Åpner opp for fri kredittsjekk

Krisetilstander i norsk næringsliv øker sjansen for at flere norske selskaper vil gå konkurs. – Vi vil forsøke å bidra til at bedrifter som nå går konkurs ikke drar andre med seg. Vi åpner derfor vår kredittdatabase for fri tilgang i 4 uker, sier analysesjef Kari Mette Almskog i data- og analyseselskapet Bisnode.

Bisnode forventer sterk økning i konkurser de neste månedene på grunn av koronavirus, lav oljepris og svak krone.– Panikk og frykt er i utgangspunktet to irrasjonelle følelser som bør imøtegås med mest mulig fakta. Vi sitter på enorme mengder data som representerer fakta om tilstanden i norsk næringsliv, sier Kari Mette Almskog i Bisnode,

– Denne innsikten om tilstanden til bedriftene vil kunne gjøre at levedyktige bedrifter kan unngå tap på sine fordringer. Vi håper derfor at de som ikke benytter kredittsjekk nå tar kontakt med oss slik at de får fri tilgang til vår database med kredittvurdering i 30 dager, sier hun.

Bisnodes løsning for kredittsjekk av næringsvirksomheter gir viktig informasjon som regnskapstall og ferske oppdateringer av betalingsanmerkninger, rating, endringer i styret, fratredt revisor, og viktige nøkkeltall.

– Å gi kreditt er det samme som å låne bort penger. Vi oppfordrer derfor alltid at man kredittsjekker dem man gir kreditten til. Nå er det både gratis og viktigere enn noen gang, avslutter Almskog.

Kari Mette Almskog
Analysesjef
Bisnode Norge AS

Mobil: +901 91 818
E-Post: kari.mette.almskog@bisnode.com

18 prosent konkursøkning i 2023 – 2024 blir ingen brems5.1.2024 14:02:40 CET | Pressemelding

Oslo, 5. januar 2024 Ferske tall fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet avslører økning i antall konkurser i desember 2023, etter en overraskende nedgang i november. Oppsummert har 2023 vært et utfordrende år for norsk næringsliv, spesielt innen lavmarginbransjene. Den mye omtalte negative konkursutviklingen fortsetter med uforminsket styrke, og prognoser fra Dun & Bradstreet tilsier at konkurstallene skal ytterligere opp i 2024.

KONKURSNEDGANG I NOVEMBER: VIL JULEHANDELEN REDDE HANDELSBEDRIFTENE?1.12.2023 10:00:00 CET | Pressemelding

Ny statistikk fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet viser at november ble en måned med overraskende nedgang på 16 prosent i konkurstallene sammenlignet med samme periode i fjor. Dette kommer etter en sterk oppgang på 21 prosent i oktober. Inn mot årets siste måned er konkurstallene 19 prosent høyere enn i 2022. Detaljhandelen fortsetter den negative trenden, og antall konkurser er opp 42 prosent hittil i år, sammenlignet med fjoråret.