Åtte personer druknet i første halvdel av juli

Så langt i juli har åtte personer omkommet i drukningsulykker. Hittil i år har 41 personer druknet, viser ferske tall fra Redningsselskapet.
Redningsskøyta «Ragnar Stoud Platou» fraktet de to personene som omkom i seilbåtulykken ved Hvaler til land. Foto: RS «Ragnar Stoud Platou»

37 av de 41 personene har omkommet i drukningsulykker i Norge, mens fire norske statsborgere har druknet utenlands. På samme tid i fjor hadde 41 personer druknet innenlands.

I hele juli i fjor druknet totalt 12 personer.

– Den positive trenden fra juni, med færre ulykker enn tidligere år, har dessverre ikke fortsatt inn i juli. Redningsselskapet oppfordrer alle til å tenke sikkerhet uansett vannaktivitet i sommer, og til å passe godt på hverandre, sier Tanja Krangnes, fagsjef for drukningsforebygging i Redningsselskapet.

Fire druknet fra fritidsbåt

Halvparten av drukningsulykkene så langt i juli har skjedd fra fritidsbåter.

En eldre tysk mann omkom da båten han satt i kantret ved Straumen i Smøla kommune i Møre og Romsdal. De tre andre som var om bord overlevde ulykken.

Dykkere fant en norsk mann i 70-årene omkommet ved Norra Väderöerna i Sverige. Mannen har sannsynligvis falt over bord fra egen båt.

Ved Hvaler døde en norsk mann og en svensk kvinne, begge bosatt i Sverige, etter at seilbåten deres grunnstøtte utenfor Hvaler i Viken.

To personer har druknet i badeulykker i juli. I Oslo omkom en mann i 30-årene under bading i Ulsrudvann i Østmarka, mens en mann i 50-årene druknet da han badet i jettegrytene ved Brufossen i Åmli kommune i Agder.

En mann i 60-årene ikledd dykkerutstyr ble funnet omkommet i sjøen ved Bleiksøya i Andøy kommune i Nordland, etter at båten hans ble observert i fjæra.

På svensk side av Gamle Svinesundsbro ble en mann i 30-årene funnet livløs i sjøen, ikke langt fra der båten hans lå fortøyd. Hvordan mannen havnet i vannet og om ulykken skjedde på norsk eller svensk side er usikkert. Vedkommende var norsk statsborger, bosatt i Norge.

Av de 41 personene som har druknet så langt i år, var det 35 menn og seks kvinner. Tre av disse (7 %) var barn mellom to og seks år. 41 % var 60 år eller eldre.

Se digital drukningsstatistikk for flere detaljer

Månedsstatistikken er foreløpig, og endres om det fremkommer nye opplysninger.

Ulykker i utlandet der norske statsborgere bosatt i Norge omkommer i drukningsulykker, er tatt inn i som en del av statistikken fra 2022.

Drukningsstatistikk 1. januar – 16. juli

Årsaker (ulykker utenlands i parentes)

• Fritidsbåt: 17 (1)
  • Fall fra land: 13 (1)
  • Bading: 5 (2)
  • Yrkesfartøy: 4
  • Dykking: 2

Kjønn

• 35 menn (85 %)
  • 6 kvinner (15 %)

Alder

• 0 – 7 år: 3 (7 %)
  • 8 – 14 år: 0
  • 15 – 25 år: 2 (5 %)
  • 26 – 40 år: 7 (17 %)
  • 41 – 60 år: 12 (29 %)
  • 61 år og eldre: 17 (41 %)

Fylker

• Vestland, Agder og Viken: 5
  • Nordland, Rogaland og Oslo: 4
  • Troms og Finnmark, Møre og Romsdal: 3
  • Trøndelag: 2
  • Innlandet, Vestfold og Telemark: 1
  • Utlandet: 4

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.