Årets vinnere av NM i frukt og grønt dagligvare 2021

Onsdag 20. oktober ble heder, ære og premier overrukket til årets ferske norgesmestere i konkurransen NM i frukt og grønt dagligvare 2021.
Representanter fra (f.v.): Obs! Haugesund, Meny.no, Elisabeth Dydland, Coop Mega Ålgård. Bunnpris & Gourmet Tyholt var ikke til stede da bildet ble tatt.

- Det er 14. gang vi arrangerer denne konkurransen og pandemien har bydd på mange utfordringer, men også gode muligheter for spennende eksponeringer og god tilgang av frukt, bær og grønnsaker i butikk, sier prosjektleder Silje Thoresen Tandberg i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG). - Og i år var det det naturlig å innlemme nettbutikkene i konkurransen og vi har for første gang kåret «Beste 5 om dagen nettbutikk».

Vinnere av NM i frukt og grønt dagligvare 2021 i konkurransens ulike kategorier er:

Årets vinnere i kategorien «Beste 5 om dagen butikk» stor og liten butikk

Prisen for Stor butikk over 1000m2 gikk til Obs! Haugesund, foran konkurrentene Coop Mega Vindern og Eurospar Hundstad.

Prisen for Liten butikk under 999 m2 gikk til Bunnpris & Gourmet Tyholt, Trondheim, som forøvrig opprettholder samme plassering som fra 2020 (!), foran Joker Suldalsosen og Extra Nesodden.

Årets vinner i kategorien «Beste 5 om dagen nettbutikk»

Det er første gang nettbutikker er med i konkurransen og i år var tre kandidater med i denne kategorien, Oda.com og Meny.no, samt Engrosnett.no som leverer i Bergensområdet.

Vinner i denne nyopprettede kategorien ble i år Meny.no.

Året vinner i kategorien «Beste 5 om dagen Ambassadør»

Årets toppkandidater for kategorien har vært Monica Olsen fra SPAR Kjelsås, Susanne Hansen fra Meny Wilbergjordet, Elisabeth Dydland fra Coop Mega Ålgård og Kine Stenhaug fra Bunnpris & Gourmet Tyholt.

Elisabeth Dydland fra Coop Mega Ålgård gikk av med seieren blant årets toppkandidater og utmerker seg spesielt med sitt engasjement både overfor kunder, kollegaer og andre ansatte i Coop. Elisabeth har en sterk tredjeplass fra NM i 2019, og på det tidspunktet vurderte juryen henne som svært god og hun har videreutviklet seg mye siden den gang.

- Vi gratulerer årets vinnere som alle er svært gode eksponenter for en bugnende og fristende frukt- og grøntavdeling. Dagligvarebutikkene gjør en viktig jobb med å spre inspirasjon og kunnskap til kundene, om hvordan frukt og grønt kan bli en enda større del av måltidsløsningene som spises hver dag hele året. Konkurransen er et viktig virkemiddel for å nå helsemålsetningen om «5 om dagen», og OFG ønsker å være positiv bidragsyter til ytterligere å skjerpe konkurransen butikkene imellom. Vi minner om at neste års konkurranse allerede er igangsatt, så her er det bare å fortsette det gode arbeidet som gjøres i butikk, avslutter Tandberg.

Heder, ære og premier til vinnerne ble utdelt av representanter fra juryen, på et arrangement i Oslo onsdag 20.oktober.

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Håndverksveien 31
1405 LANGHUS