Bane NOR Eiendom selger sitt nye kontorbygg på Drammen stasjon

Bane NOR Eiendom selger sitt sentralt plasserte kontorbygg, Drammen stasjon Business Center (DBC). Det moderne, BREEAM-NOR-sertifiserte bygget har i salgsperioden blitt viet stor interesse både fra norske og internasjonale investorer. Kjøper er et syndikat tilrettelagt av DNB Markets. Prisen er 740 millioner kroner, og yielden er på ca. 4,5 prosent.

Bane NOR Eiendom selger sitt nye kontorbygg, Drammen stasjon Business Center. Foto: Jørgen Egeland

Kontorbygget som nylig ble ferdigstilt, har elleve etasjer og er på totalt 13 000 kvadratmeter. Bygget er fullt utleid, gjennomsnittlig leiekontraktslengde er ti år og de årlige leieinntektene på rundt 35 millioner kroner. De største leietakerne er Statens Vegvesen, Fylkesmannen i Oslo og Viken og revisjonsselskapet KPMG. 75 prosent av leietakerne er offentlige virksomheter.

- Vi er veldig fornøyde både med salget og prosessen. Det har igjen vist seg at det er lønnsomt å satse på kvalitet og bærekraft i utviklings- og byggeprosessen, og at BREEAM-NOR-sertifisering er et viktig kvalitetsstempel, sier utviklingsdirektør Morten Austestad i Bane NOR Eiendom.

En langsiktig investor i Drammen
Drammen har lenge hatt en positiv byutvikling og er et attraktivt marked for mange private investorer. I tillegg har statlige aktører igangsatt store investeringer her, blant annet i jernbaneinfrastruktur og nytt sykehus.

- Drammen er veldig viktig for oss. Vi har flere, store prosjekter på gang i byen. Jeg kan nevne Proffen Hageby, Tangenkaia, Nybyen og Drammen helsepark. Markedet kan også forvente flere investeringer fra vår side i byens mest attraktive kontorområde ved jernbanestasjonen og elvebredden, sier Austestad.

I tråd med strategien
Bane NOR Eiendom har som en viktig strategi å utvikle og oppføre næringsbygg og boliger ved knutepunkter i byer og tettsteder. Med utgangspunkt i sin unike tomtebank er selskapet en av Norges største eiendomsutviklere.

Pangea Property Partners har vært finansiell rådgiver for Bane NOR Eiendom i salgsprosessen. Advokatfirmaet Thommessen har vært juridisk rådgiver.

Utviklingsdirektør Morten Austestad, tlf. 97474983, epost: morten.austestad@banenor.no

Drammen stasjon Business Center ligger idyllisk til ved elven. Foto: Terje Borud
Utviklingsdirektør Morten Austestad i Bane NOR Eiendom. Foto: Sune Eriksen.

05280https://banenoreiendom.no

Følg saker fra Bane NOR Eiendom