Årets mediestøtte: 5,6 millioner mer til lokalavisene enn i fjor

Totalt får vel 150 aviser til sammen 318 millioner kroner i produksjonstilskudd i år, fem millioner kroner mer enn i 2018. Økningen går i sin helhet til lokalaviser i ordningen.
Størst økning til Bergensavisen og Morgenbladet
Klassekampen får fortsatt mest støtte med over 42 millioner kroner i tilskudd, selv om avisen mister noen hundre tusen kroner. Støtten til Bergensavisen og Morgenbladet har størst prosentvis økning målt mot fjoråret. Bergensavisens opplagsvekst gir nesten seks millioner kroner mer i støtte, og med 35 millioner i tilskudd får avisen nest mest av støttemottakerne i 2019. Morgenbladet nær dobler sin støtte til cirka 10,4 millioner kroner etter å ha økt fra én til to utgaver i uken.
Størst prosentvis reduksjon får Fiskeribladet, som mister 14 prosent av støtten. Det tilsvarer en nedgang på nesten én million kroner.
Én avis inn og fire ut av ordningen
Én ny avis kvalifiserte til å motta støtte i år. Avisen Midsundingen er lokalavis for Midsund kommune i Møre og Romsdal, kommer daglig ut på nett og som papirutgave én gang i måneden. Det er nettutgaven som kvalifiserte til tilskudd.
Fire aviser forsvant ut av støtteordningen i 2019. Avisene Gjengangeren og Telen hadde for store økonomiske driftsoverskudd i 2018 til å kvalifisere for tilskudd, mens avisene Nordvestnytt og Åmliavisa har lagt ned driften.
Medietilsynet har tidligere konkludert med at de nye søkerne Dagbladet Pluss og Nett.no ikke kvalifiserte for produksjonstilskudd fordi publikasjonene ikke oppfylte kravene til formål og innhold.
De største støttemottakerne
Over 208 millioner av støtten går til de ti største mottakerne. Her er avisene som fikk mest i produksjonstilskudd i 2019:
| 
 Avis  | 
 2019  | 
 2018  | 
 Utvikling i prosent  | 
| 
 Klassekampen  | 
 42 177 500  | 
 42 944 322  | 
 -2 %  | 
| 
 Bergensavisen (BA)  | 
 35 083 878  | 
 29 158 132  | 
 20 %  | 
| 
 Vårt Land  | 
 33 081 582  | 
 36 909 220  | 
 -12 %  | 
| 
 Dagsavisen  | 
 29 734 383  | 
 32 070 495  | 
 -8 %  | 
| 
 Nationen  | 
 21 868 778  | 
 22 949 182  | 
 -5 %  | 
| 
 Dagen  | 
 15 392 136  | 
 16 167 416  | 
 -5 %  | 
| 
 Morgenbladet  | 
 10 411 634  | 
 4 852 582  | 
 115 %  | 
| 
 iTromsø  | 
 8 335 814  | 
 8 229 619  | 
 1 %  | 
| 
 Fiskeribladet  | 
 6 688 937  | 
 7 647 891  | 
 -14 %  | 
| 
 Dagens Perspektiv  | 
 6 081 681  | 
 5 593 723  | 
 9 %  | 
| 
 Totalt  | 
 208 856 323  | 
 206 522 582  | 
 1 %  | 
Opplagsvekst gir økt støtte
Endringer i opplagsutviklingen er hovedårsaken til at tilskuddet til de såkalte nummer to-avisene (som Klassekampen, Fiskeribladet, Dagsavisen og Nationen) går opp eller ned fra år til år.
Størrelsen på tilskuddet til den enkelte lokalavis avhenger av om avisen kommer ut i Sør-Norge eller Nord-Norge, hvor stort opplag avisen har og antall utgaver i 2018.
Fakta om produksjonstilskuddet
- Nummerén-medier er lokale aviser som har størst opplag på utgiverstedet, og alenemedier er lokale aviser som er alene på utgiverstedet. Nummerto-mediene er lokale, regionale og nasjonale aviser som har en konkurrent på utgiverstedet, mens de nasjonale ukemediene er ukeaviser som betjener hele landet
 - Medietilsynet har fordelt 318 millioner kroner i produksjonstilskudd i 2019, der 230,7 millioner kroner går til nummer to-mediene, 76,9 millioner kroner til nummerén- og alenemediene og 6,9 millioner kroner til de nasjonale ukemediene. 3,4 millioner kroner går til aviser i overgangsordning (aviser som skal ut av ordningen) og aviser som la ned sin virksomhet i løpet av 2019
 - Produksjonstilskuddet skal bidra til et mangfold av nyhets- og aktualitetsmedier over hele landet
 - Ordningen er særlig rettet mot medier i markeder som er for små til å være bærekraftige og medier som er alternativer til de ledende mediene i større markeder
 - Produksjonstilskuddet ble fordelt for første gang i 1969
 - Ordningen er plattformnøytral og likestiller papir- og nettaviser
 
Les mer om produksjonstilskuddet her
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ti nye aviser får produksjonstilskudd31.10.2025 12:30:11 CET | Pressemelding
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.
Framleis låg lønnsemd for norske aviser og tv – medan nasjonal radio held fram med å auka lønnsemda30.10.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Låg lønnsemd pregar store delar av mediebransjen. Unntaket er kommersiell riksdekkjande radio, som har rekordgode resultat. Det viser rapporten til Medietilsynet «Norsk medieøkonomi 2020-2024».
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
