Det russiske formannskapet i Arktisk Råd

Arktisk råd samles til det første plenumsmøtet under det russiske formannskapet

Den russiske føderasjonen inviterer alle delegater fra Arktisk Råd til fysisk eller virtuell deltakelse på det første plenumsmøtet for ledende embetsmenn (SAOs) under det russiske presidentskapet. Det inviteres til pressemøte i etterkant av samlingen.

Plenumsesjonen vil gå av stabelen 1.-2. desember 2021 i Salekhard i Yamalo-Nenets autonome distrikt. Det hybride SAO-møtet samler representanter fra alle de åtte arktiske statene, seks partnerorganisasjoner for urfolk, seks arbeidsgrupper og 38 observatørstater og organisasjoner, for å dele oppdateringer om rådets pågående og nye prosjekter, arbeidet med å håndtere karbon- og metanutslipp, og hav-relaterte aktiviteter.

Det overordnede temaet for det russiske presidentskapet er "Ansvarlig styring for et bærekraftig Arktis" - et ledende prinsipp for å fremme miljømessig, sosial og økonomisk bærekraftig utvikling av regionen, øke synergiene med andre regionale plattformer og initiere implementeringen av rådets 10-årige strategiplan.

- Vårt program for formannskapet reflekterer behovet for en felles innsats for å sikre en bærekraftig utvikling av regionen og for å styrke samarbeidet med arktiske og globale partnere. For å oppnå en bærekraftig fremtid i Arktis, må vi fokusere på en kollektiv tilnærming, sa ambassadør Nikolay Korchunov, styreleder for SAO-gruppen av ledende embetsmenn. Han legger til:

- Som en oppfølging av Salekhard-møtet ser vi frem til å fremme noen nøkkelinitiativer i formannskapsprogrammet sammen med våre partnere, og ta fatt på implementeringen av vår felles visjon for den arktiske fremtiden.

Høyt på agendaen står temaer som bærekraftig sosioøkonomisk utvikling i Arktis og rådets innsats for å bevare det arktiske økosystemet, styrking av samarbeidet mellom urfolk og regionene i det sirkumpolare området, samarbeidet om maritime spørsmål, formannskapets forslag for å fremme Arktisk ungdomsengasjement i arktiske spørsmål, samt andre temaer knyttet til gjennomføringen av rådets 10-årige strategiplan.

En viktig del av SAO-samlingen er et spesielt fellesmøte om samarbeidet mellom Arktisk råd og Arktisk Økonomisk Råd. De to rådene formaliserte samarbeidet ved å signere et bilateralt avtalememorandum i mai 2019, og møtet i Salekhard markerer den andre gangen representanter fra rådene møtes. Formålet med møtet er å vurdere fremdriften og mulighetene for samarbeid, særlig mellom rådets arbeidsgrupper.

Etter SAO-møtet den 2. desember vil ambassadør og styrleder for SAO, Nikolay Korchunov være tilgjengelig for pressen kl 15.30 (Moskva tid / GMT + 3. Tilsvarer kl 13.30 lokaltid i Norge). Følgende temaer vil utgjøre agendaen for pressemøtet:

• Bærekraftig sosioøkonomisk utvikling i Arktis
  • Rådets praktiske innsats for å bevare det arktiske økosystemet
  • Styrkingen av urfolk og region-til-region sirkumpolart samarbeid
  • Arktisk råd samarbeid om maritime spørsmål
  • Formannskapets forslag om å fremme engasjementet blant arktisk ungdom i arktiske spørsmål
  • Andre temaer relatert til implementering av Rådets 10-årige strategiske plan

Nicolay Korchunov vil besvare spørsmål virtuelt. For å ta del i pressebriefingen, send mail til karin@thinkpr.dkSpørsmål relatert til plenumsmøtet eller til det russiske formannskapet i Arktisk Råd, send mail til karin@thinkpr.dk.

Spørsmål vil bli samlet inn frem til kl 18.00 (lokal Moskva-tid) den 30. november.

Pressemøtet vil sendes online via byrået TASS fra linken: https://tass.ru/press/15137

Om Det russiske formannskapet i Arktisk Råd

Det russiske formannskapet i Arktisk Råd
Press office of the Russian Chairmanship of the Arctic Council

Følg pressemeldinger fra Det russiske formannskapet i Arktisk Råd

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Det russiske formannskapet i Arktisk Råd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Det russiske formannskapet i Arktisk Råd