Avinor og Norges Luftsportforbund (NLF) kjøper nytt elfly

Avinor og Norges luftsportforbund (NLF) kjøpte i 2017 et elfly av typen Pipistrel Alpha Electro. Dette var det første elflyet i Norge, og ble brukt i en rekke demoflyvninger. Den første offisielle flygningen ble gjort fra Oslo lufthavn i juni 2018 med daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som passasjer, og konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen som pilot.
Under Arendalsuka i fjor stanset motoren under en flyvning, og konsernsjef i Avinor og pilot Dag Falk-Petersen måtte foreta en nødlanding i et tjern, uten personskade. Årsaken til at motoren stanset er enda ikke klarlagt, men forsikringsoppgjøret er ferdigstilt. Avinor har sammen med NLF kjøpt et nytt fly av typen Pipistrel Velis Electro.
– Det er vanskelig å se for seg en verden uten luftfart, men klimagassutslippene må reduseres. Avinor jobber offensivt sammen med andre aktører i luftfartsbransjen med null- og lavutslippsløsninger og koronapandemien forandrer ikke på det, sier Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen.
Flere alternativer vurdert
I januar mottok Avinor og NLF takst for reparasjon av det havarerte flyet. Rapporten sier at skroget er tilnærmet uskadet og kan gjenbrukes, men at alt annet må byttes fordi flyet var nedsenket i vann. Reparasjonskostnaden er sammenliknbar med kostnaden knyttet til å anskaffe nytt fly av samme type. De siste årene er det gjennomført tusenvis av flytimer med elektriske fly. Avinor og NLF har drøftet ulike alternativer og besluttet å gå til anskaffelse av nytt elektrisk fly.
– Flyet vi nå kjøper er en videreutvikling av LN-ELA. Det er sertifisert av EASA, og kan derfor blant annet brukes til pilotopplæring. Dette synliggjør at utviklingen av elektrifiserte fly går fremover, sier John Eirik Laupsa, generalsekretær i Norges Luftsportforbund.
Dette er Avinor og NLFs nye elfly
Flyet som er bestilt er Pipistrels nye EASA-sertifiserte modell Velis Electro 600. Dette er et fly av omtrent samme størrelse som det forrige flyet, og ytelsene er sammenliknbare. Flyet har to seter, en rekkevidde på en time, og en batterikapasitet på 24,8 kWh. Prisen på flyet er om lag 1,7 millioner kroner. Det aller meste av dette dekkes av forsikringen.
Det gamle elflyet skal doneres til luftfartsmuseet i Bodø.
Konsernsjef Dag Falk-Petersen mener Norge er spesielt egnet til å være et foregangsland for en mer bærekraftig luftfart.
– Vi har et kortbanenett der elektrifiserte fly kan spille en viktig rolle. Avinor skal sørge for at infrastrukturen er på plass, om det er lading av batterier eller hydrogen til brenselceller som blir etterspurt. Vi har stor tro på at fremtidens luftfart er utslippsfri, sier Falk-Petersen.
Flyet leveres i mai 2021 og får base i Oslo.
– Vi ser frem til jomfrutur på forsommeren 2021, avslutter Dag Falk-Petersen og John Eirik Laupsa.
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom 2100 - 0630 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder

Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Nå skjer det: Helårsruten til København gjenåpnes!27.3.2025 11:54:49 CET | Pressemelding
Nå skal folk i Agder-området kunne fly direkte til København hver dag, hele året. – Dette er kjempegodt nytt for folk i regionen, og ikke minst for reiselivet, sier lufthavnsjef Arne Johan Johnsen.
Milepæl for Tromsø: Får elektrisk flybuss21.3.2025 15:00:00 CET | Pressemelding
Helelektrisk flybuss skal kjøre mellom Tromsø lufthavn og Tromsø sentrum: - Føles veldig godt, sier terminalsjefen.
Avinor setter av ni millioner til positive naturtiltak i Bodø kommune20.3.2025 07:45:36 CET | Pressemelding
Avinor lanserer i dag en ny tilskuddsordning for positive naturtiltak i Bodø kommune. Som en del av utbyggingen av nye Bodø lufthavn, settes det av inntil ni millioner kroner for å støtte prosjekter som bidrar til å bevare og forbedre det som bedrer lokalt naturmangfold utenfor anleggsområdet. Dette er første gang Avinor setter av et beløp som en del av prosjektbudsjettet for å aktivt minimere belastningen på naturen i forbindelse med en stor utbygging. En slik støtteordning, der prosjektmidler settes av til naturtiltak utenfor prosjektets grenser, er en nyvinning blant statlige aktører.
Valgte lokal entreprenør til utvidelse av Trondheim lufthavn19.3.2025 09:51:06 CET | Pressemelding
Betonmast Trøndelag AS er tildelt kontrakten for utvidelse av passasjerterminalen «Pir Vest» ved Trondheim lufthavn Værnes.
Nytt innhold i taxfree-butikkene på norske flyplasser17.3.2025 13:30:00 CET | Pressemelding
Norske flyplasser får nå et nytt og bredere utvalg av varer i taxfree-butikkene. Butikkene kan nå også selge varer med merverdiavgift, noe som gir nye muligheter for både reisende og norske produsenter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom