Arendalsuka: Hvordan kan standarder bidra til bærekraftige og smarte samfunn?

Standard Norge framhever FNs bærekraftsmål under Arendalsuka 2019 og ønsker å diskutere hvordan standarder kan bidra. Temaer til debatt er blant annet smarte byer, sirkulær økonomi og mangfold i samfunns- og arbeidslivet.

- Vi ser fram til å møte politikere, forskere, bedriftsledere og eksperter av ulike slag og diskutere hvordan standarder som utvikles nasjonalt og internasjonalt, kan bidra til et mer bærekraftig samfunn, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.

Standard Norge inviterer til tre større arrangementer gjennom uka:

Mangfoldsledelse for innovasjon og verdiskapning

Tirsdag 13. august kl. 0830-0945

I samarbeid med Seema og Senter for likestilling ved Universitet i Agder har vi satt sammen et spennende program knyttet til mangfold som ressurs for samfunnet og den enkelte virksomhet. Sted: UiA-teltet, Langbryggen.

Smart samspill for smarte samfunn

Onsdag 14. august kl. 1530-1700

Vi diskuterer hvordan åpne standarder og innovasjon må samspille for at vi skal lykkes med å utvikle smarte samfunn. Mange sektorer og interessegrupper vil være med på det smarte skiftet, men snakker systemene deres sammen? Arrangementet er et samarbeidsprosjekt med Tekna, ITS Norge, BuildingSMART Norge og Integra. Sted: Teltscenen, Ferjekaia.

Hvordan sikre sirkulær bruk av ressursene før batteribølgen tar oss?

Torsdag 15. august kl. 0930-1130

Vi ser på brukte bilbatterier og diskuterer om de er et avfallsproblem eller en materialressurs. Arrangementet gjennomføres i samarbeid med Universitetet i Agder og Eyde klyngen. Sted: UiA-teltet, Langbryggen.

Mustads vei 1

Presseinvitasjon: Standard Norge på Arendalsuka14.8.2018 05:30:00 CESTPressemelding

- Arendalsuka er en fin arena for å diskutere framtidige vekstmuligheter for Norge og hvordan vi skal få mest mulig ut av fellesskapets midler. Det handler om å dele kunnskap og beste praksis. En ny nordisk undersøkelse viser at standardisering er en viktig nøkkel til et velfungerende og bærekraftig samfunn, og et verktøy for økonomisk vekst, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.