Audis flaggskip nå som ladbar hybrid: Q8 TFSIe quattro

Audi fortsetter sin elektriske offensiv med Q8 TFSIe quattro: SUV-coupéen er den syvende ladbare hybridmodellen som blir lansert siden midten av 2019. Her kombineres det beste fra to verdener.
  • Drivlinje med en treliters TFSI V6 bensinmotor og kraftfull elektromotor
  • Nytt batteri med 17,8 kWh kapasitet, elektrisk rekkevidde på inntil 47 km (WLTP)
  • To varianter: 340 kW (462 hk) eller 280 kW (381 hk)

De nye plug-in-utgavene av Q8 gjør modellutvalget komplett, og gir en innovativ kombinasjon av effektivitet og kraft.

– Audi Q8 er det ubestridte flaggskipet i porteføljen vår, og er en svært attraktiv modell. Det er en rommelig SUV med quattro firehjulsdrift, alt av ny teknologi, dynamiske kjøreegenskaper, komfort og premiumfølelse fra øverste hylle, og ikke minst et slående design. Hittil har vi kunnet tilby Audi Q8 med både bensin og diesel, og den nylig lanserte RS Q8 har tatt markedet med storm med sine imponerende ytelser og et enda mer uttrykksfullt design. Nå som den kommer som ladbar hybrid, blir den attraktivt alternativ for enda flere av kundene våre. Med alle egenskapene du forventer av en fullverdig premium-SUV og en elektrisk rekkevidde som i stor grad tillater deg å kjøre elektrisk i hverdagen, er dette en bil som leverer det beste fra begge verdener for de som ikke ønsker eller har anledningen til å kjøre helelektrisk, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Forbrenningsmotoren er en 3,0 TFSI, som yter 250 kW (340 hk) og 450 Nm dreiemoment. Den oppfyller de nyeste Euro 6-utslippskravene. Elektromotoren er bygget inn i tiptronic-girkassen med 8 trinn.

Litium-ion-batteriet er plassert under gulvet i bagasjerommet. 104 celler er delt inn i 13 moduler, som samlet gir en kapasitet på 17,8 kWh. Det er 0,5 kWh mer enn batteriet som ble lansert i Q7 TFSIe quattro i 2019, samtidig som det nye batteriet er mer kompakt og 40 kg lettere.

Termisk kontroll er en viktig faktor for energikapasiteten og ytelsene til batteriet. Derfor har Q8 TFSIe quattro et væskekjølt batteri, der kjølemediet kan koples sammen med bilens klimaanlegg. Temperaturreguleringen omfatter også elektromotoren og kraftelektronikken.

Firehjulsdriften er permanent quattro med mekanisk kraftfordeling mellom akslingene. I utgangspunktet fordeles 40 % til forakselen, mens 60 % går til bakakselen. Ved behov kan inntil 85 % ledes forover, mens 70 % kan styres til bakakselen.

To versjoner

Audi tilbyr Q8 TFSIe i to utgaver, der forskjellen ligger i bruken av den elektriske motoren. Q8 60TFSIe quattro har for eksempel en ren elektrisk rekkevidde på inntil 45 km (WLTP), mens Q8 55 TFSIe quattro kan kjøres inntil 47 km på ren elektrisitet. Begge versjonene kan kjøres i hastigheter opp til 135 km/h i helelektrisk modus.

Q8 60 TFSIe quattro har en systemytelse på 340 kW (462 hk) og et samlet dreiemoment på 700 Nm. Sprinten til 100 km/h går på bare 5,4 sekunder. Q8 55 TFSIe quattro leverer en systemeffekt på 280 kW (381 hk), mens samlet dreiemoment er 600 Nm. Det gir en akselerasjon til 100 km/h på 5,8 sekunder. Begge modellene har en toppfart som er elektronisk begrenset til 240 km/h.

Styringssystemet til hybriddrivlinjen velger den best mulige strategien for hver enkelt kjøretur, basert på data fra trafikk og nærområder – også når navigasjon er deaktivert. Ved aktivert navigasjon regulerer systemet drivlinjen prediktivt, slik at batteriets energi brukes langs hele kjøreturen, så effektivt og intelligent som mulig.

Opptil 80 kW regenerering

Den prediktive effektivitetsassistenten er et viktig system i plug-in-utgaven av Q8. Hver gang føreren slipper gasspedalen, bestemmer bilen om den skal kople ut TFSI-motoren og seile, eller om den også skal aktivere den elektriske motoren som generator for å regenerere energi.

Q8 gjenvinner en effekt på opptil 25 kW bare ved seiling. I tillegg kan den elektriske motoren gi en bremseeffekt på inntil 0,3g – det vil si de fleste bremseforløp i vanlig trafikk. Bare når høyere bremseeffekt er nødvendig, blir også de hydrauliske bremsene aktivert. Overgangen er så godt som sømløs, og dosering og feedback i bremsepedalen er utsøkt. Audi Q8 TFSIe quattro kan regenerere hele 80 kW ved bremsing.

Q8 TFSIe quattro kan utstyres med mange klasseledende assistentsystemer. Ett av de mest sentrale er adaptive cruise assist. Dette systemet kan overta det aller meste av gasspådrag, bremsing og å holde bilen innenfor sitt kjørefelt – over lange avstander. Europas viktigste sikkerhetskomité – NCAP konsortsiumet – har utført en test av autonome systemer på nivå 2. Q8 oppnådde toppscore i denne praktiske testen.

Store hverdagskvaliteter

Audi Q8 TFSIe quattro imponerer med solide egenskaper i praktisk bruk. Bagasjevolumet er på 505 liter, som kan økes til 1 625 liter når bakseteryggen felles. Avhengig av utstyrskonfigurasjon, kan Q8 med plug-in hybrid trekke tilhengere på opptil 3,5 tonn. Ladeeffekten er på opptil 7,4 kW, noe som gir en full opplading på rundt to og en halv time. Lading og klimatisering kan kontrollers med «myAudi»-appen.

Audi åpner for forhåndsbestilling av Q8 TFSIe quattro i løpet av året. Da vil også norske priser være fastsatt.