Avvikler SIM-kortet

NiceMobil er verdens første heldigitale mobilselskap. Dette markerer startskuddet for avviklingen av SIM-kortet, og tøffere konkurranse på pris.

Ice lanserer merkevaren NiceMobil. Mobilselskapet som er heldigitalt, og helt enkelt billig.

– NiceMobil er så enkelt at du ikke engang trenger det gamle SIM-kortet. Vi kommer til å bruke kun eSIM som du aktiverer via vår app. Det betyr at nå starter nedtellingen til det siste SIM-kortet er resirkulert, sier Eivind Helgaker, administrerende direktør i Ice.

De første abonnementene til NiceMobil vil være 1 GB (100kr), 3 GB (150kr), og 8 GB (200kr).

Gullmedaljer og gifteringer

Enkelte operatører tilbyr allerede eSIM, men NiceMobil blir det første mobilselskapet som kun benytter den nye teknologien. I tillegg leveres alt enkelt i en app forteller Shiraz Abid, kommersiell direktør i Ice.

– Tidligere har man ikke kunnet bruke BankID på mobil med eSIM, dette problemet har vi løst. Tiden er inne for å resirkulere de fysiske SIM-kortene. Noen av de inneholder faktisk litt gull og kan smeltes om til VM-medaljer i utfor eller gifteringer. Eller du kan få laget et halskjede for å ha et minne fra fortiden, sier Abid.

Helt enkelt billig

NiceMobil skal satse på enkelhet, og lave priser.

– Helt enkelt billig. Vi ønsker å appellere til de kundene som vil ha det absolutt enkleste, og de desidert beste prisene i mobilmarkedet.

Abid mener det har vært altfor vanskelig å bytte mobiloperatør i Norge, og at det å bytte SIM-kort er kronglete.

– Hvor mange av oss har ikke søkt gjennom huset for å finne en binders eller noe som er lite nok til å få ut det gamle kortet. Det at noen puttet gull i SIM-kortene sine er samtidig et bevis på hvor lukrativt det norske mobilmarkedet har vært for enkelte. Den hyllesten de har gitt SIM-kortet burde bekymre forbrukerne, da SIM-kortene har vært et av hindrene til å få mange nok til å bytte operatør. Nå som dette er ute av verden blir det lettere å velge mobiloperatøren med det beste tilbudet, sier han.

Stå opp fra de døde

Enn så lenge kan ikke alle mobiler i Norge bruke eSIM.

– Det kan hende at vi får en liten tidsbegrenset gjenoppstandelse for SIM-kortet også hos NiceMobil, av hensyn til alle de som ikke har mobil som støtter eSIM. Dette har vi ikke tatt stilling til enda, men vi ønsker at alle som vil skal kunne bli abonnenter hos oss også fram til det siste SIM-kortet er gravlagt for godt, avslutter Abid.

Eivind Helgaker, adm.dir i ice Foto: Terje Borud
Shiraz Abid, kommersiell direktør i ice.