Årsrapport 2021: Cadeler tredobler inntektene, får pluss på bunnlinjen og forventer betydelig økt fremgang i 2022

Cadelers årsrapport for 2021 viser en økning i omsetningen på 212 prosent, EBITDA på 28 millioner euro og en historisk stor ordrebok verdt 409 millioner euro.

Cadeler A/S har i dag publisert sin årsrapport for 2021, som viser at selskapet har tredoblet omsetningen det siste året og har et pluss på bunnlinjen.

Omsetningen i 2021 var på 61 millioner euro. Det er en økning på 212 prosent, mot 19,5 millioner euro i 2020. Veksten gjenspeiler en imponerende utnyttelsesgrad på 77 prosent for skipene i Cadeler-flåten, til konkurransedyktige markedspriser.

EBITDA utgjorde 28 millioner euro. Til sammenlikning var EBITDA minus 10 millioner euro i 2020. Forventet EBITDA for 2021 var 26—30 millioner euro.

I 2022 forventer Cadeler en betydelig økning i nøkkeltallene. Basert på gjeldende kontraktsvolum forventes omsetning i området 96—110 millioner euro i 2022 og en EBITDA i området 56—70 millioner euro.

– Vi leverte resultatene vi lovet våre investorer og har opprettholdt en ledende posisjon i en raskt voksende og stadig mer kompleks sektor. I løpet av det siste året har vi sikret oss kontraktene vi hadde som mål å vinne. Vi anser dette som et klart godkjenningsstempel av vår forretningsstrategi, vår kultur og tradisjon for å jobbe tett med kundene, sier Mikkel Gleerup, administrerende direktør i Cadeler, om årets retsultat.

Cadeler har inngått kontrakter som gir en jevn og kontinuerlig flyt av prosjekter fra 2022 til 2026. Den sterke ordreboken utgjør en samlet verdi på 409 millioner euro. I tillegg byr rederiet aktivt på anbud frem til 2030, noe som vil bidra til å fortsette å styrke ordreboken.

Lovende utsikter for 2022

2022 ser også ut til å å bli en travel periode.

– Ordreboken vår for 2022 er full, og vi har mange høyprofilerte prosjekter på vei. Vi har allerede tatt fatt på Seagreen-prosjektet i Nordsjøen utenfor østkysten av Skottland. Og snart vil arbeidet begynne med å installere 11 MW vindturbiner for Kust Zuid-prosjektet utenfor Nederland. Det er den første subsidiefrie vindparken i verden, som etter bygging vil være den største av sitt slag globalt, med de største og kraftigste turbinene som noen gang er installert kommersielt, sier Mikkel Gleerup.

Betydelige investeringer i toppmoderne flåte og kapasitetsutvidelse

Strategisk er målet å fortsette veksten og fremtidssikre selskapet med nytt utstyr og ved å rekruttere kvalifisert personell. Dette innebærer betydelige investeringer i nye kraner for dagens to fartøy fra fjerde kvartal 2023 til første kvartal 2024. I tillegg har selskapet investert i to nye X-klasse fartøy med en samlet verdi på 548 millioner euro, noe som gjør at Cadeler kan delta i de største og mest avanserte offshoreprosjektene i overskuelig fremtid. De to X-klasseskipene forventes å bli levert i andre halvår 2024 og første kvartal 2025 , henholdsvis.

– Når våre nye skip er i drift, vil Cadeler-flåten være den største i bransjen når det gjelder lastekapasitet. Basert på dagens anslag vil vi ha om lag 35 prosent av markedskapasiteten globalt for å installere neste generasjon offshore vindturbiner. Det gir oss et viktig konkurransefortrinn, sier Mikkel Gleerup.

Det første X-klasse skipet ble kontrahert av Siemens Gamesa for å transportere og installere hundre 14 MW vindturbiner i Sofia vindpark i Nordsjøen allerede før kontrakten med verftet ble inngått. De 14 MW turbinene forventes å være de største i verden når de installeres, med en rotordiameter på 222 meter og en høyde på 252 meter, målt fra havnivå til spissen av rotorbladet.

Medvind for en sektor i endring

Dagens makroøkonomiske trender er til fordel for havvindsektoren. EUs strategi for offshore-energi har som mål å øke den totale havvindkapasiteten til 60 GW innen 2030 og 300 GW innen 2050. I tillegg har de seneste geopolitiske hendelsene ytterligere forsterket det europeiske fokuset på å akselerere det grønne skiftet for å bli mindre avhengig av importert energi.

– Europa fortsetter å være fokus for våre nåværende aktiviteter, da vi ser mye aktivitet her. Men vi er selvfølgelig også klar over de potensielle mulighetene utenfor regionen, og vi utforsker kontinuerlig disse mulighetene for å vurdere om de er attraktive for Cadeler å engasjere seg i eller ikke, sier Mikel Gleerup.

I tillegg til den gunstige medvninden for fornybar energi, vurderer Cadeler også hvordan nye eller forstyrrende teknologier i bransjen kan åpne for potensielle nye forretningsmuligheter.

– Bransjen vår er i stadig utvikling, noe Cadeler kontinuerlig vil tilpasse seg. For eksempel ser vi interessante teknologier som flytende vindturbiner, som på sikt forventes å utgjøre 10 til 20 prosent av det totale markedet på lang sikt. For Cadeler vil det også bety interessante muligheter i fremtiden, sier Mikkel Gleerup.

Nøkkeltall for 2021

• EUR 409 millioner i ordrereserver (2020: EUR 310 millioner
  • Omsetning på EUR 60,9 millioner (2020: EUR 19,5 millioner)
  • EUR 27,6 millioner i EBITDA (2020: EUR 10,4 millioner)
  • Leverandør til mer enn 40 offshore sites siden 2012
  • 528 fundamenter installert siden 2013
  • 384 offshore-vindturbiner installert siden 2014

Årsrapporten kan lastes ned her: https://www.cadeler.com/en/investor-relations/

Webcast med gjennomgang av årets resultater vil bli avholdt tirsdag 29. mars klokken 9:00 (cet).

Påmeldingslenke: https:/attendee.gotowebinar.com/register/5238636766571846159

Hvis du vil ha mer informasjon, vennligst kontakt:

Mikkel Gleerup, CEO

Cadeler A/S er en sentral leverandør innen havvindindustrien for installasjonstjenester og marine og ingeniørvirksomhet med sterkt fokus på sikkerhet og miljø. Cadelers erfaring som leverandør av offshore-tjenester av høy kvalitet kombinert med nyskapende skipsdesign posisjonerer selskapet til å tilby førsteklasses tjenester til bransjen. Cadeler fremmer den globale energiomstillingen mot en fornybar energibasert fremtid. Cadeler er notert på Oslo Børs (ticker CADLR).

Cadeler henter inn 846 millioner kroner for å bygge nytt fundamentinstallasjonsskip5.5.2022 08:05:22 CEST | Pressemelding

Oslo Børs-noterte Cadeler A/S inngår kontrakt om nye og større kraner for å møte fremtidig etterspørsel i offshore vind-markedet18.12.2020 11:26:36 CET | Pressemelding