Bane NOR Eiendom sikrer seg attraktiv eiendom ved Drammen stasjon

Bane NOR Eiendom AS har kjøpt Grønland 32, rett ved Drammen stasjon, for 335 millioner kroner som et ledd i deres satsning på knutepunktutvikling i Drammen.
Statens Hus, Drammen.

Eiendommen, som er kjent som Statens Hus, ble kjøpt for 335 millioner kroner. Den består av et velholdt kontorbygg på ca 7.400 kvm som ble bygget i 1996 og er leid ut til offentlige leietakere. Årlig leie er på rundt 18 MNOK og den største leietakeren er Vestre Viken HF.

Vi ønsker å legge til rette for en helhetlig utvikling av knutepunktet Drammen stasjon, sier Morten Austestad, direktør utvikling, Bane NOR Eiendom. Selskapet er allerede i gang med å planlegge utviklingen av naboeiendommen Skamarken, som i dag brukes til parkering av tog.

- Drammen går gjennom en av landets mest spennende modernisering og byutvikling. Vi er med på det og vil gjøre det lettere for folk å reise til og fra Drammen på en miljøvennlig måte.

Grønland 32 ble kjøpt direkte av Entra. Bane NOR Eiendoms juridiske rådgiver i prosessen har vært Advokatfirmaet Thommessen.

13 milliarder kroner og 1,2 millioner kvadratmeter

Staten investerer ca 13 milliarder i jernbane i Drammen og når den står klar i 2025, frigis arealer Bane NOR Eiendom skal bruke til å skape spennende prosjekter i bl.a. områdene Nybyen og Tangenkaia. Totalt planlegger Bane NOR Eiendom over tid å utvikle 1,2 millioner kvadratmeter med boliger og kontor i regionen. Det kan tilsvare 13.000 nye boliger og inntil 35.000 arbeidsplasser i nærheten av togstasjonene i området.

Statens Hus, Drammen.
Morten Austestad

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR Eiendom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.