Bane NOR

Bane NOR lyser ut stor rehabiliteringsjobb i Ulriken tunnel i Bergen

Del

Når den nye jernbanetunnelen gjennom Ulriken snart tas i bruk, skal den gamle tunnelen få nødvendig oppussing før den kobles til ny tunnel og dobbeltspor. Det er en omfattende jobb der både sprengning og nybygging må til.

Bane NOR lyser nå ut jobben med å rehabilitere den opprinnelige tunnelen i Ulriken og bygge en tilhørende jernbanebro og tunnelportal. (Foto: Bane NOR/Kristian Tindvik Sletten)
Bane NOR lyser nå ut jobben med å rehabilitere den opprinnelige tunnelen i Ulriken og bygge en tilhørende jernbanebro og tunnelportal. (Foto: Bane NOR/Kristian Tindvik Sletten)

– Vi håper på god respons fra entreprenørene slik at vi kan få gjort jobben som planlagt og samtidig bidra til å holde hjulene i gang i bygge- og anleggsbransjen, sier fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR.

Istandsettingen av tunnelen er avgjørende for å få fullført dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, som vil gi et bedre lokaltogtilbud og bedre trafikkavvikling når det er ferdig.

Den siste tiden har Bane NOR jobbet på spreng sammen med rådgiver for å få ferdig konkurransegrunnlaget som planlagt og ikke forsinke fremdriften i byggeprosjektet.

Omfattende jobb

I tillegg til å rehabilitere den gamle tunnelen fra 1964, skal det bygges en ny jernbanebro og tunnelportal på sentrumssiden av tunnelen.

For å få plass til vann- og frostsikring, drenering, vifter og annet teknisk utstyr, må tunnelen utvides med sprengning flere steder. Man skal også sprenge gjennomslag for de to tverrtunnelene nær Arna som skal knytte gammel og ny tunnel sammen.

Byggetiden vil være ca. 2,5 år med oppstart på nyåret i 2021 etter at den nye tunnelen åpner i desember 2020.

Nøkkelord

Kontakter

Fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm
Mobil: 920 29 452
E-post: torbjorn.soderholm@banenor.no

Bilder

Bane NOR lyser nå ut jobben med å rehabilitere den opprinnelige tunnelen i Ulriken og bygge en tilhørende jernbanebro og tunnelportal. (Foto: Bane NOR/Kristian Tindvik Sletten)
Bane NOR lyser nå ut jobben med å rehabilitere den opprinnelige tunnelen i Ulriken og bygge en tilhørende jernbanebro og tunnelportal. (Foto: Bane NOR/Kristian Tindvik Sletten)
Last ned bilde

Lenker

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

05280http://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom