Åpner opp for fri kredittsjekk

Krisetilstander i norsk næringsliv øker sjansen for at flere norske selskaper vil gå konkurs. – Vi vil forsøke å bidra til at bedrifter som nå går konkurs ikke drar andre med seg. Vi åpner derfor vår kredittdatabase for fri tilgang i 4 uker, sier analysesjef Kari Mette Almskog i data- og analyseselskapet Bisnode.

Bisnode forventer sterk økning i konkurser de neste månedene på grunn av koronavirus, lav oljepris og svak krone.– Panikk og frykt er i utgangspunktet to irrasjonelle følelser som bør imøtegås med mest mulig fakta. Vi sitter på enorme mengder data som representerer fakta om tilstanden i norsk næringsliv, sier Kari Mette Almskog i Bisnode,

– Denne innsikten om tilstanden til bedriftene vil kunne gjøre at levedyktige bedrifter kan unngå tap på sine fordringer. Vi håper derfor at de som ikke benytter kredittsjekk nå tar kontakt med oss slik at de får fri tilgang til vår database med kredittvurdering i 30 dager, sier hun.

Bisnodes løsning for kredittsjekk av næringsvirksomheter gir viktig informasjon som regnskapstall og ferske oppdateringer av betalingsanmerkninger, rating, endringer i styret, fratredt revisor, og viktige nøkkeltall.

– Å gi kreditt er det samme som å låne bort penger. Vi oppfordrer derfor alltid at man kredittsjekker dem man gir kreditten til. Nå er det både gratis og viktigere enn noen gang, avslutter Almskog.

Kari Mette Almskog
Analysesjef
Bisnode Norge AS

Mobil: +901 91 818
E-Post: kari.mette.almskog@bisnode.com

Følg pressemeldinger fra Bisnode

Siste pressemeldinger fra Bisnode

Dramatisk konkursøkning i Danmark – følger Norge etter?13.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding

Danmark opplever en dramatisk stigning i antallet konkurser. I første kvartal 2021 har antallet konkurser steget med hele 150 prosent sammenlignet med første kvartal 2020. Kontrasten til Sverige og Norge er stor. I samme periode har konkursene gått med 13 prosent i Sverige og 31,8 prosent i Norge. – Mye tyder på at Danmark bare ligger litt foran i løypa i forhold til Norge, og at det overraskende lave antallet konkurser går mot slutten her også, sier konkursekspert Per Einar Ruud i Bisnode Dun & Bradstreet.