Arbeidstilsynets årsrapport for 2021
–Vi har selvsagt vært preget av pandemien, også i 2021. Den har både gjort noe med hvordan vi gjennomfører kontroller og tilsyn, og gitt oss noen tilleggsoppgaver, sier direktør i Arbeidstilsynet Trude Vollheim.
Les arbeidstilsynets årsrapport for 2021
Nye koronaoppdrag
I februar fikk Arbeidstilsynet i oppdrag å opprette og drifte en godkjenningsordning for innkvartering. Virksomheter som ønsket å innkvartere utenlandske arbeidstakere under karantenetiden, måtte først søke til Arbeidstilsynet. Det ble utviklet en IT-løsning med tilhørende veiledning som raskt kunne tas i bruk.
Arbeidstilsynet fortsatte i 2021 tilsyn med smittevern ved å rette aktiviteten mot bransjer og næringer hvor risikoen for smittespredning var størst, og ved å respondere på utbrudd når de oppstod.
– Høsten 2021 gikk pandemien over i en ny fase. Det ga oss muligheten til å igjen fokusere på kjente risikoforhold i virksomhetene, sier Vollheim.
– Kjenn dine rettigheter
Selv om mye av Arbeidstilsynets innsats var rettet mot smittevern på arbeidsplassene, ble det gjort viktig arbeid også på andre områder. Blant annet for å bedre situasjonen for sårbare utenlandske arbeidstakere. Arbeidet fortsatte med en stor satsning som skal sette arbeidstakerne i stand til å kjenne sine rettigheter og plikter i arbeidslivet: Know Your Rights.
Å nå utenlandske arbeidstakere direkte med informasjon har lenge vært en utfordring. Vi har imidlertid hatt suksess med å nå målgruppene i kanaler de bruker og på deres eget språk. Flere arbeidstakere har avdekket forhold på egen arbeidsplass som bryter med lover og regelverk. De vet også hvor de skal henvende seg for hjelp og veiledning.
En økning i antall tilsyn
Tilsyn er et viktig virkemiddel for å sikre at virksomhetene forholder seg til lovbestemmelsene, og i takt med regjeringens gjenåpningsplan høsten 2021, trappet vi opp ordinære tilsyn.
– Vi er ikke tilbake til det antallet tilsyn vi hadde før koronaen, men vi hadde en økning i 2021, sammenlignet med 2020. Både underveis og i etterkant av pandemiinnsatsen har vi fått kritikk for å nedprioritere øvrige tilsyn og aktiviteter på bekostning av smittevern. Dette var for så vidt ikke uventet, og det viser hvor viktig vår tilstedeværelse er i det norske arbeidslivet, sier Vollheim.
– Vi har tilpasset oss og utviklet nye løsninger. Digitale tilsyn og digitale veiledninger er nye verktøy tilpasset pandemien, og vil sammen med erfaringene vi har gjort oss sette oss i bedre stand til å påvirke målgruppene våre fremover.
Arbeidstilsynet har flere virkemidler for å påvirke virksomheter til å arbeide systematisk forebyggende med arbeidsmiljøet og tilsyn er en av disse. Andre virkemidler er veiledning, tverretatlig samarbeid, forvaltningsoppgaver og regelverksarbeid.
Årsrapporten gir et innblikk hvordan vi jobbet i 2021, hvilke tiltak som ble gjennomført og de resultatene det ga.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Marie VikauneKommunikasjonsrådgiver
Tel:934 22 499hege.marie.vikaune@arbeidstilsynet.noBilder

Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø utdypes i nye forskriftsbestemmelser19.12.2025 13:56:37 CET | Pressemelding
Når arbeidsmiljølovens krav til psykososialt arbeidsmiljø presiseres fra 1. januar, kommer det samtidig nye forskriftsbestemmelser. Bestemmelsene konkretiserer hvordan virksomhetene skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet.
Flerspråklig chatbot skal gi bedre vern for utenlandske arbeidstakere19.12.2025 11:54:32 CET | Pressemelding
Arbeidstilsynet lanserer flerspråklig chatbot. Den nye løsningen kan svare på 12 språk og gjøre det enklere for utenlandske arbeidstakere å få korrekt og tilgjengelig informasjon på eget språk – et viktig tiltak for å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Bygningsplatene som er solgt i Norge inneholdt rundt fem prosent asbest19.12.2025 09:04:52 CET | Pressemelding
Analyser av de asbestholdige platene som er solgt i Norge, viser at platene inneholder mer asbest enn først antatt.
Disse regelverksendringene gjelder fra 1. januar18.12.2025 13:08:27 CET | Pressemelding
1. januar 2026 trer flere endringer i arbeidsmiljøregelverket i kraft. Endringene gir krav om HMS-kort i varebilbransjen og tydeliggjør reglene om psykososialt arbeidsmiljø. I tillegg kan jordbruksforetak leie inn avløsere og regel om bedriftsinterne aldersgrenser avvikles.
Snart blir reglene for psykososialt arbeidsmiljø tydeligere11.12.2025 14:18:11 CET | Pressemelding
Fra 1. januar presiseres arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Endringene skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva psykososialt arbeidsmiljø kan handle om, og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom