Audi Q3 TFSIe - høy effektivitet og stor kjøreglede

Audi fortsetter elektrifiseringen. I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe. Den ladbare hybriddrivlinjen i begge modellene leverer en systemeffekt på 245 hk (180 kW), med en elektrisk rekkevidde som gjør at du i stor grad kan kjøre elektrisk i hverdagen.

• Den første plug-in hybriden fra Audi i klassen for kompakte SUV-er
  • Litium-ion batteri med 13 kWh – elektrisk rekkevidde på inntil 51 km (WLTP)
  • 1,4 TFSI-motor i intelligent samspill med en kraftfull elektromotor

– Audi Q3 er et svært godt alternativ for de som ønsker en kompakt-SUV med god plass, teknologi – og utstyrselementer hentet fra de større modellene, og et design som virkelig står frem. Når den nå blir tilgjengelig som ladbar hybrid, med god elektrisk rekkevidde, er det en modell som blir enda mer attraktiv for de kundene som ønsker en sportslig kompakt-SUV, men som i hovedsak ønsker å kjøre elektrisk i hverdagen og samtidig ønsker friheten til å kunne dra på langtur uten å måtte planlegge. I tillegg kommer Audi Q3 både som vanlig SUV og Sportback, hvilket gir kundene enda flere valgmuligheter. Audi har siden 2019 lansert en rekke ladbare hybrider i flere segmenter, Q3 er den første SUVen i kompaktklassen, og nye A3 TFSIe har akkurat ankommet Norge. Dette er spennende modeller, og sammen med Audis satsing på den helelektriske drivlinjen, er den ladbare hybrid-offensiven et attraktivt alternativ for de som per i dag ikke har anledning til å kjøre helelektrisk, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald. A. Møller.

Kombinasjonen av elektrisk kjøreopplevelse, enkel lading, og høy grad av hverdagsnytte, gjør de ladbare hybridmodellene fra Audi spesielt attraktive. Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe føyer seg inn i den imponerende rekken av ladbare hybrider Audi har lansert siden midten av 2019. Samtidig markerer dette starteren for elektrifiseringen av de kompakte Q-modellene.

245 hk systemeffekt, 13 kWh batteri: Drivlinjen

De to Q3-modellene har en 1,4 TFSI-motor på 150 hk (110 kW) som får støtte av en elektrisk synkronmotor med permanente magneter (PSM), med 116 hk (85 kW). PSM-motoren er bygget inn i S tronic-girkassen; en dobbeltclutchkasse, som leverer kreftene til forhjulene.

Drivlinjen gir både høy effektivitet og stor kjøreglede i begge modellene. Systemeffekten er på hele 245 hk (180 kW), og maksimalt dreiemoment er 400 Nm. Det gjør at bilene akselererer til 100 km/h på 7,3 sekunder, og har en toppfart 210 km/h.

Ren elektrisk rekkevidde er inntil 51 km for Q3 45 TFSIe, og inntil 50 km for Q3 Sportback 45 TFSIe (WLTP). Toppfarten i elektrisk kjøremodus er 140 km/h. Den totale rekkevidden for begge modellene blir opp mot 700 km. Dette gjør at de to modellene til attraktive alternativer for en aktiv familie som i hovedsak ønsker å kjøre elektrisk i hverdagen, men samtidig ha fleksibiliteten til å dra på langtur når som helst.

Høyvoltsbatteriet er plassert under bilens gulv, foran bakakselen. 96 prismatiske celler lagrer til sammen 13 kWh energi. Det høye energinivået i et relativt lett batteri, kommer som et resultat av en ny generasjon celler. Batterisystemet har sitt eget kjølesystem, som kan koples sammen med bilens klimaanlegg for effektiv kjøling, selv når kravene til ytelse er som høyest.

Lading og innvendig komfort

Audi Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe kan lades fra vekselstrømuttak hjemme eller på reise, med en effekt på inntil 3,6 kW. Det gir en ladetid på 3 timer og 45 minuttter. En type 3-kabel kreves for landing ved offentlige AC-terminaler. Kundene får tilgang til e-tron Charing Service, med over 155 000 ladepunkter over hele Europa. Ladingen kontrolleres fra smarttelefonen med appen myAudi, der også forhåndsklimatisering kan styres.

Tredelt, lengdejusterbart baksete er standard, og ryggvinkelen kan reguleres i syv trinn. Bagasjeromsvolumet er i utgangspunktet 380 liter, men det kan altså økes ved å skyve baksetet frem – eller ved å legge ned bakesteryggen. Da blir totalt lastevolm 1 375 liter i Q3 45 TFSIe, og 1 250 liter i Q3 Sportback 45 TFSIe.

Audis MMI-system gir tilgang til en rekke nettbaserte tjenester gjennom Audi Connect. Dette inkluderer Car-to-X-tjenester. Førerassistentsystemene er hentet fra den store premiumklassen. Q3 45 TFSIe-modellene kan utstyres med for eksempel adaptive cruise assist, som gir føreren støtte både sideveis og i lengderetningen - now som gir betydelig høyere komfort, spesielt på lange turer.

Audi åpner for slaget av Audi Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback TFSIe i januar neste år. Norske priser er klare til salgsstarten i januar, men Audi kan allerede nå fortelle at basisutgavene av de to modellene får et omfattende standardutstyr, som inkluderer blant annet LED-lykter, tosoners klimaanlegg, og fjernbetjent klimatisering.

Følg saker fra Audi

Siste saker fra Audi

Datoen for verdenspremieren på Audi e-tron GT er klar22.1.2021 16:09:04 CETPressemelding

Audi kan i dag offentliggjøre at deres nye, elektriske flaggskip, e-tron GT, får sin verdenspremiere 9. februar. I forkant av den store premieren har Audi-fabrikken tatt en prat med sjefsdesigner, Marc Lichte. Allerede i 2018 sa Lichte at Audi e-tron GT var den vakreste bilen han noen gang hadde tegnet. Mange har beundret konseptbilen e-tron GT concept siden den ble vist for første gang i 2018, nå får den ferdig produksjonsmodellen sin etterlengtede verdenspremiere om få uker.

Audi e-tron GT : Teknologi som i en Formel E-racer5.11.2020 12:07:43 CETPressemelding

Det er en sensommerdag ved Neuburg ved Donau. Foran Audis kompetansesenter for motorsport står en produksjonsnær RS e-tron GT, omgitt av fire menn. Lucas di Grassi, én av Audis Formel E-sjåfører, har nettopp vært blant de aller første som har fått teste Audis nye, elektriske spydspiss på bane. Sammen med tre av de som utvikler e-tron GT: Dennis Schmitz fra Audi, Jaan-Mattes Reiling fra Audi Sport GmbH og Christian Schröder fra Audis utviklingspartner PSW, diskuterer de bilens prestasjoner, og hvordan de har utviklet bilen som setter en ny standard for den elektriske drivlinjen, og som gir en tydelig indikator på at en elektrisk drivlinje ikke trenger å gå på kompromiss med ekstreme ytelser og klasseledende kjøreegenskaper.

Slik setter Audi en ny produksjonsstandard med e-tron GT8.10.2020 12:05:14 CESTPressemelding

Mot slutten av 2020 starter serieproduksjonen av Audi e-tron GT ved Böllinger Höfe, der også supersportsbilen Audi R8 blir bygget. Audi har utviklet en nyskapende og fleksibel produksjon for begge bilene. Her får du også forklaringen på hvorfor en Audi er uten knirkelyder, har perfekte spalteåpninger – og blir levert med plettfri lakk. Audi har også utviklet en helt egen «e-sound» for merkets neste spydspiss.