Opplysningskontoret for frukt og grønt

Årets vinnere i NM i frukt og grønt 2020

Del

Onsdag 3. juni ble årets vinnere i NM i frukt og grønt kåret. En kjede og to enkeltbutikker kan nå kalle seg norgesmestere i frukt og grønt i dagligvare i året som kommer – en tittel som henger stadig høyere, i et marked med stor konkurranse.

Fra venstre: Kjøpmann Meny Skøyen, Dan Joakim Olsen, regionssjef Jørn Aannestad, frukt- og grøntansvarlig Meny Skøyen, Suzan Yilmaz og kategoriansvarlig Steinar Lauritsen.
Fra venstre: Kjøpmann Meny Skøyen, Dan Joakim Olsen, regionssjef Jørn Aannestad, frukt- og grøntansvarlig Meny Skøyen, Suzan Yilmaz og kategoriansvarlig Steinar Lauritsen.

Obs Tromsø og Bunnpris & Gourmet Tyholt stakk av med premiene for enkeltbutikker, mens MENY ble kåret til beste frukt og grønt kjede og Mathias Hybertsen fra REMA 1000 Byåsen fikk tittelen årets ambassadør.

- Vi er spesielt glade for å kunne gjennomføre NM i frukt og grønt i år, når så mange andre har måttet avlyse sine arrangementer og konkurranser, for hvis det er noen som fortjener heder og ære akkurat denne våren, er det jo de som i hele denne spesielle perioden har stått ekstra på for å sørge for at vi har hatt god tilgang til dagligvarer og ikke minst frukt, bær og grønnsaker, sier prosjektleder i Gerd Byermoen i OFG.

Nettopp denne spesielle situasjonen gjorde at juryen også valgte å dele ut en ekstra påskjønnelse til en kandidat som virkelig har gjort en fantastisk ekstrainnsats for å sikre at kundene får gode trygge varer, på tross av at det kan være vanskelig å handle selv når man er redd for smitte. Vinneren av «koronaprisen», har virkelig lagt ned stor egeninnsats. Tina Holm, fra Coop Prix Midsund er ikke bare en glimrende ambassadør for frukt og grønt, men hun er i tillegg svært serviceinnstilt. Da koronaen traff, innførte hun hjemkjøring av varer i egen bil etter arbeidstid.

Meny vant kjedeprisen for tredje år på rad

Dagligvarebutikken spiller en viktig rolle for matvalgene våre. Frukt- og grøntavdelingen er viktig for kundenes valg av butikk, og mye av salget i denne avdelingen skjer på impuls. Vi har et felles mål om å hjelpe kundene til 5 om dagen, og for å løfte forbruket er det viktig at vi holder en jevnt høy kvalitet i alle butikkene. Dette er bakgrunnen for at årets kjede nå kåres for tredje gang.

Grunnlaget for å bli kåret til årets norgesmester i frukt og grønt på kjedenivå er den totale frukt og grøntandelen i alle kjedens butikker, som vektes 70 % mens størst organisk vekst det siste året vektes 30 %. For tredje år på rad gikk Meny av med seieren. De har jobbet godt med kategorien gjennom mange år, men konkurransen blir stadig tøffere. Alle kjedene satser nå mye på å optimalisere sine frukt- og grøntavdelinger.

- Vi er veldig stolte over å motta denne prisen 3. året på rad. Denne prisen går først og fremst til våre matarbeidere som jobber knallhardt hver eneste dag for å tilby kundene våre de råeste frukt- og grøntavdelingene, sa Steinar Lauritsen, kategoriansvarlig i MENY-kjeden, da han mottok prisen for kjeden.                                                                                           

NM for 13 gang

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerer for 13. år på rad NM i frukt- og grønt dagligvare, for å hedre de beste og inspirere til ytterligere å ta kategorien videre.

Konkurranseperioden var fra 1. juni 2019 – 31. mai 2020.

Slik ble årets resultat:

Norges beste frukt og grønt kjeder:

  1. MENY
  2. Kiwi
  3. Coop Extra

Norges beste frukt og grønt butikker stor og liten butikk

Norgesmesterne kåres på bakgrunn av butikkens frukt og grøntandel, og butikkbesøk, der kvalitet og utvalg vurderes i forhold til kjedens sortiment. Andre elementer som vurderes er mekanisk kommunikasjon, som pris og opprinnelsesland, kunnskapsnivå hos medarbeiderne og ulike salgsfremmende tiltak.

Store butikker over 1000 m2:

  1. Obs Tromsø
  2. Meny Wilbergjordet
  3. Coop Mega Vindern

Små butikker under 1000 m2:

  1. Bunnpris & Gourmet Tyholt
  2. Kiwi Briskeby
  3. Rema 1000 Vindern

Årets frukt og grøntambassadør:

Dette er en utmerkelse til dem som gjør noe helt spesielt for frukt og grøntkategorien i sin kjede. Det er ildsjeler, som innenfor kjedens rammer, er kreative og nytenkende og som deler gode erfaringer med andre.

  1. Mathias Hybertsen, Rema 1000 Byåsen - Årets frukt- og grøntambassadør
  2. Patrick Dellby fra Kiwi Ullevål og Kristine Birkeland Thune fra MENY Åsane Storsenter.

Les mer om kategoriene og kriteriene for konkurransen her

Her er alle årets finalister.

Nøkkelord

Kontakter

Gerd ByermoenKommunikasjonssjef

Har ansvar for å tilrettelegge vår interne og eksterne kommunikasjon og er blant annet hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt og grønnsaker og ikke minst spre matglede.

952 83 171gerd.byermoen@frukt.no

Bilder

Fra venstre: Kjøpmann Meny Skøyen, Dan Joakim Olsen, regionssjef Jørn Aannestad, frukt- og grøntansvarlig Meny Skøyen, Suzan Yilmaz og kategoriansvarlig Steinar Lauritsen.
Fra venstre: Kjøpmann Meny Skøyen, Dan Joakim Olsen, regionssjef Jørn Aannestad, frukt- og grøntansvarlig Meny Skøyen, Suzan Yilmaz og kategoriansvarlig Steinar Lauritsen.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

La oss feire den norske poteten24.9.2020 14:29:15 CESTPressemelding

Det er vanlig å tenke på potet som noe av det norskeste som finnes. Faktisk er det enkelte mennesker fra andre kulturer som omtaler nordmenn som «potet». - Jeg er usikker på om det er fargen, smaken eller tradisjonsmaten som ligger til grunn for dette, men uansett er det ganske morsomt sier Gerd Byermoen, i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Poten er en nemlig en svært mye brukt og helt vanlig råvare i store deler av verden.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom