Avinor har vedtatt bygging av ny lufthavn: - En gledens dag for Bodø
Vedtaket Avinor har gjort i dag betyr at Bodø etter planen får en helt ny og moderne lufthavn i 2029. Første spadetak blir i 2024. Kostnadsrammen er 7,2 milliarder 2022-kroner, der Avinor skal bidra med 2,6 milliarder, mens resten skal finansieres av staten og lokale midler.
- Med dette vedtaket er prosjektet endelig ordentlig i gang. Bodø har jobbet hardt for å få dette på plass, sammen med Avinor og Forsvaret. Det står det respekt av, og jeg ønsker partene lykke til videre i det jeg er helt sikker på blir et bra samarbeid også framover, sier samferdselsministeren.
Bakgrunnen for flyttingen av lufthavna er nedleggingen av Bodø hovedflystasjon.
Forsvarets operative virksomhet med kampfly er flyttet fra Bodø til Ørland og Evenes. Evenes overtok oppdraget om QRA (kampflyberedskap) i 2022. Bodø vil, som alle sivile flyplasser, kunne brukes i tilfelle krise/krig. Det er satt av midler til strengt nødvendig vedlikehold av kritisk infrastruktur etter at basen er lagt ned, for bedre å kunne understøtte og motta allierte forsterkningsstyrker. Det skal bevares, blant annet noen shelter for beskyttelse av kampfly, også når ny flyplass i Bodø er på plass. I tillegg til at det også tilrettelegges for kapasitet til å ta imot store transportfly.
- Det er positivt at Avinor nå har vedtatt bygging av ny flyplass i Bodø og at det vil bli lagt til rette for god etterbruk. Planene for byutvikling i Bodø er et viktig regionalt prosjekt og regjeringen har vært opptatt av å finne gode løsninger i dialog med partene. Samtidig skjer dette i en tid med et bekymringsfullt bakteppe. Den sikkerhetspolitiske situasjonen er mer alvorlig. Norge er helt avhengig av alliert hjelp i krise og krig, og derfor må vi ha planer for hvordan vi skal ta imot hjelp den dagen vi trenger det. Forsvaret vil beholde kritisk infrastruktur i Bodø. Vi må kunne ta imot støtte på flere steder i Norge, og spesielt i nord, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram.
Økt statlig bidrag
Den nye lufthavna skal finansieres av Avinor, staten og et lokalt bidrag fra Bodø kommune og Nordland fylkeskommune. I statsbudsjettet for 2022, som ble lagt fram høsten 2021, ble det presentert en finansieringsplan for den nye lufthavna. Som følge av den økonomiske situasjonen etter pandemien utsatte Avinor sitt utbyggingsvedtak i januar 2022. I revidert nasjonalbudsjett 2022, som ble lagt fram våren 2022, økte staten sitt bidrag. Med dette ønsket Samferdselsdepartementet å legge til rette for et positivt utbyggingsvedtak i Avinor.
– Flyttingen av Bodø lufthavn er et viktig prosjekt for regjeringen, og jeg er glad for at økningen i statens bidrag har ført til at Avinor nå har fattet et utbyggingsvedtak for den nye lufthavna, sier samferdselsminister Nygård.
Finansieringen av den nye lufthavna utgjør offentlig støtte etter EU/EØS-regelverket. Samferdselsdepartementet er i dialog med ESA om saken. En godkjenning er ventet å være klar i 2023.
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
Ny milepæl for innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøy2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Det er viktig for finansieringen av våre veier og for tilliten til hele bompengeordningen at vi får krevd inn bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Det har imidlertid vært en utfordring å identifisere kjøretøy fra enkelte europeiske land. Fra 1. august vil regelverket være på plass for å kunne få dette til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom