Årets vinnere i NM i frukt og grønt 2020
Obs Tromsø og Bunnpris & Gourmet Tyholt stakk av med premiene for enkeltbutikker, mens MENY ble kåret til beste frukt og grønt kjede og Mathias Hybertsen fra REMA 1000 Byåsen fikk tittelen årets ambassadør.
- Vi er spesielt glade for å kunne gjennomføre NM i frukt og grønt i år, når så mange andre har måttet avlyse sine arrangementer og konkurranser, for hvis det er noen som fortjener heder og ære akkurat denne våren, er det jo de som i hele denne spesielle perioden har stått ekstra på for å sørge for at vi har hatt god tilgang til dagligvarer og ikke minst frukt, bær og grønnsaker, sier prosjektleder i Gerd Byermoen i OFG.
Nettopp denne spesielle situasjonen gjorde at juryen også valgte å dele ut en ekstra påskjønnelse til en kandidat som virkelig har gjort en fantastisk ekstrainnsats for å sikre at kundene får gode trygge varer, på tross av at det kan være vanskelig å handle selv når man er redd for smitte. Vinneren av «koronaprisen», har virkelig lagt ned stor egeninnsats. Tina Holm, fra Coop Prix Midsund er ikke bare en glimrende ambassadør for frukt og grønt, men hun er i tillegg svært serviceinnstilt. Da koronaen traff, innførte hun hjemkjøring av varer i egen bil etter arbeidstid.
Meny vant kjedeprisen for tredje år på rad
Dagligvarebutikken spiller en viktig rolle for matvalgene våre. Frukt- og grøntavdelingen er viktig for kundenes valg av butikk, og mye av salget i denne avdelingen skjer på impuls. Vi har et felles mål om å hjelpe kundene til 5 om dagen, og for å løfte forbruket er det viktig at vi holder en jevnt høy kvalitet i alle butikkene. Dette er bakgrunnen for at årets kjede nå kåres for tredje gang.
Grunnlaget for å bli kåret til årets norgesmester i frukt og grønt på kjedenivå er den totale frukt og grøntandelen i alle kjedens butikker, som vektes 70 % mens størst organisk vekst det siste året vektes 30 %. For tredje år på rad gikk Meny av med seieren. De har jobbet godt med kategorien gjennom mange år, men konkurransen blir stadig tøffere. Alle kjedene satser nå mye på å optimalisere sine frukt- og grøntavdelinger.
- Vi er veldig stolte over å motta denne prisen 3. året på rad. Denne prisen går først og fremst til våre matarbeidere som jobber knallhardt hver eneste dag for å tilby kundene våre de råeste frukt- og grøntavdelingene, sa Steinar Lauritsen, kategoriansvarlig i MENY-kjeden, da han mottok prisen for kjeden.
NM for 13 gang
Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerer for 13. år på rad NM i frukt- og grønt dagligvare, for å hedre de beste og inspirere til ytterligere å ta kategorien videre.
Konkurranseperioden var fra 1. juni 2019 – 31. mai 2020.
Slik ble årets resultat:
Norges beste frukt og grønt kjeder:
- MENY
- Kiwi
- Coop Extra
Norges beste frukt og grønt butikker stor og liten butikk
Norgesmesterne kåres på bakgrunn av butikkens frukt og grøntandel, og butikkbesøk, der kvalitet og utvalg vurderes i forhold til kjedens sortiment. Andre elementer som vurderes er mekanisk kommunikasjon, som pris og opprinnelsesland, kunnskapsnivå hos medarbeiderne og ulike salgsfremmende tiltak.
Store butikker over 1000 m2:
- Obs Tromsø
- Meny Wilbergjordet
- Coop Mega Vindern
Små butikker under 1000 m2:
- Bunnpris & Gourmet Tyholt
- Kiwi Briskeby
- Rema 1000 Vindern
Årets frukt og grøntambassadør:
Dette er en utmerkelse til dem som gjør noe helt spesielt for frukt og grøntkategorien i sin kjede. Det er ildsjeler, som innenfor kjedens rammer, er kreative og nytenkende og som deler gode erfaringer med andre.
- Mathias Hybertsen, Rema 1000 Byåsen - Årets frukt- og grøntambassadør
- Patrick Dellby fra Kiwi Ullevål og Kristine Birkeland Thune fra MENY Åsane Storsenter.
Les mer om kategoriene og kriteriene for konkurransen her
Her er alle årets finalister.
Nøkkelord
Kontakter
Gerd ByermoenKommunikasjonssjef
Har ansvar for å tilrettelegge vår interne og eksterne kommunikasjon og er blant annet hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt og grønnsaker og ikke minst spre matglede.
Bilder
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Gulrotens dag3.4.2024 11:23:29 CEST | Pressemelding
4. april er den internasjonale gulrotdagen. Gulrot er den grønnsaken vi både produserer mest av i Norge og spiser mest av, den trives godt i det norske klimaet og kan produseres over store deler av landet. Det er tid for å hedre en av våre mest allsidige grønnsaker.
Gode grunner til å spise appelsiner i påsken23.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
I Norge importerer vi appelsiner hele året, og ifølge OFGs Frukt- og grøntstatistikk 2023 importerte vi hele 32 382 tonn appelsiner. Per nordmann blir dette i gjennomsnitt rundt 30 appelsiner - drøyt seks kilo i året (1). Mange av disse spises i påsken, men hvorfor akkurat da?
Kritisk til priskrig på påskesnop21.3.2024 10:28:53 CET | Pressemelding
Påsken er for mange en tid for å kose seg litt ekstra. Det er priskrig i butikken på påskegodt, og barnas påskeegg skal fylles. Samtidig kan det være greit å være bevisst på hvor mye usunt man skal tillate seg. Holder du igjen en stund til eller er det fulle påskeegg til hele familien allerede nå?
Frukt- og grøntvolumet går ned, men omsetningen i dagligvarebransjen er rekordhøy14.3.2024 10:52:25 CET | Pressemelding
I dag presenterte Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) ferske tall fra rapporten Frukt- og grøntstatistikk 2023. Rapporten viser volumnedgang for frukt og grønt, samtidig som omsetningen i dagligvarebransjen var rekordhøy i 2023. Dyrtid har stor innvirkning og dette er dårlig nytt for folkehelsen.
Nordmenn dropper dietter12.2.2024 08:52:28 CET | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de aller fleste nordmenn dropper dietter til fordel for mer langsiktige endringer i kostholdet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom