Avinor og Norges Luftsportforbund (NLF) kjøper nytt elfly

Avinor og Norges luftsportforbund (NLF) kjøpte i 2017 et elfly av typen Pipistrel Alpha Electro. Dette var det første elflyet i Norge, og ble brukt i en rekke demoflyvninger. Den første offisielle flygningen ble gjort fra Oslo lufthavn i juni 2018 med daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som passasjer, og konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen som pilot.
Under Arendalsuka i fjor stanset motoren under en flyvning, og konsernsjef i Avinor og pilot Dag Falk-Petersen måtte foreta en nødlanding i et tjern, uten personskade. Årsaken til at motoren stanset er enda ikke klarlagt, men forsikringsoppgjøret er ferdigstilt. Avinor har sammen med NLF kjøpt et nytt fly av typen Pipistrel Velis Electro.
– Det er vanskelig å se for seg en verden uten luftfart, men klimagassutslippene må reduseres. Avinor jobber offensivt sammen med andre aktører i luftfartsbransjen med null- og lavutslippsløsninger og koronapandemien forandrer ikke på det, sier Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen.
Flere alternativer vurdert
I januar mottok Avinor og NLF takst for reparasjon av det havarerte flyet. Rapporten sier at skroget er tilnærmet uskadet og kan gjenbrukes, men at alt annet må byttes fordi flyet var nedsenket i vann. Reparasjonskostnaden er sammenliknbar med kostnaden knyttet til å anskaffe nytt fly av samme type. De siste årene er det gjennomført tusenvis av flytimer med elektriske fly. Avinor og NLF har drøftet ulike alternativer og besluttet å gå til anskaffelse av nytt elektrisk fly.
– Flyet vi nå kjøper er en videreutvikling av LN-ELA. Det er sertifisert av EASA, og kan derfor blant annet brukes til pilotopplæring. Dette synliggjør at utviklingen av elektrifiserte fly går fremover, sier John Eirik Laupsa, generalsekretær i Norges Luftsportforbund.
Dette er Avinor og NLFs nye elfly
Flyet som er bestilt er Pipistrels nye EASA-sertifiserte modell Velis Electro 600. Dette er et fly av omtrent samme størrelse som det forrige flyet, og ytelsene er sammenliknbare. Flyet har to seter, en rekkevidde på en time, og en batterikapasitet på 24,8 kWh. Prisen på flyet er om lag 1,7 millioner kroner. Det aller meste av dette dekkes av forsikringen.
Det gamle elflyet skal doneres til luftfartsmuseet i Bodø.
Konsernsjef Dag Falk-Petersen mener Norge er spesielt egnet til å være et foregangsland for en mer bærekraftig luftfart.
– Vi har et kortbanenett der elektrifiserte fly kan spille en viktig rolle. Avinor skal sørge for at infrastrukturen er på plass, om det er lading av batterier eller hydrogen til brenselceller som blir etterspurt. Vi har stor tro på at fremtidens luftfart er utslippsfri, sier Falk-Petersen.
Flyet leveres i mai 2021 og får base i Oslo.
– Vi ser frem til jomfrutur på forsommeren 2021, avslutter Dag Falk-Petersen og John Eirik Laupsa.
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom 2100 - 0630 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder

Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Oslo lufthavn styrker frakttilbudet med Menzies World Cargo15.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Flyfraktkapasiteten ved Oslo lufthavn får et løft når Menzies World Cargo etablerer seg på Norges største lufthavn. Selskapet fullførte 1. september oppkjøpet av Spirit, og har nå startet sin virksomhet på Gardermoen.
Fleire passasjerar i august og rekord på Bergen lufthamn11.9.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Nær 5 millionar passasjerar reiste gjennom norske lufthamner i august. Dette er ein auke på 4 prosent samanlikna med august i 2024.
Ny direkterute styrker norsk lakseeksport til Sørøst-Asia10.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Ethiopian Airlines åpnet lørdag 6. september en ny fraktrute fra Oslo lufthavn til Hanoi, med videreforbindelse til Bangkok. Første fly fraktet fersk norsk laks direkte til Vietnam, og åpningen ble markert med tradisjonell vannportal ved avgang.
Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang4.9.2025 14:30:25 CEST | Pressemelding
I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
Nå står over 2400 meter med nyasfaltert rullebane klar4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter tre måneder med nattarbeid, asfaltlukt og midnattssol er reasfalteringen på Tromsø lufthavn ferdig. Fra og med 4. september er hele rullebanen tilbake i full drift – klar for både vinterstormer og økende trafikk i årene som kommer. – Vi har holdt oss til tidsplanen, og nå kan vi endelig ønske reisende velkommen til en rullebane som er så god som ny. Det er ikke hver dag man får helt fersk asfalt på en flyplass, så dette er veldig bra, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom