Avinor og Norges Luftsportforbund (NLF) kjøper nytt elfly
Avinor og Norges luftsportforbund (NLF) kjøpte i 2017 et elfly av typen Pipistrel Alpha Electro. Dette var det første elflyet i Norge, og ble brukt i en rekke demoflyvninger. Den første offisielle flygningen ble gjort fra Oslo lufthavn i juni 2018 med daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som passasjer, og konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen som pilot.
Under Arendalsuka i fjor stanset motoren under en flyvning, og konsernsjef i Avinor og pilot Dag Falk-Petersen måtte foreta en nødlanding i et tjern, uten personskade. Årsaken til at motoren stanset er enda ikke klarlagt, men forsikringsoppgjøret er ferdigstilt. Avinor har sammen med NLF kjøpt et nytt fly av typen Pipistrel Velis Electro.
– Det er vanskelig å se for seg en verden uten luftfart, men klimagassutslippene må reduseres. Avinor jobber offensivt sammen med andre aktører i luftfartsbransjen med null- og lavutslippsløsninger og koronapandemien forandrer ikke på det, sier Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen.
Flere alternativer vurdert
I januar mottok Avinor og NLF takst for reparasjon av det havarerte flyet. Rapporten sier at skroget er tilnærmet uskadet og kan gjenbrukes, men at alt annet må byttes fordi flyet var nedsenket i vann. Reparasjonskostnaden er sammenliknbar med kostnaden knyttet til å anskaffe nytt fly av samme type. De siste årene er det gjennomført tusenvis av flytimer med elektriske fly. Avinor og NLF har drøftet ulike alternativer og besluttet å gå til anskaffelse av nytt elektrisk fly.
– Flyet vi nå kjøper er en videreutvikling av LN-ELA. Det er sertifisert av EASA, og kan derfor blant annet brukes til pilotopplæring. Dette synliggjør at utviklingen av elektrifiserte fly går fremover, sier John Eirik Laupsa, generalsekretær i Norges Luftsportforbund.
Dette er Avinor og NLFs nye elfly
Flyet som er bestilt er Pipistrels nye EASA-sertifiserte modell Velis Electro 600. Dette er et fly av omtrent samme størrelse som det forrige flyet, og ytelsene er sammenliknbare. Flyet har to seter, en rekkevidde på en time, og en batterikapasitet på 24,8 kWh. Prisen på flyet er om lag 1,7 millioner kroner. Det aller meste av dette dekkes av forsikringen.
Det gamle elflyet skal doneres til luftfartsmuseet i Bodø.
Konsernsjef Dag Falk-Petersen mener Norge er spesielt egnet til å være et foregangsland for en mer bærekraftig luftfart.
– Vi har et kortbanenett der elektrifiserte fly kan spille en viktig rolle. Avinor skal sørge for at infrastrukturen er på plass, om det er lading av batterier eller hydrogen til brenselceller som blir etterspurt. Vi har stor tro på at fremtidens luftfart er utslippsfri, sier Falk-Petersen.
Flyet leveres i mai 2021 og får base i Oslo.
– Vi ser frem til jomfrutur på forsommeren 2021, avslutter Dag Falk-Petersen og John Eirik Laupsa.
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom 2100 - 0630 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Passasjertala aukar utanlands, men gjekk tilbake innanlands også i juni10.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
4,8 millionar reisande nytta Avinor sine lufthamner i juni. Dette er ein auke på 2 prosent samanlikna med juni i fjor. Det er utanlandstrafikken som aukar, med heile 9 prosent. Innlandstrafikken gjekk derimot tilbake med 3 prosent samanlikna med juni i fjor.
Endrer mattilbudet på Oslo lufthavn: Her er de nye spisestedene5.7.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nå blir det flere av nordmenns favoritter på flyplassen. Dette er den største endringen i matkonseptet på hovedflyplassen siden utvidelsen i 2017.
Oslo lufthavn kåret til Europas beste flyplass4.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemelding
Norges hovedflyplass nådde helt til topps i kåringen av Europas beste flyplass i kategorien 25-40 millioner passasjerer årlig under ACI EUROPE Best Airport Awards.
Avinor og Kongsberg Defence & Aerospace har signert avtale om syv nye fjernstyrte tårn2.7.2024 15:14:42 CEST | Pressemelding
Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret. Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig
Fjernstyrte tårn og lufttrafikktjenester fra Norge til Canada28.6.2024 15:36:57 CEST | Pressemelding
Avinors samarbeidspartner Kongsberg Defence & Aerospace har inngått rammeavtale med Nav Canada om å levere digital fjernstyrt tårnteknologi for lufttrafikktjenester. Denne teknologien erstatter utvalgte tradisjonelle kontrolltårn for lufttrafikktjenester over hele Canada.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom