Arbeidsmiljøuke i Peab: Omsorg for hverandre

Denne uken arrangerer Peab sin årlige arbeidsmiljøuke over hele konsernet. Hovedtema er psykososiale forhold og hvordan de påvirker trivsel og sikkerhetskultur på arbeidsplassen.

Illustrasjonsfoto: Peab

I hele Peab-konsernet vil det i løpet av uken bli gjennomført en rekke ulike aktiviteter som tar for seg hvordan psykososiale faktorer påvirker arbeidsmiljøet og sikkerhetskulturen.

Alle Peabs 15 000 medarbeidere vil i løpet av uken delta i dialogmøter om mental helse og trivsel på arbeidsplassen.

– Vi ønsker en bedriftskultur der vi ser hverandre, respekterer hverandre og bryr oss om hverandre. Som et ledd i arbeidet med bevisstgjøring har vi også meldt alle våre ansatte på e-læringskurset Mangfoldsdugnaden, forteller Peabs HR-sjef Tom Arne Grødtlien.

I produksjonen er det i tillegg lagt opp til ekstra bevisstgjøring om registrering av uønskede hendelser og workshoper rundt gjennomføring av Sikker Jobb Analyse. Samtlige ansatte i Peabs norske virksomheter skal i løpet av uken gjennomføre eller repetere SfS BAs digitale sikkerhetskurs Fareblind.

– Det er mange faktorer som spiller inn på hvordan vi har det på jobben, og vi må løfte frem alle aspekter av helse og sikkerhet. Målet med uken er at alle våre ansatte tydelig ser sammenhengen mellom arbeidsmiljø, trivsel og sikkerhetskultur. Kollegaer som kjenner omsorg for hverandre, passer bedre på hverandre ute på byggeplassen, sier Arild Østgård, administrerende direktør i Peab Bygg Norge.

Peabs arbeidsmiljøuke varer til 2. september.

Illustrasjonsfoto: Peab
Arild Østgård, adm. direktør i Peab Bygg Norge. Foto: Mats Bakken
Tom Arne Grødtlien, HR-sjef Peab. Foto: Mats Bakken

Peab er Nordens samfunnsbygger med 15 000 medarbeidere og en omsetning på 63 milliarder svenske kroner. Med lokal tilstedeværelse og fokus på egne ressurser utvikler, anlegger og bygger vi hverdagen der livet leves. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne, Sverige. Aksjen er børsnotert ved Nasdaq Stockholm. I Norge har Peab ca. 1800 ansatte og en omsetning på ca. 7,5 milliarder kroner.