andre lokaliteter nært Stavanger). Tallene er basert på Reisevaneundersøkelsen (RVU), Oneclick LCA og tidligere prosjekter i regi av SWECO og skal gjenspeile effekten av å bygge sentralt med god tilgang på kollektivtransport. Beregnede besparelser er basert på 60 års drift. Endring av utslipp som følger av overgang til elektriske kjøretøy er regnet inn. For å kunne bruke disse tallene på andre prosjekter er de totale beregnede besparelsene for Paradis dividert med utbyggingsvolum Næring og Bolig og så ganget opp med planlagt volum på andre prosjekter. I og med at effekten er beregnet spesifikt for Paradis vil det være mindre presise resultater for prosjekter som skiller seg i større grad fra prosjektene på Paradis. Effekten overvurderes typisk for mindre sentrale prosjekter på mindre steder og undervurderes typisk for mer sentrale prosjekter på større steder.
- Beregningene for arealbruksendringer er basert på Miljødirektoratets metode og følgende forutsetninger:
- Dersom vårt prosjekt ikke bygges, vil tilsvarende antall boliger bygges som eneboliger.
- Vi antar at våre prosjekter er leiligheter med 200% utnyttelse av grunnarealet (tomten).
- Vi antar at eneboliger har 25% utnyttelse av grunnarealet (tomten).
- Disse eneboligene vil bygges på "ikke bebygd areal", altså ta natur eller dyrka mark.
- Miljødirektoratets datagrunnlag gir mulighet for å velge kommune og type areal. Det er her brukt en snittverdi av ulike typer areal som endres (skog, beite og vann/myr).
- Når våre leiligheter bygges, er effekten at eneboligene ikke bygges.
Nøkkelord
Kontakter
Stine StrachanKommunikasjonssjefKunde & Marked
Tel:90788968stine.strachan@banenor.norBilder








Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR30.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom