Bane NOR lyser ut stor rehabiliteringsjobb i Ulriken tunnel i Bergen
– Vi håper på god respons fra entreprenørene slik at vi kan få gjort jobben som planlagt og samtidig bidra til å holde hjulene i gang i bygge- og anleggsbransjen, sier fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR.
Istandsettingen av tunnelen er avgjørende for å få fullført dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, som vil gi et bedre lokaltogtilbud og bedre trafikkavvikling når det er ferdig.
Den siste tiden har Bane NOR jobbet på spreng sammen med rådgiver for å få ferdig konkurransegrunnlaget som planlagt og ikke forsinke fremdriften i byggeprosjektet.
Omfattende jobb
I tillegg til å rehabilitere den gamle tunnelen fra 1964, skal det bygges en ny jernbanebro og tunnelportal på sentrumssiden av tunnelen.
For å få plass til vann- og frostsikring, drenering, vifter og annet teknisk utstyr, må tunnelen utvides med sprengning flere steder. Man skal også sprenge gjennomslag for de to tverrtunnelene nær Arna som skal knytte gammel og ny tunnel sammen.
Byggetiden vil være ca. 2,5 år med oppstart på nyåret i 2021 etter at den nye tunnelen åpner i desember 2020.
Nøkkelord
Kontakter
Fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm
Mobil: 920 29 452
E-post: torbjorn.soderholm@banenor.no
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom