Åtte tiltak skal rydde opp hos strømselskapene

- Det er viktig at regelverket bidrar til oversikt og tillit i strømmarkedet. Informasjonsskjevheten mellom forbruker og kraftleverandør er en av de største utfordringene i markedet i dag. Nå foreslår vi å stramme inn regelverket på en rekke områder. Blant annet skal informasjon om gjeldende pris- og avtale til enhver tid komme tydelig frem på fakturaen, sier vassdrags- og energidirektør, Kjetil Lund.
I dagens strømmarked er det ofte vanskelig for forbrukere å sammenligne prisen på forskjellige avtaler og forsikre seg om at faktura stemmer overens med avtalen.
- Vi foreslår å forskriftsfeste klarere krav til prisopplysninger på faktura, slik at det blir enklere å vurdere avtalen du har opp mot andre avtaler. I tillegg foreslår vi at avtalens navn og avtaletidens lengde skal presenteres tydelig på faktura. Dette er informasjon vi mener at e strømkunden til enhver tid skal ha lett tilgang til, sier Kjetil Lund.
Andre tiltak, som en universell prisindikator eller ‘effektivt påslag’, bruk av standardbegreper i markedet og påbud av enkelte avtaler vil vi arbeide mer med før vi eventuelt konkluderer med at tiltaket bør innføres.
De foreslåtte tiltakene varierer i ressursbehov og effekt på markedet. Vi har valgt å prioritere tiltakene vi mener vil ha størst effekt for strømkundene, og som kan gjennomføres raskt. Tiltak som er mer ressurskrevende og/eller har mer usikker effekt på markedet bør vurderes nærmere før de eventuelt tas inn i forskrift. Noen tiltak har vi vurdert at har liten effekt på markedet, og disse har vi valgt å legge bort inntil videre.
Oppsummering av tiltakene
Tiltak vi mener bør prioriterer først |
Type endring |
Avregningsforskriften: Krav til pålagt fakturainformasjon som priselementer, avtalenavn og avtalens lengde |
Forskriftsendring |
Tiltak som er interessante, men krever videre arbeid og vurdering |
Type endring |
Effektivt påslag |
Forskriftsendring |
Definisjoner av standardbegreper |
Forskriftsendring |
Påbud av enkelte avtaler |
Forskriftsendring |
Vurdere en felles klageportal |
Praksisendring |
Vurdere informasjonsportal til forbrukere |
Praksisendring |
Vedvarende arbeid |
Type endring |
Arbeid med strømpris.no og rapporteringsplikten |
Myndighetssamarbeid |
Tilsynsaktivitet og sanksjonering |
Myndighetssamarbeid |
Tiltak som nedprioriteres |
Type endring |
Forbud mot enkelte avtaler |
Forskriftsendring |
Utvide rapporteringsplikten til RME |
Forskrift- og praksisendring |
Styrket myndighetssamarbeid
FoT og RME har gjennom våren drøftet ulike tiltak og forslag til regelverksendringer for å sikre et mer velfungerende og effektivt sluttbrukermarked.
- Vi samarbeider godt med Forbrukertilsynet. For å ta tak i strømmarkedet er det viktig at energi- og forbrukermyndigheter spiller på lag, og at utviklingen av forskrifter koordineres mellom forbruker- og energiregelverket, sier Kjetil Lund.
RME foreslår også å vurdere å gjøre det lettere for forbrukerne å finne informasjon og å klage når de opplever brudd på regelverket. Ansvaret for oppfølgingen av markedet er spredt mellom flere myndigheter, og det kan gjøre det vanskeligere for forbrukerne å forstå hvor de kan henvende seg. RME ønsker derfor at det vurderes å samle informasjon og klagemuligheter i en egen portal.
Fakta: Om regelverket og ansvarsområder
RME og FoT fører tilsyn med ulikt regelverk og mulige regelverksendringer vil måtte gjøres i henhold til den aktuelle myndighetens og departementets prosesser. I energiregelverket er det relevant å endre avregningsforskriften og hvilke krav som stilles til informasjon på faktura. Prisopplysningsforskriften kan være aktuell for eventuelle endringer rundt selskapers markedsførings- og salgsmetoder og avtalevilkår.
Reguleringsmyndigheten for energi
Reguleringsmyndigheten for energi i NVE regulerer hvordan kraftleverandører fakturerer forbrukere og hvilken informasjon som står på faktura. Vi kontrollerer at oppstart og opphør av strømavtaler blir gjort riktig slik at forbrukere enkelt og raskt kan bytte strømavtale. RME følger også opp kraftleverandørers rapportering av avtaler til strømpris.no.
Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet regulerer kraftleverandørenes markedsføring, salg og avtalevilkår.
Om Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME)
Reguleringsmyndigheten for energi er en enhet i NVE. RME utvikler og følger opp regelverk for kraftmarkedet og kraftnettet. RME har blant annet ansvar for økonomisk regulering av Statnett og øvrige nettselskap, regulering av kraftbørser, engrosmarkeder og systemdrift, vilkår for bruk av mellomlandsforbindelser, regulering av leveringskvalitet, tariffer og omsetning av kraft og gass til sluttbrukere. Les mer om RME her
(+47) 22 95 95 95
Kontakter
Tore Langset, fung. direktør for RME
mobil: 900 56 552
Ove Flataker, spesialrådgiver
mobil: 952 02 620
Bilder

Dokumenter
Lenker
Om Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har ansvar for å forvalte Noregs vatn- og energiressursar. NVE varetek også dei statlege forvaltningsoppgåvene innan skredførebygging. NVE skal sikre ei heilskapleg og miljøvennleg forvaltning av vassdraga, fremje ei effektiv kraftomsetning, kostnadseffektive energisystem og hjelpe til ein effektiv energibruk.
Følg pressemeldinger fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
NVE gjev avslag til å bygge Døvik 2 kraftverk12.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
NVE avslår søknaden frå Hydronor AS om løyve til å bygge Døvik 2 kraftverk i Strand kommune i Rogaland fylke. Kraftverket ville ført til arealbeslag og store terrenginngrep i ei kystmyr og i den utvalde og sterkt trua naturtypen kystlynghei.
Nå blir det enklere å få oversikt over nettselskapenes langsiktige planer for nettutbygging3.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mer detaljert informasjon om nettselskapenes langsiktige planer for nettutbygging i PlanNett, skal gjøre det lettere for berørte aktører å få oversikt – også aktører som tidligere var involvert i kvalitetssikring av utredningene. Ved å synliggjøre hva NVE trenger av informasjon, er håpet at det skal bli enklere for nettselskapene å lage gode utredninger, som igjen bidrar til mer effektiv konsesjonsbehandling.
NVE avviser melding for Lappland kraftverk29.8.2025 12:51:12 CEST | Pressemelding
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har avvist meldingen om Lappland kraftverk på grunn av manglende framdrift fra tiltakshaver. NVE har over flere år gitt tiltakshaver veiledning om innhold og formkrav til meldingen. Siden en oppdatert og oversatt melding ikke ble levert innen fristen, har NVE konkludert med at vilkårene for videre behandling ikke er oppfylt.
Statnett og Glitre Nett får konsesjon til nye Eiker transformatorstasjon27.8.2025 11:18:11 CEST | Pressemelding
NVE gir Statnett og Glitre Nett tillatelse til å bygge nye Eiker transformatorstasjon i Buskerud. Den skal erstatte Flesaker transformatorstasjon i Øvre Eiker kommune. Den nye transformatorstasjonen vil øke kapasiteten i kraftnettet i området.
Ny flaumsikring vernar bustadfelt mot flaum frå elva Driva22.8.2025 08:56:50 CEST | Pressemelding
NVE har ferdigstilt bygginga av ein ny flaumvoll ved Furu bustadfelt i Sunndal kommune. Tiltaket vernar 40 bustader, tre industribygg og mange uthus og garasjar mot flaum frå elva Driva.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom