Arbeid på Jærbanen – buss for tog på dagtid
Fornyelse, vedlikehold og kontroll av jernbanen er viktig for at passasjerer og gods skal komme trygt og punktlig fram. I uke 41 vil Bane NOR gjennomføre oppgaver som krever en lengre periode uten togtrafikk, blant annet sveising av skinner, drenering, skogrydding og rutinekontroll av spor og elektriske anlegg.
– Vi har lagt dette arbeidet til høstferien for å redusere ulempene mest mulig for kundene våre. I tillegg tar vi høyde for at godstogene kan kjøre som normalt, derfor starter arbeidet litt før klokka 12 om formiddagen, sier banesjef Tallak Langmyr i Bane NOR.
Togtilbudet blir redusert i tidsrommet 11.50 til 17.50 fra mandag 7. til og med torsdag 10. oktober.
Buss for tog
Vy setter opp alternativ transport. Første sørgående lokaltog som blir berørt av stengingen, har avgang fra Stavanger kl. 11.24. Sørgående lokaltog har endestasjon på Ganddal. Reisende som skal sør for Ganddal, tar buss fra Sandnes sentrum. Bussene vil stå oppstilt utenfor Bystasjonen kjøpesenter, på samme side av jernbanen som bussterminalen. Første nordgående lokaltog som blir berørt, har avgang fra Egersund kl. 11.19. Enkelte regiontog vil også bli berørt. Du finner detaljer i Vy-appen og på Vys nettside www.vy.no.
– Disse arbeidene er helt nødvendige for at infrastrukturen på Jærbanen skal fungere optimalt, slik at pendlere og skoleelever kommer fram i rett tid. Vi hadde en tilsvarende stenging mellom Ganddal og Varhaug i august, så erfaringsmessig vil dette gå greit, sier markeds- og kommunikasjonssjef Dag Brekkan i Vy
Arbeidsplan
På Bane NORs arbeidsplan står blant annet:
- Heving av kontaktledningen ved Brunnholen bru på Ganddal
- Sveising av sporveksler på Bryne
- Drenering for å sikre banen mot flomskader
- Skogrydding langs sporet
- Rutinekontroller av spor og elektriske anlegg på strekningen
– Når arbeidet er ferdig, må togene kjøre litt langsommere enn vanlig noen steder mellom Bryne og Klepp. Dette må de gjøre i en uke til så sporet får «satt seg». Vi beklager ulempene for kundene våre og tilstreber å gjøre denne perioden så kort som mulig, sier Tallak Langmyr.
Bane NOR minner om at det er forbudt å ferdes i og langs sporet utenom godkjente planoverganger. Selv om togtrafikken er innstilt, kan det kommer arbeidstog på strekningen når som helst.
Nøkkelord
Kontakter
Passasjertrafikk: Dag Brekkan, Vy, dag.brekkan@vy.no, tlf. 916 77 521
Arbeid på Jærbanen: Ingunn Halvorsen, Bane NOR, ingunn.halvorsen@banenor.no, tlf. 970 89 209
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom