Audi

Audi e-tron GT : Teknologi som i en Formel E-racer

Del

Det er en sensommerdag ved Neuburg ved Donau. Foran Audis kompetansesenter for motorsport står en produksjonsnær RS e-tron GT, omgitt av fire menn. Lucas di Grassi, én av Audis Formel E-sjåfører, har nettopp vært blant de aller første som har fått teste Audis nye, elektriske spydspiss på bane. Sammen med tre av de som utvikler e-tron GT: Dennis Schmitz fra Audi, Jaan-Mattes Reiling fra Audi Sport GmbH og Christian Schröder fra Audis utviklingspartner PSW, diskuterer de bilens prestasjoner, og hvordan de har utviklet bilen som setter en ny standard for den elektriske drivlinjen, og som gir en tydelig indikator på at en elektrisk drivlinje ikke trenger å gå på kompromiss med ekstreme ytelser og klasseledende kjøreegenskaper.

  • Audis Formel E-sjåfør, Lucas di Grassi, tester prototypen av RS e-tron GT på bane
  • Sterk, konstant og repeterbar akselerasjon takket være sofistikert termisk regulering
  • Høyteknologisk understell: Luftfjæring, demperkontroll og firehjulsstyring

– Med Audi e-tron GT har vi virkelig noe spesielt i vente, og responsen vi har sett etter at vi åpnet for reservasjoner i midten september har bekreftet at kundene våre er enige i det. Når Audi Sport sitter i førersetet i utviklingen av en ny bilmodell, kan du forvente et resultat som bærer med seg flere tiår med erfaring fra ekstreme arenaer. Audi e-tron GT har allerede blitt et ikon for oss, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

– Bærekraft er basert på teknologisk innovasjon

Lucas di Grassi er Formel E-sjåfør for Audi Sport ABT Schaeffler-teamet, og vinner av Formel E-mesterskapet i 2016/17-sesongen. Han er tvers gjennom profesjonell, både bak rattet og utenfor racerbanen. Brasilianeren, som nå er bosatt i Monaco, har kjørt for Audi siden 2012. I 2014 vant han det innledende løpet i da nylanserte Formel E. Med hele 32 podieplasseringer de seks siste årene, er han den mest suksessfulle føreren i den elektriske racingserien.

Men racerføreren har tanker som strekker seg langt utenfor motorsport. Lucas di Grassi er internasjonal FN-ambassadør for ren luft. Derfor er teknologisk innovasjon og bærekraftig klimabeskyttelse en naturlig del av det han engasjerer seg i. Nysgjerrigheten på den helelektriske Audi e-tron GT følger derfor helt naturlig.

I Neuburg fikk han muligheten til å teste den kommende Audi e-tron GT på bane. For utviklerne Schmitz, Reiling og Schröder var dette et sannhetens øyeblikk. Vil den produksjonsnære RS e-tron GT innfri de høye kravene de hadde satt, i møte med den profesjonelle racerføreren?

Fem runder «flat out»

Lucas di Grassi er den første som får teste den nesten produksjonsklare RS e-tron GT, og etter fem runder på banen, er brasilianeren svært imponert over Audis nye, elektriske spydspiss:

– Bilen er morsom! Selvsagt er en slik Grand Turismo noe helt annet enn en formelbil, men likevel er det mange paralleller. Spesielt den kraftfulle akselerasjonen. Akkurat som i vår formelbil, er den tilgjengelig lenge. Fra 0 til 100 km/h tar det helt klart mindre enn fire sekunder, og slik er det også etter fem runder.

For å få til dette, trenger man kraftfull termisk regulering for å få så høye og repeterbare ytelser. I e-tron GT er det to kjølekretsløp for de tekniske komponentene, som virker i ulike temperaturområder.

Det kjøligste systemet i e-tron GT kontrollerer temperaturen til høyvoltsbatteriet, og det varmeste systemet er til motoren og kraftelektronikken. I tillegg har bilen kjøle- og varmesystem for kupeen.

I e-tron GT har Audi utviklet en fleksibel kopling mellom disse fire systemene med ventiler, samt en høyeffektiv varmepumpe for kupeen. Likevel er nok kjølingen av høyspenningskomponentene ved høy belastning, og kjølingen av batteriet ved DC-hurtiglading uten tvil de mest sofistikerte systemene i bilen, men tanke på at det er snakk om ytelser på 270 kW, noe som genererer en hel del varme.

Formel E er ekstremt

– I Formel E er det enda mer ekstremt. Når vi lader, kjøler vi batteriet aktivt ned med tørris til en temperatur som er lavere enn omgivelsene. Det gir oss mer å gå på med tanke på systemtemperaturen under løpet, sier di Grassi.

I Formel E stresses drivlinjen maksimalt, med en stadig veksling mellom full gass og regenerering. Det varmer opp batteriet, og det krever energi.

– Jo mer ekstreme forholdene er, jo mer må jeg følge med på effektiviteten og den termiske kontrollen for å ha nok ytelser igjen til de siste rundene, fortsetter di Grassi.

Planleggingen er viktig for maksimal ladeytelse i e-tron GT også, om enn på en litt annen måte. Her har Audi utviklet spesielle tekniske grep for å sikre at bilen oppnår maksimal ladeeffekt.

Når e-tron GT kjører langt med aktivert navigasjon, vil bilen foreslå hvor batteriet bør lades. Omtrent en halvtime før bilen kommer til den valgte ladestasjonen, begynner den termiske kontrollen å tilpasse batteritemperaturen til den aktuelle ladestatusen og den tilgjengelige ladeeffekten på stasjonen.

Liker kjøreegenskapene spesielt godt

Audi e-tron GT er utviklet på uvanlig kort tid. Designet ble låst på et tidlig stadium, blant annet fordi Audi i stor grad byttet ut fysiske modeller med virtuelle. Utviklingsprosessen har vært sømløs, med raske beslutninger og korte kommandolinjer. Under ledelse av Audi har PSW overtatt en viktig del av arbeidet. Audi Sport GmbH har vært ansvarlig for oppsettet av understellet – noe som høster lovord fra Lucas di Grassi.

– Jeg liker spesielt kjøreegenskapene til bilen. Du sier jo at en Grand Turismo også må ha god komfort. For meg som racerfører er ikke det så viktig. Men jeg må si at bilens veigrep og presisjon gjennom svingene er meget imponerende, konstaterer di Grassi.

Det setter ingeniørene pris på å høre. I utviklingsarbeidet har de prøvd å forene alle styrkene til konsistente ytelser på høyeste nivå. Og når det gjelder tilgang på teknologi, har den vært rikelig. Luftfjæring med tre kammer er for eksempel gullstandarden på området.

– Audi Sport, avdelingen som utvikler og produserer S- og RS-modellene til Audi, og som ikke minst har ansvaret for merkets motorsportsatsing, har i flere tiår utviklet teknologi for ekstreme arenaer som vi i dag drar nytte av i bilene vi kjøper hos forhandleren. «Born on the track, built for the road» er Audi Sports mantra, noe de gjennom årtier har etterlevd til gangs – og noe som virkelig kommer til sin rett med Audi e-tron GT. Her får man ekstreme ytelser og imponerende kjøreegenskaper, kombinert med slående design, rikelig med plass, og innovativ teknologi som er med på å sette en ny standard for en hel bransje. Vi gleder oss veldig til de første bilene kommer til Norge, og til kundene selv får muligheten til å teste den nye spydspissen i Audi-porteføljen, sier Sinervo. 

Avansert – og aggressiv

Den avanserte luftfjæringen gjør det mulig å sette en myk grunninnstilling, men de gir også teknikerne større frihet i oppsettet, samt muligheten for høyderegulering. Ikke minst fungerer de perfekt sammen med de regulerbare støtdemperne. Begge systemene kontrolleres med en sentral kontrollenhet, og flere ulike modus kan velges i Audi Drive Select.

I e-tron GT får kundene i praksis all den spydpissteknologien som er tilgjengelig i dag. Dette inkluderer firehjulsstyring.

I lav fart styrer bakhjulene motsatt av forhjulene for økt dynamikk, men de i høyere hastigheter styrer med forhjulene – for bedre stabilitet. Styringen foran har en sportslig og direkte utveksling, men uten at den blir brå.

Dette er også en typisk karakteristikk ved Audi Sports Gran Turismo-filosofi.

Gode bremseytelser

I tillegg leverer e-tron GT virkelig gode bremseytelser. De er kraftfulle og lar seg dossere presist. Noe som ikke bare er enkelt å få til en så stor elektrisk bil.

Bilen de de Grassi kjørte er en produksjonsnær RS-modell med keramiske bremser. De er også blant de beste som er å oppdrive. e-tron GT kommer med stålskiver som standard. Skiver med en coating i tungsten-karbid blir et tilvalg.

I tillegg blir e-tron GT tilgjengelig med det som ifølge Schröder er de vakreste hjulene fra Audi noen gang. 21-tommerne er spesielt fascinerende, med et slående design og en sofistikert produksjonsteknikk.

20-tommerne til e-tron er de beste med tanke på aerodynamikk, og 19-tommerne foran veier bare rundt 12,5 kg hver. Det gir store fordeler både med tanke på kjøreegenskapene, og i forbruk og rekkevidde.

Opptatt av energiforbruk

Energiforbruk er et tema som alltid har interessert Lucas di Grassi. Ikke bare i jobben som racerfører, men også i sin aktive rolle innen klimabeskyttelse og innovasjon. Her har han samme filosofi som Audi-gruppen: Elektrisk mobilitet er den riktige veien fremover – så sant elektrisiteten kommer fra fornybare kilder.

I FN er di Grassi ambassadør før rein luft, og i Brasil har han dedikert sine aktiviteter til nye teknologier, som innovatør. I hjembyen Sao Paulo har han tatt initiativ til teknologikonferansen «Zero Summit».

– I begynnelsen av 2010-tallet hjalp jeg til med å få Formel E i gang. Det var nemlig tydelig for meg at fremtiden er elektrisk, både i form av elbiler på vanlig veier, og på racerbanen. Jo mer denne utviklingen skrider fram, jo mer taler i dens favør, sier di Grassi.

Audi har nå hatt felles suksess i flere år. I 2017 ble de det første tyske fabrikksteamet i Formel E, for å vise hvor dynamisk, fascinerende og emosjonell elektrisk kjøring kan være.

Viktige bidrag til bedre elbiler

Motorsporten har lenge vært en viktig arene for utviklingen av produksjonsmodellene som blir tilgjengelige for kundene, og det er her de ønsker å prøve ut spydspissteknologien.

Innen 2025 vil Audi ha lansert rundt 30 nye elbiler og plug-in hybridmodeller, og dermed har merket med de fire ringene elektrifisert alle modellseriene. Audis visjon for elektrisk mobilitet inkluderer elektrisitet fra fornybare kiler.

Ifølge Schmitz, er Bærekraft både et mål og en nødvendighet for Audis videre suksess.

Lucas di Grassi er dedikert til sitt arbeid. Han har reist mye og kjenner de mange miljøutfordringene på andre kontinenter. I 2019 var han i New Dehli for FN og filmet «The Race for Clean Air»-dokumentaren der.

For di Grassi handler det om så en spesiell tanke, og oppfordre til mot i oss alle.

– New Delhi er en av byene med høyest luftforurensing. De løsningene for bedre miljøbeskyttelse som kan finnes og fungerer der, de er mulige over alt. Jeg er helt sikker på at bærekraft må være basert på teknologi og innovasjon. Bærekraftige løsninger vil bare få fotfeste dersom de ikke bare er kompromisser, men også gir bedre løsninger, avslutter di Grassi.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Audi

Audi
Audi
Frysjaveien 31b
0883 Oslo

http://www.audi.no

Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.

Følg saker fra Audi

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Audi

Slik setter Audi en ny produksjonsstandard med e-tron GT8.10.2020 12:05:14 CESTPressemelding

Mot slutten av 2020 starter serieproduksjonen av Audi e-tron GT ved Böllinger Höfe, der også supersportsbilen Audi R8 blir bygget. Audi har utviklet en nyskapende og fleksibel produksjon for begge bilene. Her får du også forklaringen på hvorfor en Audi er uten knirkelyder, har perfekte spalteåpninger – og blir levert med plettfri lakk. Audi har også utviklet en helt egen «e-sound» for merkets neste spydspiss.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom