Avinor Flysikring og Frequentis er vinnere av internasjonalt anerkjent pris

Avinor Flysikring satte i gang satsingen på et helt nytt dronesystem i 2020, og gikk inn i et samarbeid med østeriske Frequentis. Målet med satsingen er å sørge for et brukervennlig dronesystem for brukere, samt en mer effektiv godkjenningsprosess for flygeledere. Totalt sett sikrer dette en tryggere integrasjon av droner i kontrollert luftrom, i takt med det raskt økende tallet på dronebrukere i Norge.

-Dette er et nybrottsarbeid innen norsk luftfart, og til tross for COVID-19 har vi lykkes med å teste og utvikle det nye dronesystemet – Ninox Drone – på tvers av landegrenser ved bruk av digitale hjelpemidler. Vi er naturligvis fornøyde med at juryen til Air Traffic Management Award har lagt merke til innsatsen som har blitt lagt inn i det nye systemet, og anerkjenner at man allerede i tidlig fase av utrullingen ser ut til å oppnå målene for Ninox Drone-systemet. Det har vært viktig for oss at systemet skal være brukervennlig og lett tilgjengelig for den enkelte dronebruker. Dette har vi oppnådd ved å ha en app tilgjengelig for både for Android og Apple sin iOS-plattform. Samtidig er det viktig for oss at systemet skal gjøre arbeidshverdagen enklere for flygeledere. Systemet tillater at de kan godkjenne forespørsler om droneflyvninger digitalt i stedet for via telefon, og sende direkte meldinger til dronebrukere rundt lufthavner dersom det er behov for det, sier Axel Knutsen, leder for droneprogrammet i Avinor Flysikring.

-Systemet er allerede i operativ test ved seks kontrolltårn i Norge. Det sørger for god situasjonsforståelse av droner og flytrafikk i samme luftrom og åpner for direkte kommunikasjonsmuligheter mellom flygeledere og dronebrukere, som sikrer trygge operasjoner. Vi er glade for å kunne jobbe sammen med Avinor Flysikring i implementeringen av det første dronesystemet i Norden, sier Guenter Graf, Vise President for UTM i Frequentis.

Ninox Drone-systemet er i testfase ved lufthavnene i Alta, Bodø, Kirkenes, Kristiansund, Lakselv og Tromsø, og skal i løpet av 2021 rulles ut ved alle de 17 lufthavnene hvor Avinor Flysikring drifter kontrolltårnene. Avinor Flysikring håndterer om lag 10.000 droneflyvninger i året innenfor 5 kilometer-sonen rundt lufthavner. Det er i dag ca. 400.000 dronebrukere i Norge.