Årets siste verdenscup står for tur

Kristian Blummenfelt og Gustav Iden er blant favorittene i herrenes løp. Igjen får de dobbelt verdensmester Vincent Luis å konkurrere mot, og dobbelt olympisk mester Alistair Brownlee. De raske løperne Henri Schoeman fra Sør-Afrika og Jelle Geens fra Belgia er også pallkandidater i dette sprintløpet i Valencia, Spania. Traseen begynner med 750 svøm i Middelhavet, før 20 km sykling og 5 km løping i en ganske flat løype nær Valencia havn.

Kristian Blummenfelt på trening i Oslo tidligere i år. Fotograf: Trener Mikal Iden/Norges Triatlonforbund (bildet kan brukes fritt)

«Jeg er spent på løpet i morgen. Det er siste løp for sesongen og jeg ser fram til det. Jeg er litt spent på hvordan løpingen går pga. en sår legg, men jeg skal gjøre det beste ut av det og kjører på, så ser vi hvordan det går», forteller Blummenfelt.

Også Iden ser fram til morgendagen og gleder seg. «Jeg tror jeg kan være med der framme og å kjempe. Jeg er innstilt på å gi alt»,forteller han. Han støtter også opp om sportssjef Arild Tveitens spådom om at dette er et løp med så flat løype at konkurransen vil avgjøres på løp. «Været kan innvirke, men tror at til slutt vil det avgjøres på løp. Det må løpes veldig fort for å vinne», sier Iden.

Det er ikke ofte at de som kjemper om pallplasseringer i verdensserien (WTS) tar seg tid til å delta i verdenscup, men i denne forkrampede og uforutsigbare sesongen har det kun vært én konkurranse i verdensserien, og ergo blir det en tøff konkurranse i Valencia.

Med seg har de også Endre Espedal fra Haugesund. Han er norgesmester på både sprint og olympisk distanse i år. NM foregikk samtidig som VM og verdenscup og han hadde derfor ikke stor konkurranse. Nå blir det veldig spennende å se hva han kan få til i et tøft internasjonalt løp.

«Her handler det om å være med langt framme på sykkel og så klare å løpe raskest mulig. Så målet er å løpe sesongens raskeste 5km», forteller Espedal.

Vetle Bergsvik Thorn står også på startlisten, men han har pådratt seg et ribbeinsbrudd etter en påkjørsel på sykkel tidligere i uka, og starter derfor ikke.

Uten Lotte Miller

Norges beste på kvinnesiden, Lotte Miller, er ikke med til Valencia. Det er derimot Stine Dale, som var med på det norske laget som tok 4.-plassen i VM miksstafett 2020. «Jeg ønsker meg en konkurranse hvor jeg føler jeg får ut alt jeg er god for i alle disipliner, og har en følelse av å være sterk», sier Dale om sine forventninger til morgendagen.

Også Solveig Natvig Løvseth, som har vært borte fra konkurranser i nesten ett år på grunn av mononukleose, er med. I likhet med Espedal tok hun norgesmestertitlene på både sprint og olympisk tidligere i høst og viste at hun var godt på vei tilbake. «Dette er min første internasjonale konkurranse siden U23 EM i fjor på samme sted og jeg er selvfølgelig spent på hvordan det går. Jeg gleder meg veldig og er klar for å kjøre det jeg er god for, men er selvfølgelig spent hvordan det går og ikke minst hvordan jeg ligger an etter et år med mye sykdom», forteller Løvseth.

Kvinnenes løp starter klokken 14.15, mens herrene begynner kl. 16.45. Begge konkurransene vises på triathlonlive.tv. Sendingen starter kl. 14.

Det norske triatlonlandslaget er på plass for race brief i Valencia. Fotograf: Sportssjef Arild Tveiten (fritt bruk av bilde)
Solveig Natvig Løvseth testes for korona på vei inn til registrering i Valencia. Testregimet ved internasjonale triatlonarrangementer har vært strengt og godt. Fotograf: Sportssjef Arild Tveiten (fritt bruk av bilde)

Andreplass til Kristian Blummenfelt i triatlon worldcup i Arzachena, Italia10.10.2020 17:30:57 CESTPressemelding

Kristian Blummenfelt og franske Vincent Luis lå side om side med 300 meter igjen. Luis viste seg nok en gang litt for tøff på oppløpet, slo «Blu» med fire sekunder og kom i mål på 54 minutter og 24 sekunder. Gustav Iden ble nummer fem med tiden 55:02, 37 sekunder bak vinneren. Norsk-svenske Gabriel Sandör, som konkurrerer for Sverige, men bor i Bergen og trener med Blummenfelt og Iden, kom også inn blant de 10 beste.

Norge tok fjerdeplass i VM på miksstafett i triatlon6.9.2020 15:57:20 CESTPressemelding

I Norges debut på øvelsen i VM-sammenheng, tok Norge en 4. plass i miksstafett. Norges lag besto av Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Stine Dale og Gustav Iden. Norge ledet etter to etapper, da Blummenfelt rykket fra de andre på syklingen og gav Dale 13 sekunders forsprang da hun satte ut på sin svømming. Øvelsen, som består av 300 m svøm, 6,5 km sykkel og 1,7 km løp som gjennomføres av hver utøver, skjer i et forrykende tempo. I triatlon kalles en slik distanse «supersprint». Både Miller, Blummenfelt og den har, tross ung alder, lang erfaring på toppnivå, mens Stine Dale deltok for første gang på dette nivået. Lotte Miller er en sterk svømmer og kom ut av vannet som 5. kvinne med gårsdgens VM vinner på kvinnenes konkurranse, Georgia Taylor Brown fra Storbritannia i tet. De to, samt amerikanske Taylor Spivey og belgiske Valerie Barthelemy vekslet på å dra på sykkel, men på løp fikk Taylor Brown en luke som gav andremann på laget, Barcaly Izzard, et forsprang på noen få sekunder. Blum