Åpner ny E16 i Jevnaker et halvt år før tiden

Det betyr at E16 trafikken slipper å kjøre svingene i Olumslinna, og stå i kø gjennom Jevnaker sentrum. I løpet av 21 måneder har entreprenøren bygd 10,5 kilometer ny motorveg med to, tre og fire felt og midtrekkverk fra Åsbygda opp til Olum i Jevnaker.
I tillegg til motorvegen er det bygd to planskilte kryss, 2,7 kilometer fylkesveg med gang- og sykkelveg, og 4,9 kilometer drifts og skogsbilveier. Det er også bygd opp en 450 meter lang fylling ved Randsfjorden. Planen er å etablere et fortau, og et amfi ut mot vannet ved Hadeland Glassverk.
Ring 4 rundt Oslo
Til sommeren er planen at E16-trafikken kan kjøre videre fra Åsbygda til Eggemoen i Ringerike kommune over nye Randselva bru. Da vil en viktig vegstrekning på den såkalte Ring 4 rundt Oslo være på plass. Det blir ikke bompengeinnkreving før åpningen av Randselva bru til sommeren.
- Vi åpner årets julegave før juleaften. Det betyr at E16 trafikken får en raskere og tryggere veg, samtidig som vi flytter mye av gjennomgangstrafikken ut av Jevnaker sentrum, sier delprosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen.
E16 Åsbygda-Olum i Jevnaker er en av to totalentrepriser for vegprosjektet i Ringerike og Jevnaker. Det er PNC Norge som bygger den andre strekningen mellom Eggemoen og Åsbygda.
Godt forberedt
Skanska vant oppdraget i konkurranse med to andre entreprenører i desember 2019. Da hadde de vært gjennom en grundig anskaffelsesprosess sammen med Vegvesenet. Skanska leverte det laveste og beste tilbudet.
- Prosessen med å velge entreprenør etter konkurransepreget dialog gjorde at vi var sikre på at vi fikk de beste løsningene. Samtidig kom entreprenøren raskt i gang med anleggsarbeidet. Gjennomføringen av vegprosjektet har vist at vi gjorde de riktige vurderingene i 2019, sier Karlsen.
Etter kontrakten skulle vegen fra Olum til Åsbygda være ferdig innen 1. juli 2022. Et år ut i anleggsarbeidet hadde arbeidet gått så raskt at Vegvesenet og Skanska så en mulighet for å rekke vegåpning før jul i 2021. Skanska har utført hovedarbeidene innenfor avtalt pris på 1.085 millioner kroner.
Fikset koronatrøbbel
Pandemien skapte problemer med å skaffe nok fagfolk til prosjektet. Myndighetene stengte grensene til Europa samtidig som anleggsarbeidet startet. Skanska skulle bygge 11 betongkonstruksjoner og fire trebruer. Dette ble vanskelig da flere ansatte med spesialkompetanse plutselig ikke fikk reise inn i Norge.
- Vi heiv oss rundt og fikk inn flere nye folk fra bemanningsbyråer og andre entreprenører, sier prosjektsjef Ole Gudbrand Johnsen i Skanska.
Arbeidet med den den 375 meter lange Svenådalen ble forsinket i åtte uker på grunn av koronaen. Med så mange konstruksjoner langs vegen, var god framdrift i betongarbeidet avgjørende for at veiarbeidene skulle kunne ferdigstilles som planlagt.
- Ved hjelp av god planlegging, oppfølging, godt samarbeid med byggherre og en utrolig innsats av fagarbeiderne kom vi i mål seks måneder før tida, sier Johnsen.
Leverer til 20 i stil
E16 prosjektet får skryt av utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet.
- Jevnakerprosjektet hopper bakken ned til 20 i stil. Dette er nok et bevis på at Statens vegvesen bygger ny veg, til avtalt pris, raskere enn planlagt, sier Davik.
Flyttet mye masser
*Entreprenøren har sprengt ca. 870 000 faste m3 steinmasser. Det utgjør ca. 140 000 lastebillass med sprengt stein som er flyttet og lagt ut i veglinjen.
*Det er flyttet ca. 350 000 m3 løsmasser internt i anlegget
*Ny E16 går gjennom et av de store områdene med alunskifer på Østlandet. Entreprenørene har kjørt ut 65.000 tonn alunskifer til spesialdeponi. Det utgjør ca. 5500 lastebillass.
*Skanska har separert alunskifer fra friskt berg i områder hvor alunskifer lå lagvis med andre bergarter. Slik unngikk Skanska å kjøre 60 000-70 000 tonn blandet stein som spesialavfall til deponi.
*Det er kjørt ca. 17 000 m3 steinmasser ned til Randsfjorden ved Hadeland Glassverk.
*Vegbyggerne på Jevnaker har også opparbeidet og utbedret 60 mål dyrka mark som erstatning for tapt matjord.
* Overskuddsmassene fra prosjektet er benyttet til turstier, traktorveier, lunneplasser, parkeringsplass, støydempningstiltak samt masser til kommune og grunneiere.
*Overskuddsmasser fra veganlegget er benyttet til etablering av skileikanlegg og utbedring av rulleskiløyper for det lokale idrettslaget.
Kontakter
Pål Steinar KarlsendelprosjektlederStatens vegvesen, E16 Jevnaker
Tel:97438422Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Åpner Kåringskrysset ved Lødingen16.9.2025 09:47:58 CEST | Presseinvitasjon
Samferdselsministeren åpner den første ferdige delen av gigantprosjektet OPS Hålogalandsvegen. Nord Norges største samferdselsprosjekt.
Det blir kolonnekjøring til Nordkapp i vinter15.9.2025 14:26:11 CEST | Pressemelding
Til vinteren blir det innført faste tidspunkt for kjøring på E69 til og fra Nordkapplatået.
Letnes Entreprenør AS skal bygge midlertidig E6 ved Nesvatnet15.9.2025 11:02:57 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Letnes Entreprenør AS for å bygge lokal omkjøringsveg forbi rasstedet ved Nesvatnet.
Brannøving i to tunnelar i Gloppen15.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen, Vestland fylkeskommune og Gloppen Brann og redning har felles brannøving i to tunnelar i Gloppen 22. og 23. september.
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom