Ba folk om å vente med å levere gaver. Nå er Fretex igjen klare til å ta imot.

- Tidlig i koronapandemien ba vi folk om å oppbevare Fretexposene hjemme en stund fordi salget stoppet opp og det var færre på jobb til å tømme boksene. Giverne har hørt på oss og vi vil takke alle som på den måten har hjulpet til, sier Trine Gjermundbo i Fretex.

Fretex-bil på vei ut med "nye" varer. Foto: Fretex

God kapasitet

Etter en periode med redusert aktivitet, er Fretex nå tilbake i normal drift og har god kapasitet til å ta imot posene og andre gaver som folk har lagret. Fretex har 3000 bokser plassert ute, i tillegg til at det også er mulig å levere i egne Fretexposer på Posten.

De siste månedene har mange av Fretexboksene blitt ustyrt med sensorer som måler innholdet. Dermed blir kjørerutene for tømming av boksene mer effektive, samtidig som mindre kjøring er positivt for miljøet.

- Bruk gjerne høstferien til å rydde i sommertøyet og lever det som andre kan få glede av til Fretex, oppfordrer Gjermundbo.

Ønsker gaver til gjenbruk

I 2019 solgte Fretex 900.000 klesplagg, 1.500.000 interiørartikler, 465.000 bøker og 70.000 par sko. Det er givere og kjøpere som muliggjør at så mye kan gjenbrukes. Det som Fretex håndterer bidrar til et bedre miljø og til sosialt arbeid.

Gavene som kommer inn i Fretexboksene går til salg i Norge og andre land, og de deles ut via Frelsesarmeens sosiale arbeid. Fretex ønsker å få klær, sko, belter og annet tilbehør som kan gjenbrukes.  Andre gaver, som for eksempel småmøbler, sportsartikler, bøker og interiørartikler kan leveres på ett av  gavemottakene.

Mer enn innsamling og butikker

Fretex-gruppen, som eies av Frelsesarmeen i Norge, består også av Fretex Jobb og Oppfølging, som er Norges største arbeidsinkluderingsselskap og Fretex Pluss, som tilbyr tjenester og driver prosjekter innenfor arbeidsinkluderingsfeltet. Mange mennesker får nye muligheter i arbeidslivet via disse tjenestene.

Frelsesarmeens sosiale arbeid

Inntektene fra bruktsalget er med på å finansiere mye av Frelsesarmeens arbeid for mennesker i vanskelige livssituasjoner. Årlig går ca 30 millioner kroner til disse formålene. Mange som opplever at livet er vanskelig oppsøker Frelsesarmeen rundt omkring i landet. Både barnefamilier, enslige og eldre mennesker kan få noen å prate med, et fellesskap, veiledning, opplevelser, samt mat og klær.

Takk for gavene
Videokanal

Fretex-bil på vei ut med "nye" varer. Foto: Fretex
Fretex-bil har hentet inn gaver fra boksene. Foto: Fretex

Fretex er Norges største bruktkjede og en viktig del av Frelsesarmeen Norge. Fretex ble etablert som et industrihjem i Kristiania i 1905 under navnet Elevator. Siden da har Fretex jobbet for å gi mennesker og ting nye muligheter. Fretex er også Norges største arbeids- og inkluderingsbedrift. Formålet til Fretex er å bidra til at mennesker får og beholde arbeid, og bidra til et bedre miljø, gjennom blant annet gjenbruk og gjenvinning. Kjerneverdiene i Fretex er kjærlighet, åpenhet, lønnsomhet og engasjement.

Følg saker fra Fretex

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fretex på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fretex