Bane NOR Eiendom gir rask hjelp til Korona-berørte leietakere

Bane NOR Eiendom som blant annet eier landets togstasjoner, tar nå grep for å hjelpe sine leietakere som befinner seg i en likviditetsskvis, gjennom koronakrisen. Private aktører som driver kommersiell virksomhet og har likviditetsproblemer pga. Korona, blir nå tilbudt en betydelig utsettelse av husleien.
Jovialen Kaffebar på Drammen stasjon. Foto: Terje Borud.

En stor andel av Bane NOR Eiendoms leietakere er private, kommersielle aktører, og mange tilbyr varer og tjenester til de reisende på stasjonene. Nå opplever et stort antall av disse at kundene er forsvunnet og inntektene drastisk redusert. Flere har også måttet stenge dørene som del av myndighetenes smitteverntiltak. For å hjelpe disse leietakerne som befinner seg i en likviditetsskvis, har Bane NOR Eiendom besluttet å tilby dem en utsettelse på inntil tre måneders husleie med en tilbakebetalingsordning over et år.

- Betalingsutsettelsen vi nå tilbyr, er et første skritt på veien for å bidra til å gjøre likviditetssituasjonen litt bedre og mer forutsigbar for våre berørte leietakere. Når myndighetenes aktuelle tiltakspakke blir klar, vil vi tilpasse våre tiltak til dennee, forteller administrerende direktør Jon-Erik Lunøe i Bane NOR Eiendom.

Lunøe ønsker å fremheve hvor viktige aktørene som driver utadrettet virksomhet på stasjonene, er for de togreisende.

- Mange av de berørte leietakere våre gjør hver dag en viktig innsats for å skape liv og hygge på stasjonene, og vi vet at de reisende setter stor pris på å kunne kjøpe seg en kopp kaffe eller lignende mens de venter på toget. Å hjelpe våre leietakere på stasjonene gjennom en vanskelig tid, er dermed også en investering i fornøyde kunder framover, sier Lunøe.

Bane NOR Eiendom går nå i dialog med de enkelte leietakerne for å få på plass gode, tilpassede løsninger som også fungerer godt sammen med myndighetenes og bankenes ulike tiltakspakker.

Jovialen Kaffebar på Drammen stasjon. Foto: Terje Borud.

Bane NOR Eiendom eier, forvalter og utvikler all jernbaneeiendom i Norge. Porteføljen omfatter stasjoner, jernbanetilknyttede service- og driftsbygg, næringsbygg, boliger og tomter. De fleste eiendommene er sentralt plassert ved kollektivknutepunkter og langs jernbanen.

Bane NOR Eiendom har 200 ansatte. Porteføljen omfatter totalt ca. 1.700 bygg og ca. 3.800 leiekontrakter. Virksomheten har mer enn 200 pågående eiendomsutviklingsprosjekter, og de årlige investeringene utgjør ca. 1,2 milliarder kroner.

Bane NOR Eiendom er en del av Bane NOR-konsernet og har som samfunnsoppdrag å få flere til å bruke tog og å delfinansiere jernbanen.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR Eiendom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.