Bane NOR

Åtte konkurrerer om drift og vedlikehold av Sørlandsbanen

Del
Vi ønsker en jernbane med raske, komfortable reiser og færre forsinkelser. Nå skal åtte selskaper konkurrere om den viktige driften og vedlikeholdet av Sørlandsbanen.
Fra kystområdet mellom Brusand og Ogna på Jærbanen – en delstrekning på Sørlandsbanen mellom Stavanger og Kristiansand. Foto: Øystein Grue, Bane NOR
Fra kystområdet mellom Brusand og Ogna på Jærbanen – en delstrekning på Sørlandsbanen mellom Stavanger og Kristiansand. Foto: Øystein Grue, Bane NOR

Konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold er en følge av jernbanereformen. Målet er en punktlig, trafikksikker og effektiv infrastruktur for alle som reiser med toget og de som transporterer gods.

― Vi er svært fornøyde med å ha fått med mange solide og godt kvalifiserte søkere, sier Sverre Kjenne, direktør for Drift og teknologi i Bane NOR.

Stor interesse i markedet

Før var det Bane NOR som sto for arbeidet på jernbanenettet. I 2019 ble Spordrift AS opprettet og tok over jobben. Landet ble delt inn i 10 områder og Spordrift fikk det løpende ansvaret for alle, i påvente av at hvert område skulle konkurranseutsettes. Nå er vi kommet til første steg i den prosessen: kontrakten for Sørlandet.

Selskapet som vinner konkurransen skal starte arbeidet i oktober 2022. Kontrakten varer i fem år, med opsjon på ytterligere to år.

Kjenne forteller at interessen fra leverandørmarkedet har vært stor. Når Bane NOR offentliggjorde konkurransen, var det en rekke selskaper som søkte om å få være med.

Listen over kvalifiserte søkere

Vi har invitert følgende åtte leverandører til å komme med tilbud:

  • Aarsleff Rail AS
  • Baneservice AS
  • NRC Underhåll AB
  • Otera Infra
  • RIAS MESTA AF
  • Spordrift AS
  • Strukton Rail AB
  • Veidekke Entreprenør AS

Vi ønsker å inngå kontrakt med den beste tilbyderen i løpet av januar 2022.

Ønsker mer jernbane for pengene

Direktøren mener den sterke listen over kvalifiserte søkere lover godt også for de fremtidige konkurransene.

– Vi ser for oss at entreprenørene utvikler en sterk jernbanefaglig kompetanse, og benytter de tilgjengelige ressursene på best mulig måte. Dette skal gi passasjerene og godsselskapene mest mulig jernbane for pengene, sier Kjenne.

De ni andre kontraktsområdene som skal konkurranseutsettes er: Vestlandet, Vestfold-Telemark, Østlandet, Østfold, Oslo, Innlandet, Trøndelag, Nordland og Ofoten.

Etter kontraktsinngåelsen for Sørlandet følger Vestfold-Telemark i oktober 2023, og Østfold og Østlandet i oktober 2024. Rekkefølgen for de andre kontraktsområdene vil bli kunngjort i 2023 og alle områdene skal være konkurranseutsatt i 2027.

Mer informasjon om konkurranseutsettingen av jernbanes infrastruktur finner du her 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Fra kystområdet mellom Brusand og Ogna på Jærbanen – en delstrekning på Sørlandsbanen mellom Stavanger og Kristiansand. Foto: Øystein Grue, Bane NOR
Fra kystområdet mellom Brusand og Ogna på Jærbanen – en delstrekning på Sørlandsbanen mellom Stavanger og Kristiansand. Foto: Øystein Grue, Bane NOR
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

22 45 50 00https://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye