Årets siste verdenscup står for tur

Kristian Blummenfelt og Gustav Iden er blant favorittene i herrenes løp. Igjen får de dobbelt verdensmester Vincent Luis å konkurrere mot, og dobbelt olympisk mester Alistair Brownlee. De raske løperne Henri Schoeman fra Sør-Afrika og Jelle Geens fra Belgia er også pallkandidater i dette sprintløpet i Valencia, Spania. Traseen begynner med 750 svøm i Middelhavet, før 20 km sykling og 5 km løping i en ganske flat løype nær Valencia havn.

Kristian Blummenfelt på trening i Oslo tidligere i år. Fotograf: Trener Mikal Iden/Norges Triatlonforbund (bildet kan brukes fritt)

«Jeg er spent på løpet i morgen. Det er siste løp for sesongen og jeg ser fram til det. Jeg er litt spent på hvordan løpingen går pga. en sår legg, men jeg skal gjøre det beste ut av det og kjører på, så ser vi hvordan det går», forteller Blummenfelt.

Også Iden ser fram til morgendagen og gleder seg. «Jeg tror jeg kan være med der framme og å kjempe. Jeg er innstilt på å gi alt»,forteller han. Han støtter også opp om sportssjef Arild Tveitens spådom om at dette er et løp med så flat løype at konkurransen vil avgjøres på løp. «Været kan innvirke, men tror at til slutt vil det avgjøres på løp. Det må løpes veldig fort for å vinne», sier Iden.

Det er ikke ofte at de som kjemper om pallplasseringer i verdensserien (WTS) tar seg tid til å delta i verdenscup, men i denne forkrampede og uforutsigbare sesongen har det kun vært én konkurranse i verdensserien, og ergo blir det en tøff konkurranse i Valencia.

Med seg har de også Endre Espedal fra Haugesund. Han er norgesmester på både sprint og olympisk distanse i år. NM foregikk samtidig som VM og verdenscup og han hadde derfor ikke stor konkurranse. Nå blir det veldig spennende å se hva han kan få til i et tøft internasjonalt løp.

«Her handler det om å være med langt framme på sykkel og så klare å løpe raskest mulig. Så målet er å løpe sesongens raskeste 5km», forteller Espedal.

Vetle Bergsvik Thorn står også på startlisten, men han har pådratt seg et ribbeinsbrudd etter en påkjørsel på sykkel tidligere i uka, og starter derfor ikke.

Uten Lotte Miller

Norges beste på kvinnesiden, Lotte Miller, er ikke med til Valencia. Det er derimot Stine Dale, som var med på det norske laget som tok 4.-plassen i VM miksstafett 2020. «Jeg ønsker meg en konkurranse hvor jeg føler jeg får ut alt jeg er god for i alle disipliner, og har en følelse av å være sterk», sier Dale om sine forventninger til morgendagen.

Også Solveig Natvig Løvseth, som har vært borte fra konkurranser i nesten ett år på grunn av mononukleose, er med. I likhet med Espedal tok hun norgesmestertitlene på både sprint og olympisk tidligere i høst og viste at hun var godt på vei tilbake. «Dette er min første internasjonale konkurranse siden U23 EM i fjor på samme sted og jeg er selvfølgelig spent på hvordan det går. Jeg gleder meg veldig og er klar for å kjøre det jeg er god for, men er selvfølgelig spent hvordan det går og ikke minst hvordan jeg ligger an etter et år med mye sykdom», forteller Løvseth.

Kvinnenes løp starter klokken 14.15, mens herrene begynner kl. 16.45. Begge konkurransene vises på triathlonlive.tv. Sendingen starter kl. 14.

Det norske triatlonlandslaget er på plass for race brief i Valencia. Fotograf: Sportssjef Arild Tveiten (fritt bruk av bilde)
Solveig Natvig Løvseth testes for korona på vei inn til registrering i Valencia. Testregimet ved internasjonale triatlonarrangementer har vært strengt og godt. Fotograf: Sportssjef Arild Tveiten (fritt bruk av bilde)

Norges Triatlonforbund inviterer til digitalt pressetreff: Innovasjon og prestasjon17.6.2021 12:47:10 CEST | Presseinvitasjon

Hvordan har det norske triatlonlandslaget kommet fra intet til forkant? Kristian Blummenfelt klarte med et nødskrik å kvalifisere seg til OL i Rio i 2016. Da var det få som hadde hørt om han. Nå er han en etablert stjerne, og Norge er ett av fire land i verden som har maks antall herrer på startstreken i OL i Tokyo neste måned. Vi har også et kvinnelag som er ungt, men tar kvantesprang på rankingene.

Olympiatoppen har tatt ut fire triatleter til OL-troppen15.6.2021 17:05:09 CEST | Pressemelding

Lotte Miller fra Stavanger, og Kristian Blummenfelt, Casper Stornes og Gustav Iden, alle fra Bergen, skal delta i OL i Tokyo. Stornes og Miller ble tatt ut i dag, mens Blummenfelt og Iden har blitt tatt ut tidligere. Triatletene har vært gjennom en langvarig kvalifiseringsperiode i World Triathlon, som gjorde at Norge fikk maksimum antall deltakere på herresiden (3) og en startplass i kvinnenes konkurranse.