NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt

Arendalsuka 2021: Utenrikspolitisk partidebatt

1 av 3 norske velgere synes utenrikspolitikk har for liten plass i valgkampen, ifølge en fersk survey NUPI har fått gjennomført. Bli med når NHO og NUPI inviterer til utenrikspolitisk partidebatt på Arendalsuka mandag 16. august!

Hva er de viktigste utenrikspolitiske utfordringene Norge står overfor? Hva er de viktigste interessene våre? Og hva bør vi gjøre? Det er blant spørsmålene vi stiller politikerne kommende mandag. Med oss har vi utenrikspolitiske talspersoner fra alle ni partier på Stortinget, samt direktør for internasjonal avdeling i NHO, Tore Myhre. Debatten ledes av NUPI-direktør Ulf Sverdrup.

I en fersk survey som Sentio har gjennomført for NUPI har en stor andel av norske velgere svart at utenrikspolitikken bør få en større rolle i valgkampen enn den vanligvis har. I surveyen svarer også norske velgere på en rekke spørsmål om deres holdninger til norsk utenrikspolitikk. Hvor mange ville for eksempel stemt for norsk EØS-medlemskap i dag? Mener nordmenn flest at land som Kina og Russlands økte globale innflytelse er positivt eller negativt? Hva er deres syn på NATO? Og hva mener velgerne utgjør de største truslene mot Norge? Svarene på disse spørsmålene blir presentert i NUPIs kanaler frem mot debatten på mandag, der politikerne skal få diskutere enkelte av funnene.

Vil du delta på debatten digitalt? Meld deg på her! Lenke til strømming av arrangementet blir sendt på mail til påmeldte og lagt ut på arrangementes nettside i god tid før programstart.

I Arendal og vil delta fysisk? Arrangementet finner sted på MØR Biffhus kl. 18.00 – 19.00.

Deltakere i debatten er:

• Anniken Huitfeldt, Arbeiderpartiet
• Christian Tybring-Gjedde, Fremskrittspartiet
• Geir Sigbjørn Toskedal, Kristelig Folkeparti
• Kari Elisabeth Kaski, Sosialistisk Venstreparti
• Liv Signe Navarsete, Senterpartiet
• Michael Tetzchner, Høyre
• Sigrid Z. Heiberg, Miljøpartiet De Grønne
• Ola Elvestuen, Venstre
Deltaker fra partiet Rødt, tbc

Program:

18.00: Velkommen, Ulf Sverdrup og Tore Myhre
18.07: Åpningsrunde: Hva er de viktigste utenrikspolitiske utfordringene Norge står overfor, og hva bør vi gjøre?
18.27: Spørsmålsrunde om sentrale utenrikspolitiske temaer

Pressekontakt:

Åsmund Weltzien, kommunikasjonssjef, NUPI. + 47 970 91 166 | AW@nupi.no

Om NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt

NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt
C. J. Hambros plass 2 d
0130 Olso

22 99 40 04https://www.nupi.no

NUPI tilbyr tjenester innen forskning, analyse og utredning, i tillegg til undervisningsrelaterte tjenester rettet mot skolen.

Følg pressemeldinger fra NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt