Bane NOR

Arbeidshelg på jernbanen mellom Drammen og Hjuksebø

Del

Bane NOR har satt av den første helga i mai til arbeid på utbyggingsprosjektet i Drammen og vedlikehold av jernbanen videre mot Hjuksebø på Sørlandsbanen. Togselskapene sørger for alternativ transport mens banen er stengt.

Sørlandsbanen har en viktig rolle for både godstog og persontrafikk. Jevnlig fornyelse, som skinnebytte, er avgjørende for at togene kan kjøre trygt og punktlig i årene som kommer. (Foto: Bane NOR)
Sørlandsbanen har en viktig rolle for både godstog og persontrafikk. Jevnlig fornyelse, som skinnebytte, er avgjørende for at togene kan kjøre trygt og punktlig i årene som kommer. (Foto: Bane NOR)

Vedlikehold av jernbanen sikrer at passasjerer og gods kommer trygt frem til riktig tid. Utbyggingen av nytt dobbeltspor vil gi en enklere hverdag med økt kapasitet på Vestfoldbanen og bedre togavvikling i Drammen. En del arbeid i sporet kan gjøres unna mellom passerende tog, men større oppgaver krever lengre økter uten trafikk.

Det blir derfor togstans mellom Drammen stasjon og Hjuksebø stasjon på Sørlandsbanen fra natt til lørdag 2. mai til natt til mandag 4. mai 2020. Fra mandag morgen går trafikken som normalt igjen.

Alternativ transport

Persontog fra øst vil snu i Drammen, og togene fra sør vil snu i Bø. Go-Ahead organiserer buss for Sørtoget mellom Oslo og Bø. Vy organiserer buss for tog mellom Drammen og Kongsberg. Koronaråd og -tiltak følges også ved alternativ transport. Godstogene kjører via Vestfoldbanen, og Bergensbanen går over Roa.

De som skal ut og reise denne helga oppfordres til å sjekke rutetider og alternativ transport med sitt togselskap.

– Vi har forståelse for at kundene våre synes det er upraktisk å ikke kunne ta toget. Slike arbeidsperioder er helt nødvendige for å sikre at banen holder god stand og er sikker å reise med, sier banesjef Bjørn Ståle Varnes. Arbeidsperiodene blir planlagt i god tid, og Bane NOR samler opp en rekke arbeidsoppgaver for å utnytte tiden effektivt.

Arbeidsplan – dette skal gjøres

Følgende oppgaver står på Bane NORs arbeidsplan 2. til 4. mai:

  • Gulskogen: Tekniske oppgraderinger inne på stasjonen. Jobben vil forenkle kommende endringer i sikringsanlegget og er nødvendig for den pågående utbyggingen av Vestfoldbanen.
  • Gulskogen: Utskifting av deler i en sporveksel.
  • Gulskogen: Vedlikehold av kontaktledningsanlegget.
  • Gulskogen-Steinberg: Kontroll av vegsikringsanlegg.
  • Darbu: Bytte av drivmaskiner på sporveksler.
  • Kongsberg: Utskifting av 1 kilometer med jernbaneskinner like utenfor Kongsberg stasjon.
  • Kongsberg: Skogrydding langs sporet like ved stasjonen.
  • Kongsberg: Vedlikehold av planovergang på Svartås mellom Kongsberg og Saggrenda.
  • Øysteinstul–Hjuksebø: Utskifting av over 3 kilometer med skinner.

Alle oppgavene er med på å øke driftssikkerheten og punktligheten. Noen av arbeidene vil støye en del, og det er sendt nabovarsler på sms om disse.

Nøkkelord

Kontakter

Alternativ transport på Sørlandsbanen: Infovakt i Go-Ahead, tlf. 474 87 738

Alternativ transport Drammen–Kongsberg: Pressevakt i Vy, tlf. 88 00 10 00

Nytt dobbeltspor Drammen–Kobbervikdalen: Marianne Henriksen, Bane NOR, tlf. 919 16 029, marianne.henriksen@banenor.no

Vedlikeholdsarbeid på Sørlandsbanen: Ingunn Halvorsen, Bane NOR, tlf. 970 89 209, ingunn.halvorsen@banenor.no

Bilder

Sørlandsbanen har en viktig rolle for både godstog og persontrafikk. Jevnlig fornyelse, som skinnebytte, er avgjørende for at togene kan kjøre trygt og punktlig i årene som kommer. (Foto: Bane NOR)
Sørlandsbanen har en viktig rolle for både godstog og persontrafikk. Jevnlig fornyelse, som skinnebytte, er avgjørende for at togene kan kjøre trygt og punktlig i årene som kommer. (Foto: Bane NOR)
Last ned bilde
Arbeid på jernbanesporet, fra påsken 2020. (Foto: Bane NOR)
Arbeid på jernbanesporet, fra påsken 2020. (Foto: Bane NOR)
Last ned bilde
Utbyggingen i Drammen omfatter 10 kilometer nytt dobbeltspor og fornyelse av Drammen stasjon. Plattformtakene blir kledd med solceller som vil forsyne både Drammen og Gulskogen stasjoner med fornybar energi. (Illustrasjon: Norconsult og Baezeni for Bane NOR)
Utbyggingen i Drammen omfatter 10 kilometer nytt dobbeltspor og fornyelse av Drammen stasjon. Plattformtakene blir kledd med solceller som vil forsyne både Drammen og Gulskogen stasjoner med fornybar energi. (Illustrasjon: Norconsult og Baezeni for Bane NOR)
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

05280http://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom