Bane NOR Eiendom selger nyoppført kontorbygg

Bane NOR Eiendom selger sitt snart innflyttingsklare kontorbygg i Schweigaards gate 33 (S33). Kjøper er DNB Markets som handler på vegne av en gruppe investorer.
Kontorbygget i Schweigaards gate 33 er snart innflyttingsklart. illustrasjon: 	LPO Arkitekter AS
Kontorbygget i Schweigaards gate 33 er snart innflyttingsklart. illustrasjon: LPO Arkitekter AS

Det sentralt beliggende og moderne kontorbygget som til våren skal huse Bane NORs hovedkontor, selges til en pris på 1,7 milliarder kroner.

- Vi er meget fornøyd med salget og syns det er flott å kunne konstatere at det lønner seg å utvikle bygg med god kvalitet og effektive og miljøvennlige løsninger. Interessen for bygget har vært stor, og vi har fått inn mange bud, sier administrerende direktør Petter Eiken i Bane NOR Eiendom.

S33 vil bli sertifisert som BREEAM-NOR Excellent, og Bane NOR Eiendom har lagt bærekraft til grunn for sine valg og prioriteringer i alle deler av design- og byggeprosessen. Bygget er meget arealeffektivt og fleksibelt og byggematerialene, mye naturstein og glass, er valgt pga. sin lange levetid. I tillegg har bygget flere miljøvennlige finesser. Taket og fasaden mot sør blir dekket av solcellepaneler som vil produsere 100.000 kilowattimer energi per år. I tillegg vil heisene produsere energi når de går nedover. Bygget får også en unik gangadkomst via en ny bro som forbinder Schweigaards gate med Nordenga bro.

- DNB Markets finner eiendommen svært attraktiv som følge av den sentrale beliggenheten midt i Oslo Sentrum og en fleksibel utforming med gode kvaliteter for flere type leietakere. Dette ble bekreftet av en sterk investorinteresse for prosjektet, og det var flere som ønsket å investere mer enn det de fikk mulighet til på grunn av overtegning, sier Thomas Fjeld i DNB Markets.

- Vi takker DNB Markets for en god prosess og ser fram til videre samarbeid, sier Eiken.

Bidrar til byutvikling
S33 er meget sentralt plassert, fem minutters gange fra Oslo S. Bygget ligger i et område av byen hvor Bane NOR Eiendom de senere år har utviklet flere eiendommer og bidratt sterkt til oppgradering og fornyelse.

- Vi skal ha vår del av æren for at Schweigaards gate som tidligere var dyster og forfallen, er på god vei til å bli en levende sentrumsgate. S33 er det femte store bygget vi utvikler her, og alle er BREEAM-NOR-sertifisert. Vi bidrar også sterkt i Bjørvika, der vi eier en tredjedel av Oslo S Utvikling, sier Eiken.

Fakta om S33

• Åtte etasjers bygg med et areal på 22 728 kvm
  • BREEAM-NOR Excellent standard
  • 10-års leieavtale med Bane NOR
  • Innflyttingsklart 1. kvartal 2019
  • Moderne, lyse kontorlokaler og treningsrom, garderober og stor sykkelparkering i kjelleren
  • Fleksibelt bygg, velegnet for å leie ut til flere uavhengige leietakere
  • Designet av LPO Arkitekter
  • Entreprenør er Strøm Gundersen AS

Fakta om BREAAM-NOR
BREEAM er verdens eldste (1990) og Europas ledende miljøsertifiseringsverktøy for bygninger. BREEAM-NOR er den norske tilpasningen av BREEAM og er utviklet av Norwegian Green Building Council (NGBC) i tett samarbeid med bygg- og eiendomsnæringen i Norge. Formålet med BREEAM-NOR er å motivere eiendomsutviklere til å legge bærekraft til grunn for hele byggeprosjektet, fra tidlig designfase til overlevert bygg.

Et BREEAM-NOR sertifikat utstedes i fem klasser/nivåer; Pass, Good, Very Good, Excellent og Outstanding. Sertifiseringen er basert på dokumentert miljøprestasjon i ni kategorier – ledelse, helse- og innemiljø, energi, transport, vann, materialer, avfall, arealbruk og økologi, samt forurensning.

Kilde:http://ngbc.no/breeam-nor/

Administrerende direktør Petter Eiken i Bane NOR Eiendom. Foto: Sune Eriksen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR Eiendom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.