Åtte konkurrerer om drift og vedlikehold av Sørlandsbanen
Konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold er en følge av jernbanereformen. Målet er en punktlig, trafikksikker og effektiv infrastruktur for alle som reiser med toget og de som transporterer gods.
― Vi er svært fornøyde med å ha fått med mange solide og godt kvalifiserte søkere, sier Sverre Kjenne, direktør for Drift og teknologi i Bane NOR.
Stor interesse i markedet
Før var det Bane NOR som sto for arbeidet på jernbanenettet. I 2019 ble Spordrift AS opprettet og tok over jobben. Landet ble delt inn i 10 områder og Spordrift fikk det løpende ansvaret for alle, i påvente av at hvert område skulle konkurranseutsettes. Nå er vi kommet til første steg i den prosessen: kontrakten for Sørlandet.
Selskapet som vinner konkurransen skal starte arbeidet i oktober 2022. Kontrakten varer i fem år, med opsjon på ytterligere to år.
Kjenne forteller at interessen fra leverandørmarkedet har vært stor. Når Bane NOR offentliggjorde konkurransen, var det en rekke selskaper som søkte om å få være med.
Listen over kvalifiserte søkere
Vi har invitert følgende åtte leverandører til å komme med tilbud:
- Aarsleff Rail AS
- Baneservice AS
- NRC Underhåll AB
- Otera Infra
- RIAS MESTA AF
- Spordrift AS
- Strukton Rail AB
- Veidekke Entreprenør AS
Vi ønsker å inngå kontrakt med den beste tilbyderen i løpet av januar 2022.
Ønsker mer jernbane for pengene
Direktøren mener den sterke listen over kvalifiserte søkere lover godt også for de fremtidige konkurransene.
– Vi ser for oss at entreprenørene utvikler en sterk jernbanefaglig kompetanse, og benytter de tilgjengelige ressursene på best mulig måte. Dette skal gi passasjerene og godsselskapene mest mulig jernbane for pengene, sier Kjenne.
De ni andre kontraktsområdene som skal konkurranseutsettes er: Vestlandet, Vestfold-Telemark, Østlandet, Østfold, Oslo, Innlandet, Trøndelag, Nordland og Ofoten.
Etter kontraktsinngåelsen for Sørlandet følger Vestfold-Telemark i oktober 2023, og Østfold og Østlandet i oktober 2024. Rekkefølgen for de andre kontraktsområdene vil bli kunngjort i 2023 og alle områdene skal være konkurranseutsatt i 2027.
Mer informasjon om konkurranseutsettingen av jernbanes infrastruktur finner du her
Nøkkelord
Kontakter
Kristina Bolstad PicardKommunikasjonssjefDrift og teknologi, Bane NOR
Tel:+4790189809kristina.bolstad.picard@banenor.noBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom